در دنیای حرفه ای ستاره های فوتبال، دریبل زنی از جمله خصوصیاتی است که از عهده هر کس برنمی آید و البته همواره در سطح بین المللی فوتبال برخی از ستاره ها در انجام آن مهارت خوبی داشته اند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، دریبل زنی فوتبال از جمله توانایی های فوتبال است که به عقیده بسیاری از کارشناسان به صورت ذاتی در فوتبالیست ها وجود دارد و البته با تمرینات متنوع و صحیح می توان این مهارت را بهبود بخشید، همواره در فوتبال جهان بازیکنانی با دریبل زنی فوق العاده خود مانور در زمین مسابقه هیجان هواداران را بالا برده اند، این بازیکنان از پله گرفته تا مارادونا و زیدان و مسی، برخی  ویژگی های مشترک داشته اند، که آن ها را از دیگران متمایز می کرده است هواداران فوتبال علاوه بر نتیجه به تماشای یک بازی زیبا نیز علاقه نشان می دهند، بازی زیبایی که با دریبل زنی استادانه زیباتر هم می شود.

بازیکنانی که در دریبل زنی مهارت دارند، نشان می دهند که تمرکز و تسلط خوبی روی توپ دارند.

آن ها قادرند مدت ها با حرکات نمایشی با توپ بدوند بدون اینکه حریف موفق به توپ ربایی از آن ها شود.

داستان افسون ورزشگاه ها با حرکات سریع و نمایشی مهره های با استعداد فوتبال از گذشته تا به امروز وجود داشته است، چه در زمانی که پله مروارید سیاه با توپ هنرنمایی می کرد و چه حالا که مسی سلطان دریبل جهان می شود و انگشت حیرت هواداران و تماشاگران را به دهان می آورد.

در این گزارش، ابتدا مروری بر مهارت دریبل زنی خواهیم داشت و سپس به چند تن از برترین دریبل زنان اشاره می کنیم.

مهارت دریبل، چندان به قد و قامت بازیکنان بستگی ندارد.

بسیاری از مهره های فوتبالی که حتی قد کوتاهی دارند و در ضربات سر ضعیف عمل می کنند دریبل زنان ماهری هستند، سرعت در دریبل زنی از مهمترین فاکتورهایی است که الزامی است، دریبل خودش انواع مختلفی دارد.
برخی از فوتبالیست ها با عوض کردن پاهایشان و حرکت چرخشی نمایش خیره کننده ای نشان می دهند، در این نوع دریبل زدن قفل نکردن پاها به یکدیگر و زمین نخوردن و انجام سریع آن از تفاوت های یک دریبل زن قوی با ضعیف است.

نوعی از دریبل علاوه بر حرکت نمایشی هدفی والاتر دارد، هدفی به بزرگی حفظ توپ که در مهره های ستاره به خوبی انجام می شود، دریبل حفظ توپ به ویژه در زمان هایی که تیم از حریف جلوتر است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این نوع از دریبل پاس های عمقی برای حفظ نتیجه در اواخر بازی می تواند چاشنی آن محسوب شود.

در دریبل زنی علاوه بر کاری که به سبب انجام این حرکت تکنیکی انجام می شود باید نوعی از رفتارهای گول زننده نیز انجام شود.

این گول زدن ها به وسیله راهکارهایی از جمله جا به جایی بدن و متوقف کردن توپ با کف پا انجام می شود.

بسیاری از دریبل زنان به خوبی مهارت این را دارند که توپ را با کف پا متوقف کنند و بعد تصمیم بگیرند که آن را در مسیر قبلی هدایت کنند یا با چرخشی 90 درجه مسیر خود را عوض کنند، این تصمیم بستگی به جریان بازی دارد و هم چنین بازیکنان حریف که در چه موقعیتی نسبت به وی قرار داشته باشند.

در دریبل بیش از آنکه باید به فکر حفظ توپ بود باید به فریب و گمراه کردن حریف توجه کرد.

آن ها که دریبل می کنند اغلب چند بازیکن را پشت سر می گذارند ولی کم کم فشار حملات حریف روی وی زیاد می شود و اگر دریبل زن تفکر خاصی از پیش بینی حرکات حریفان نداشته باشد خیلی زود توپش را از دست می دهد.
برترین دریبل زنان از پله تا مسی و رونالدو و کامه و رونالدینیو و زیدان تا همین علی کریمی و رضا نوروزی و مسعود شجاعی خودمان، همگی بار زیادی از استعداد و سرعت و دقت دریبل زنی را دارند که البته به مرور زمان توانسته اند بهتر عمل کنند.

