حرفه توليد ابريشم با وجود قدمت فراوان آن در کشور مورد بي مهري مسئولان قرار گرفته و تا رسيدن به صنعت پايدار راهي طولاني در پيش دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، از هزاران سال پيش در دنيا جاده اي شهرت جهاني يافت که از چين شروع شده و بعد از گذشت از ايران به اروپا مي رسيد که نام آن جاده ابريشم بود.

اين بهانه موجب شد تا امتداد آن را در کشور از شهر گيلان که محل توليد پيله ابريشم است پيگيري کنيم.

براساس اين گزارش، در اين شهر 16 تن نوغان توسط 200 کشاورز در سال توليد مي شود.

تربت حيدريه شهر ديگري است که در مسير جاده ابريشم قرار دارد که مرکز عمده توليد نخ ابريشم است و برهمين اساس به شهر ابريشمي ايران شهرت يافته است.

نوغان هاي خريداري شده از کشاورزان در کارگاه هاي تربيت حيدريه به نخ ابريشم تبديل مي شود و در پارچه بافي و فرش بافي مورد مصرف قرار مي گيرد.

براساس اين گزارش، سالانه بيش از800 تن نخ ابريشم توسط توليدکنندگان تهيه مي شود.

به گفته توليدکنندگان نخ ابريشم اصلي ترين مشکل پيش روي آنها کمبود پيله مرغوب در کشور است به طوري که فقط در ابتداي سال پيله ابريشم توليد مي شود.

از مشکلات ديگر پيش روي فعالان اين حرف حضور دلالان و واسطه هاست به طوري که بيشترين سود را نصيب خود مي کنند.

روستاي زادين کلاله مقصد آخر در فرآيند تبديل ابريشم است که نخ هاي ابريشمي به يکي از محصول هاي نهايي يعني پارچه ابريشم تبديل مي شود.

در ادامه اين گزارش، فرزان پوررمضان رئيس مرکز توسعه نوغانداري ايران اظهار داشت: توسعه پايدار صنعت نوغانداري کشور در گرو هم افزايي سازمان هاي هدف به منظور اجرايي کردن به موقع آئين نامه سامان يابي نوغانداري است که بتوانيم صنعت نوغانداري را از مرحله توليد تخم نوغان تا مرحله ابريشم کشي و فرش بافي و پارچه بافي داشته باشيم.

بنابراين حمايت هاي دولت براي پايداري صنعت ابريشم و توسعه آن با توجه به قدمت اين حرفه و اشتغال زايي فراوان آن يک ضرورت اجتناب ناپذير است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار