سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئولینی که اطلاعات کشورهای عضو را دنبال می‌کنند باید در اطلاعات کشورهای دیگر امانت‌داری کنند و این خواست مسئولین جمهوري اسلامي ايران است چرا که افشای این اطلاعات منجر به شهادت رسيدن دانشمندان هسته‌ای کشورمان شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، رامین مهمانپرست سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در جلسه سخنگویی که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد گفت: مذاکرات ایران و آژانس 23 آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد و امیدواریم آژانس با رویکردی مثبت و منطقی نسبت به حقوق کامل کشورمان و بهره‌وری از دانش هسته‌ای اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در پاسخ به سوالی درمورد ادعاهای مطرح شده مبنی بر تعطیلی دفتر حماس در تهران تصریح کرد: فعالیت مردم فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و حمایت از مبارزات فلسطین جزو اصول سیاست خارجی ایران بوده و جمهوري اسلامي ايران همواره از این مبارزات حمایت می‌کند.


 *مقامات ایران و آذربایجان مراقب توطئه‌ها باشند


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران با آذربایجان تعریف شده بوده و مشترکات بسیاری بین این دو کشور وجود دارد، اما تلاش‌های زیادی برای مخدوش کردن روابط بین ایران و آذربایجان صورت می‌گیرد که مقامات دو کشور باید مراقب این توطئه‌ها باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای رسانه‌های غربی در مورد نقض فنی در نیروگاه بوشهر افزود: تبلیغاتی که از سوی رسانه‌های غربی برای نقض نیروگاه بوشهر انجام می‌شود طراحی رژیم جعلی صهیونیستی بوده که غرب به دنبال ایجاد نگرانی برای مردم منطقه است لذا نیروگاه بوشهر در بالاترین سطح ایمنی طراحی شده و این ادعاها تنها تبلیغات بی اساس است.


*آژانس در حفظ اطلاعات ایران امانت داری کند/افشاي اطلاعات منجر به شهادت رسيدن دانشمندان هسته‌اي کشورمان شد


مهمانپرست در مورد مذاکرات ایران با نمایندگان آژانس ادامه داد: طبیعی است که مسئولینی که اطلاعات کشورهای عضو را دنبال می‌کنند باید در اطلاعات کشورهای دیگر امانت‌داری کنند و این خواست مسئولین کشور ما است، چرا که افشای این اطلاعات منجر به کشته شدن دانشمندان هسته‌ای کشورمان شده است.

مهمانپرست افزود: براساس توافقاتی که بین دو طرف انجام شده نمایندگان آژانس برای انجام مذاکرات به ایران خواهند آمد و پرداختن به همین نکات از موارد اصلی این گفتگوها خواهد بود.


*پذیرش فلسطین در سازمان ملل گامی مثبت در معادلات جهانی به شمار می‌رود


وی در رابطه با پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل افزود: ما موضع خودمان را در اینباره قبلا اعلام کرده‌ایم و شاهد آمادگی ملت فلسطین نيز هستیم چرا که راه حل اساسی فلسطین بازگرداندن همه آواره‌گان به سرزمین اصلی و برگزاری انتخابات است لذا پذیرش فلسطین در سازمان ملل گامی مثبت تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران با نمایندگان 1+5 ادامه داد: تا به این لحظه ایران و نمایندگان 1+5 مذاکراتی را انجام داده‌اند و پیشنهاداتی توسط ایران مطرح شد که این پیشنهادات مورد توجه نمایندگان غربی قرار گرفته و آنها اعلام کردند روند مذاکرات را باید دنبال کنند اما آنها بدانند که ما همواره اعلام آمادگی برای مذاکرات را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در صورت تعیین محل زمان و مکان برای مذاکرات اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نشست های گروه تجزیه طلبی در آذربایجان افزود:  تلاش‌های مشکوکی در منطقه صورت می‌گیرد تا بین مردم فاصله اندازد ولی ما همیشه به مسئولین مربوطه این توصیه را داشته‌ایم که اجازه ندهند تا برخی جریانات بدخواه روابط ایران و آذربایجان را مخدوش کند اما اقداماتی توسط این گروه تجزیه طلب صورت گرفته بود که با واکنش سفارت ايران در باکو روبرو شد.