** پله

ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله از اساطیری ترین و مشهورترین بازیکنان فوتبال است که در همین زمینه های بازی از جمله دریبل زنی مهارت زیادی داشته است.

پله برزیلی در تیم ملی فوتبال برزیل عملکرد بسیار خوبی داشته است و موفق شده است سه جام جهانی را با این تیم به بالای سر ببرد، پله از جمله دو پاهای فوتبال جهان بوده است.

** دیه گو مارادونا

دیه گو آرماندو مارادونای آرژانتینی نیز یکی از موفق ترین دریبل زنان فوتبال جهان بوده است، مارادونا در پست های مهاجم و بازیکن میانه بازی کرده است.

وی در باشگاه های بوکاجونیورز، بارسلونا، تاپولی و سویلیا و تیم ملی آرژانتین بازی کرده است.

مارادونا افتخارات زیادی را در فوتبال از آن خود کرده است.

**رونالدینیو

رونالدو ده آسپس موریرا ملقب به رونالدینیو از جمله بازیکنانی است که عملکرد بسیار خوبی در مهارت های مختلف فوتبال از جمله دریبل زنی داشته است.

رونالدینیو برزیلی در تیم هایی از جمله گرمیو، پاری سن ژرمن، بارسلونا، آ.ث میلان، فلامینگو و اتلتیکو مینیرو بازی کرده است و افتخارات زیادی در فوتبال داشته است.

**لیونل مسی

لیونل آندرس لئومسی از جمله بازیکنانی است که به عنوان سلطان دریبل انتخاب شده است، وی در باشگاه بارسلونا و تیم ملی آرژانتین بازی کرده است و افتخارات زیادی از بهترین بازیکن و بهترین گلزنی تا توپ طلای جهان دارد.

** رونالدو

رونالدو برزیلی نیز که سه بار  جایزه بهترین بازیکن را از فیفا دریافت کرده است از جمله پرافتخارترین بازیکنان فوتبال است که البته در دریبل زنی نیز مهارت خوبی داشته است، وی در باشگاه های از جمله بارسلونا، رئال مادرید و اینترمیلان و تیم ملی فوتبال برزیل بازی کرده است.

** کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدو پرتغالی از جمله بهترین بازیکنان فوتبال جهان است که وی نیز در دریبل زنی مهارت های خاص خود را دارد، وی در باشگاه هایی از جمله منچستر یونایتد و رئال مادرید حضور داشته است، وی همچنین ملی پوش تیم پرتغال می باشد.

** زیدان

زین الدین زیدان فرانسوی، نیز از جمله بهترین دریبل زنان فوتبال جهان بوده است وی در باشگاه هایی از جمله بوردو، یوونتوس و رئیال مادرید حضور داشته است.

وی همچنین در 108 مسابقه برای تیم ملی فرانسه بازی کرده است.

** آلن ژیرس

آلن ژیرس هافبک تیم فرانسه نیز در امر دریبل زنی مهارت زیادی داشته است.

وی با اینکه قد بلندی نداشت اما با دریبل هایش حفظ توپ قدرتمندی داشت.

**خوان فرانسیسکو تورس

تورس ملقب به خوان فران از جمله بازیکنان اسپانیایی است که عملکرد بسیار خوبی در امر دریبل زنی داشته است، وی در تیم هایی از جمله رئال مادرید و اوساسونا و اتلتیکو مادرید حضور داشته است.

** هوگو سوییل

هوگو سوییل پرویی نیز از جمله بازیکنانی است که در امر دریبل زنی و پاس هایش از بهترین ها بوده است.

** فیلیپه کوتینو

فیلیپه کوتینو برزیلی یکی از بازیکنانی است که در دریبل زنی مهارت خوبی داشته است، کوتینو در باشگاه های اینترمیلان، واسکوداگاما و اینترمیلان حضور داشته است.

وی در پست هافبک تهاجمی بازی می کرده است و در این پست از هر دو پای خود استفاده می کرده است، در دریبل های هنرمندانه و تماشایی وی او را در جمع بهترین دریبل زنان قرار داده است.

