دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه از حضور صاحب‌نظران ملی و بین‌المللی در نشست‌های تخصصی همایش دریاچه ارومیه خبر داد.

حسین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه اظهار داشت: بیش از 76 نفر از اساتید و صاحب‌نظران ملی و بین‌المللی در نشست‌های تخصصی همایش دریاچه ارومیه حضور دارند.

وی با اشاره به اهمیت علمی و پربار بودن نشست‌های تخصصی این گردهمایی افزود: در این نشست‌ها 65 نفر از اساتید و صاحب‌نظران دانشگاه‌های ارومیه، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، صنعتی شریف، تربیت مدرس، تبریز و یزد و 11 نفر هم از اساتید و دانشمندان کشورهای مختلف جهان حضور داشتند و به ارائه مقالات و راهکارهای نجات بخشی دریاچه ارومیه پرداختند.

وی پروفسور پاتریک سورگلوس، پروفسور چارلستن اوپ، دکتر حمدی اورهان و دکتر پیتر بوسیر را از اساتید و محققین خارجی و دکتر فرهودی، ریاضی، مرید، طالقانی، نصیری، جعفرزاده و ناظمی را از اساتید و کارشناسانی معرفی کرد که به عنوان چهره‌های برجسته علمی در این نشست‌های تخصصی شرکت داشتند.

رضایی کاهش نزولات آسمانی را مهم‌ترین عامل خشکی دریاچه ارومیه دانست و افزود: در فراخوان ارسال مقاله به این همایش بین‌المللی پنج محور هیدرولوژی و اقلیم، محیط زیست، آب و کشاورزی، ژئوتکنیک و اقتصادی اجتماعی و توسعه اعلام شده بود که در قالب این محورها در مجموع 427 مقاله داخلی و خارجی به این همایش ارسال شده است.

دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه متذکر شد: کثرت این مقالات در محور هیدرولوژی و اقلیم منطقه، بیانگر این مسئله است که اغلب کارشناسان و صاحب‌نظران، کاهش نزولات آسمانی را مهم‌ترین عامل خشکی دریاچه می‌دانند.

وی در پایان گفت: 50 درصد مقالات ارسالی به این همایش در محور هیدرولوژی و اقلیم، 24 درصد با محوریت محیط زیست، 16 درصد آب کشاورزی، شش درصد توسعه اقتصادی و اجتماعی و چهار درصد هم در حوزه ژئوتکنیک نگارش شده‌‌اند.

همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه از روز شنبه 18 آذر ماه در ارومیه آغاز شده و امروز به کار خود پایان خواهد داد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.