طرح آمایش سرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از 7 سال بلاتکلیفی اکنون در انتظار اگر و اماهایی است که مشارکت و همکاری دستگاه‌های اجرایی و کار علمی و میدانی مشاور این طرح را می‌طلبد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، طرح آمایش سرزمینی در هر استانی می‌تواند تا حد زیادی برای مشکلات بخشی و منطقه‌ای در ابعاد مختلف آن، راه‌حل علمی و عملی ارائه دهد تا استان‌ها بدون اینکه منتظر نسخه‌های شفابخش از مرکز برای توسعه و آبادانی خود باشند، بتوانند با آگاهی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متفاوت خود، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.  

سال 85 بود که موضوع تهیه طرح آمایش سرزمینی برای رسیدن به یک نقشه راه در مسیر پر پیچ و خم توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد، کلید خورد اما اکنون اواخر سال 1391 است و این طرح همچنان در همان مرحله کلید خوردن است یعنی نقطه صفر.

دیروز نشستی برای رسیدگی به این موضوع در سالن شماره 2 استانداری برگزار شد تا همه چیز در مورد آمایش سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد مشخص شود.

موضوعاتی که فرهاد باقرپور، معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اینکه این طرح از سال 85 تاکنون راکد مانده را مانعی برای پیشرفت این طرح می‌داند.

اگر اشکال کار را در گذشته پیدا کنیم و ببینیم علت چه بوده است که از یک سو مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این همه سال قادر به ارائه اطلاعاتی به‌روز و مهم از وضعیت استان به مشاور این طرح نبودند و از طرف دیگر مشاور طرح که بدون شک پول هنگفتی بابت آن خواهد گرفت قادر به جمع‌آوری اطلاعاتی از وضع این استان در بخش‌های مختلف نبوده، اطلاعاتی که نه محرمانه هستند و نه دسترسی به آن‌ها کار سختی است.

در پاسخ به سئوال نخست باید گفت که به عنوان یک خبرنگار در این نشست به اصطلاح تخصصی شاهد بودم که بسیاری از مدیران که متولی شاخص‌های مهمی از توسعه کهگیلویه و بویراحمد هستند از ابتدای نشست به دلایلی هیچ اظهار نظری در مورد موضوع جلسه نداشتند.

به نظر می‌رسد با این رویکرد و این دیدگاه طرح آمایش سرزمین در این استان راه به جایی نمی‌برد و از این حیث حق با مقام ارشد اجرایی استان است که روند پیشرفت این طرح را امیدبخش ندانست.

اکبر نیکزاد استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد،  نیز در مورد طرح آمایش سرزمین گفت: مدیران نباید از این طرح برای ژست مدیریتی استفاده کنند بلکه باید دلسوزانه و با جدیت به دنبال تهیه یک نقشه راه کاربردی و عملی باشند.

فرهاد باقر‌پور معاون برنامه‌ریزی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز از عدم همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تحویل اطلاعات و آمار دستگاه‌های تحت مدیریت خود علی‌رغم نامه‌نگاری‌های مکرر خبر داد و از این موضوع به شدت انتقاد کرد.

وی ادامه داد: مدیران به صورت تخصصی وارد میدان شوند و در این طرح مشارکت کنند نه اینکه بعد از تهیه یک طرح بگویند که این ایراد هست و یا فلان موضوع در طرح دیده نشده است.

محمود هرمزی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز نظر مشابهی دارد و در این‌باره می‌گوید: با وجود همه پیگیری‌ها، متأسفانه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی همکاری و مشارکتی نمی‌کنند و حتی پاسخ هم نمی‌دهند که در این‌باره چه نظری دارند.

پس همه این اظهارنظرهای مدیران ارشد نشان می‌دهد که این طرح با گذشت این همه سال هنوز در انتظار اما و اگر است.

در مورد پاسخ به سئوال دوم نیز باید گفت: مشاور طرحی که تولید اطلاعات و آمار نمی‌کند با اطلاعات کلی اداری و آماری دستگاه‌های اجرایی قادر به ارائه یک طرح ملموس و کاربردی نخواهد بود، آن هم مشاوری که غیربومی است و می‌خواهد از راه دور برای این استان نقشه راه تعیین کند.

لازم است که بسیاری از اطلاعات طرح آمایش سرزمینی به صورت میدانی و علمی و البته به روز تهیه شوند.

آنچه بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد این است که مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد برای اداره آنچه به آن‌ها محول شده و برای آن از بیت‌المال حقوق می‌گیرند، طرح و برنامه داشته باشند نه اینکه تنها به فکر حفظ مسئولیت و پست خود باشند.

به هر حال به نظر می‌رسد، که برای آماده شدن یک چشم‌انداز و نقشه راه برای توسعه استانی که مستعد پیشرفت است، نیازمند یک عزم همگانی و یک قاطعیت مدیریتی هستیم که استاندار کهگیلویه و بویراحمد این اقدام را با تعیین ضرب‌الاجلی زمان 14 روزه برای مدیران انجام داد و باید منتظر باشیم ببینیم در روز سوم یا چهارم دی ماه آیا تغییری در عزم مدیران دستگاه‌های اجرایی در این استان به وجود می‌آید یا آن‌ها همچنان با نگاه تخصصی و علمی به توسعه کهگیلویه و بویراحمد بی‌تفاوت هستند.

البته در این بین نباید از تلاش‌های برخی مدیرانی که تازه مسئولیت گرفتند برای ارائه طرح و برنامه و نگاه علمی و درازمدت به شاخص‌های توسعه غافل باشیم، موضوعی که البته در این یادداشت مورد نظر نبوده است./ج1


برچسب ها: یاسوج ، طرح آمایش ، مدیران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.