** هوگو آلهاندرو سوتیل یرن

آلهاندرو اهل پرو از محبوب ترین بازیکنان فوتبال کشور پرو بود که در دریبل زنی یکی از بهترین های فوتبال کشورش بوده است.

** گارینشا

مانوئل فرانسیسکو دوس سانتوس ملقب به گارینشا برزیلی، که در باشگاه های بوتافوگا، کورینتیاس، پورتو گوئزا، آتلتیکو جونیوز، فلامنگو و اولاریا بازی کرده است.

گارینشا از جمله مهره هایی است که با حرکات انفرادی همراه با دریبل خود نمایش زیبایی از یک بازی تکنیکی برای هواداران داشت، از موارد گفتنی در مورد وی این است که تیم ملی برزیل هرگاه زوج پله و گارینشا را در کنار هم داشت به شکست نرسیده بود.

گارنیشا در پست فوروارد بازی می کرده است و از بهترین بازیکنان فوتبال برزیل می باشد.

** رایکوف

زدراکو رایکوف، از جمله دریبل زنان موفق دنیای فوتبال بوده است، رایکوف صربستانی در باشگاه های افسکی، لوزان اسپورت، اف سی بیل بین و تیم ملی یوگسلاوی حضور داشته است و عملکرد خوبی نیز در این داشته است.

رایکوف دریبل زنی خود را در دوران مربی گری اش به شاگردانش آموزش می داد و همیشه تمریناتی در این خصوص برای بازیکنان داشت.

** شواینشتایگر

باستیان شواینشتایگر آلمانی از جمله دریبل زنان مطرح فوتبال جهان بوده است.

وی در باشگاه های بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان بازی های خوبی انجام داده است.

شواینشتایگر در همه زمینه هافبکی موفق بود، از هافبک چپ و راست گرفته تا هافبک دفاعی و هجومی.

وی در امر دریبل زنی از جمله پرمهارت ترین بازیکنان تیمش بوده است و با شوت های محکم و پرقدرت پس از این دریبل زنی ها هواداران را به وجد می آورده است.

** کارل هاینس رومینگه

هاینس رومینگه برزیلی اگر چه شاید در ابتدا از سوی کسی تایید نمی شد اما نشان داد که قدرت ماهرانه ای در دریبل زنی دارد.

وی در باشگاه هایی از جمله بایرن مونیخ، اینترمیلان و سروت حضور داشته است وی پس از اثبات توانمندی هایش در بایرن مونیخ موفق شد با این تیم قهرمان باشگاه های اروپا شود.

** برکمپ

دنیس نیکلاس برکمپ هلندی که در باشگاه های آژاکس، اینترمیلان و آرسنال حضور داشته است از جمله بازیکنانی است که مهارت های فوتبالی زیادی از جمله دریبل زنی را در کارنامه خود ثبت کرده است برکمپ افتخاراتی از جمله قهرمانی در لیگ و جام حذفی هلند، آقای گلی، قهرمانی در لیگ برتر انگلیس با آرسنال، قهرمانی در جام حذفی جزیره و عنوان مرد سالی در فوتبال اشاره کرد.

** توماس هسلر

هسلر آلمانی دیگر بازیکنی است که خوب فوتبال بازی می کرده است و دریبل زنی خوبی هم داشته است، هسلر در پست هافبک بازی می کرده است وی تیم هایی از قبیل کلن، یوونتوس، رم، کارلسروهه، مونیخ و سالزبورگ بازی کرده است.

هسلر همچنین در تیم ملی آلمان نیز حضور داشته است.

وی از جمله بازیکنان دوپای فوتبال بوده است، هسلر به عناوینی از جمله مرد سال فوتبال آلمان فوتبال جهان، قهرمانی در جام حذفی آلمان و ایتالیا و جام یوفا و بوندس لیگا نیز دست پیدا کرده است.

دیگر بازیکنانی از جمله کامه در تیم تنی ریف، فابیوکوئت رائوست، آگوئر و وایکرمونیان، والکات و بسیاری از مهره های بزرگ ایرانی همچون علی کریمی ازد یگر دریبل زنان مطرح می باشند.آق

 

برچسب ها: فوتبال ، دریبل ، ستاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۱:۱۱ ۲۳ تير ۱۳۹۴
نویسنده عزیز اطلاعات غلط نده رو نالدو اصلا مهارتی در دریبل نداره و مسی بهترین دریبل زن جهان
آخرین اخبار