*دولتمردان غربي بايد حقوق کشور‌ها را رعايت کنند


مهمانپرست درپاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات یکی از اعضای آمریکایی در گروه 1+5 مبنی بر اینکه حق غنی سازی در ایران باید پذیرفته شود، گفت: این اظهارات نشانگر این است که دولتمردان غربی به واقعیت‌ها نزدیک شده و باید حقوق کشورها را رعایت کنند و اين درحاليست که جامعه جهانی معتقد است حقوق تمام ملت‌ها باید محترم شمرده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد حمله به سفارت کشورمان در کشورهای مختلف ادامه داد: اتفاقی که در رابطه با برخی نمایندگان‌مان در کشورهای مختلف صورت گرفته توسط افراد معدودی بوده که با پیگیری نمایندگی‌های کشورمان و اعتراضات جمهوری اسلامی ایران مواجه شده اما بحث دانمارک خبر دقیقی نبوده و حرکت‌های رسانه‌های غربی فقط در جهت بزرگنمایی بوده است.

مهمانپرست ادامه داد: بحث فلسطین و مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی همواره مورد حمایت ما قرار داشته و جریانات مختلف سیاسی در منطقه نسبت به بعضی مسائل سیاسی اختلاف نظر دارند که باید سعی کنند در جهت اهداف رژیم صهیونیستی با حامیان منطقه نباشد.

وی در مورد تحرک ناتو در کشورهای منطقه افزود: تحرکی که کشورهای ناتو در منطقه دارند امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد اما ما همواره توسط مسئولین کشورمان به آنها تذکرات لازم را داده‌ایم چرا که منطقه خاورمیانه بسیار مهم و حساس است و هر اتفاقی به ضرر کل منطقه خواهد بود.


*ادعاي سفر کارشناسان نظامي ايران به کره جنوبي با هدف فعاليت‌هاي هسته‌اي بي اساس است


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد سفر جمعی از کارشناسان نظامی ایران به کره جنوبی گفت: ما روابط‌مان با کره جنوبی روابط خوبی است و در زمان جنگ تحمیلی روابط نظامی با این کشور داشته‌ایم که بعد از آن به روابط سیاسی و اقتصادی هم ادامه پیدا کرده است. این ادعاها که کارشناسان نظامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای به این کشور سفر کرده‌اند یک تبلیغات بی‌اساس است.

مهمانپرست افزود: ما همواره با آژانس بین‌المللی همکاری گسترده‌ای داشته‌ایم و روابط ما براساس سند ویکیلیکس صورت ‌می‌گیرد و ما همانطور که معاهده ان‌پی‌تی را امضا کردیم تمام تعهدات را پذیرفته‌ایم بنابراین آمادگی مذاکرات را با آژانس داریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بحث مذاکرات ایران با 1+5 نیز شامل موضوعات مختلفی می‌شود که بیشتر رویکرد سیاسی داشته و این مذاکرات را در چارچوب فنی و حقوقی نمی‌بینیم لذا این مسائل باید خیلی سریع حل شود تا در این مذاکرات به یک رویکرد مثبت و قابل نتیجه‌ای برسیم.

مهمانپرست در مورد توافقات ایران با آژانس گفت: توافقات کامل باید بین دو طرفین صورت گیرد و حق غنی سازی حق ما و طرف دوم باید قصد نگرانی‌های آژانس باشد اما اینکه چطور باید این چارچوب‌ها مشخص شود دلیلش بررسی خواهد شد.


*هیچ کشوری حق ندارد بجای مردم سوریه تصمیم بگیرد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد تحولات سوریه افزود: هیچ کشوری حق ندارد بجای مردم سوریه تصمیم بگیرد به همین دلیل ما فکر می‌کنیم بهترین راه تحقق هدف ملت سوریه شرکت در یک انتخابات عادلانه بوده است و باید درگیری‌ها و ارسال سلاح به این کشور متوقف شود چرا که کشورهای غربی مخالف ایجاد ثبات در کشورهای منطقه هستند.

