هیئت کوهنوردی بهبهان با صدور اطلاعیه‌ای از خطر کمین کرده برای زیستگاه طبیعی کوه سفید خبر داد و از مسئولان خواسته که از تخریب محیط زیست و قطع درختان کهنسال دست بردارند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، هیئت کوهنوردی، گروه‌های کوهنوردی خانم و آقا و انجمن ستاره‌شناسی این شهرستان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به تخریب زیستگاه طبیعی کوه سفید هشدار داده‌اند.

در این اطلاعیه که با شعار کوه‌ها و جنگل‌ها بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور هستند، طبیعت زیبای ایران را نگهدار باشیم، آغاز شده، آمده است: کوه سفید با ارتفاع سه هزار و 200 متر در منطقه بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، این منطقه زیستگاه برخی حیوانات کمیاب مانند یوزپلنگ و خرس است، منطقه کوه سفید از لحاظ گونه‌های گیاهی از مناطق غنی، بکر و دست نخورده طبیعت زیبای ایران بوده و همچنین منطقه‌ای محبوب و دوست داشتنی برای عموم طبیعت دوستان و دوستداران محیط‌ زیست و خصوصاً کوهنوردان است.

این اطلاعیه افزوده است: هیئت کوهنوردی بهبهان اخیراً مطلع شده است که این زیستگاه طبیعی در معرض خطر قرار گرفته و دوستداران محیط زیست و کوهنوردان بهبهان به تکاپو افتاده‌اند تا بقایای طبیعی منطقه را حفظ کنند و قرار است از روستای دوسیدالله تا ریزک جاده‌ای احداث کنند.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: زیرک در پاشنه کوه سفید قرار داشته و دارای تعداد انگشت شماری باغ فصلی است که جهت ییلاق عشایر دامدار به وجود آمده است، این عشایر که در سال حدود 2 تا سه ماه در این منطقه می‌مانند، نه تنها نیازی به جاده ندارند، بلکه برعکس با کشیدن جاده، مراتع و چراگاه‌های خود را در معرض هجوم بی‌رویه اتومبیل‌ها و سرنشینان آنها می‌بینند.

هیئت کوهنوردی بهبهان در اطلاعیه خود ادامه داده است: ریزک با ارتفاع حدود 2 هزار متر، تابستانی گله‌پرور و زمستانی برفگیر دارد، احداث جاده برای باغاتی که 9 ماه از سال خالی از سکنه هستند، چه توجیه اقتصادی یا اجتماعی دارد؟ برای دوستداران طبیعت، کوهنوردان و هیئت کوهنوردی بسیار غمناک است وقتی شاهد بریدن هزاران درخت کهنسال باشند، درختانی با ریشه‌های عمیق در دل طبیعت زاگرس، درختانی چند صد ساله که همیشه با سخاوتمندی و عظمت، زیبایی خود را به ما عرضه داشته‌اند، آیا نگرانی ما بی‌مورد است؟ آیا باید در اینگونه موارد سکوت کرده و شاهد نابودی طبیعت زیبای کشورمان باشیم؟ آنهایی که برای کاشت یک نهال، هفته درختکاری معین می‌کنند، چگونه می‌توانند شاهد قطع و بریدن درختان تنومند زاگرس باشند؟ آیا دوستداران حیات وحش در سراسر ایران می‌توانند شاهد نابودی گونه‌های نادر جانوری زاگرس باشند و سکوت کنند؟

در پایان این اطلاعیه آمده است: ما دست یاری خود را به سوی همه اداره‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه دراز کرده و از آنان تقاضای کمک و یاری داریم همچنین از همه انجمن‌ها و هیئت‌های دوستدار طبیعت می‌خواهیم تا ما را در این امر یاری کنند و با تهیه گزارش‌ها، نامه‌ها و نوشتن مقالات و ارسال آنها به اداره راه و ترابری استان کهگیلویه و بویراحمد، مانع از نابودی طبیعت منطقه، آلودگی زیستگاه حیوانات کمیاب و مانع از قطع و بریدن درختان کهنسال یا جوان زاگرس شویم.

گفتنی است، این اطلاعیه و نامه به استانداری، اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری شهرستان بهمئی اداره محیط زیست شهرستان بهبهان ارسال شده است./س
برچسب ها: زیستگاه ، طبیعی ، نابودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.