مهمانپرست در مورد روابط ایران و آمریکا افزود: اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مسائل خاص و مذاکره با آمریکا کاملا روشن و شفاف بود و در مورد مسائل خاص مذاکره با آمریکا می‌توانست انجام شود؛ برای حل بحران‌های منطقه‌ای درخواست جدیدی نیست و هنوز پیشنهاد رسمی از طرف مقامات آمریکایی به ایران اعلام نشده لذا طرح چنین موضوعاتی بین نشست‌های ایران و 1+5 صورت خواهد گرفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر به پاکستان افزود: سفر به پاکستان در راستاي همکاري رسانه‌اي بوده و يکي از موضوعات مهمي که بين ايران و پاکستان مطرح است ميزان کمک براي ايجاد خط لوله نفتي صلح و پاکستان بوده اما اصل موضوع، قراردادهاي مهم بين طرفين خواهد بود.

وي در رابطه با حقوق درياي خزر ادامه داد: بايد مشکلات درياي خزر با رژيم حقوقي حل شود و مذاکرات مختلفي در اينباره انجام شده است که نشست هفته آينده ترکمنستان نيز پيرامون اين مهم خواهد بود.


*روسيه خواهان تداوم، ثبات و امنيت در منطقه است


مهما‌پرست در پاسخ به سوالي در مورد موضع گيري آمريکا و روسيه در مقابل سوريه افزود: وضعيت خاورميانه وضعيت حساسي است و ريشه در فتنه‌هاي خارجي دارد لذا ايجاد تنش در بين کشورها و مشغول کردن کشورهاي حامي در منطقه درست نيست؛ کشور روسيه همواره به اين مسئله حساس بوده و خواهان تداوم ثبات و امنيت در منطقه است و مداخله بحران نبايد به همه کشورها سرايت کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: خط لوله صلح در پاکستان پروژه بسيار مهمي است چرا که کشورهاي مختلف نياز به تامين انرژي با ظرفيت بالا دارند و ايران همواره براي اجراي پروژه‌هاي مختلف آمادگي کامل را دارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد آخرين خبرها از 48 زائر ايراني ربوده شده در سوريه گفت: پيگيري آزادي زائران ايراني توسط سفارت ما در سوريه انجام مي‌شود و ما از طريق ارتباط با ربايندگان و با کشورهايي که با آنها در ارتباط‌اند اين مسئله را با جديت دنبال مي‌کنيم چرا که اين اقدامات اقدامي غير انساني است و گروههاي تروريستي بايد از اينگونه اقدامات دست بردارند.

وي در مورد ادعاهاي مطرح شده توسط توسط مقامات يمني در مورد کشورمان گفت: اين ادعاها توسط مقامات سابق يمن نيز صورت گرفته است و ما اميدواريم شاهد تغيير رفتار آنها باشيم و آينده يمن بستگي به مشارکت سياسي مردم دارد و آنها نبايد اجازه دخالت  کشورهاي خارجي به کشورشان را بدهند.


* مقامات آمريکايي به دليل نقض حقوق جمهوري اسلامي ايران محاکمه خواهند شد


مهمانپرست در مورد اخبارهاي مبني بر اينکه 18 مقام آمريکايي در دادگاه ايران محاکمه مي‌شوند افزود: مقامات آمريکايي به دليل نقض حقوق جمهوري اسلامي ايران محاکمه خواهند شد که در اين خصوص مجلس تصميم مي‌گيرد و از حامي آنها قبلا اعلام شده و نسبت به اين موضوع پيگيري‌هاي قضايي صورت خواهد گرفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره معافيت 9 کشور از تحريم‌هاي جديد عليه ايران گفت: کشورهاي مختلف حاضر نيستند که ايران را تحريم کنند چرا که آنها به دنبال منافع بلند مدت خود در جهان هستند و مقامات آمريکايي تنها از تحريم و جنگ رواني استفاده مي‌کنند.

وي ادامه داد: منابع انرژي دنياي امروز محدود بوده و نيازمندي به انرژي غير قابل انکار؛ که ايران عضو يکي از منابع بزرگ انرژي در جهان است.

مهمانپرست در خصوص حمايت ايران از مردم غزه خاطر نشان کرد: ما همواه اعلام کرده‌ايم که در کنار مردم غزه هستيم؛ وزير امور خارجه کشورمان با مقامات فلسطيني و مصر در اين خصوص تماس تلفني داشتند و براي رفتن به غزه آمادگي خود را اعلام کرده‌اند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار