اهتمام جدی مسوولان اجرایی كهگیلویه و بویراحمد مبنی بر تعطیلی 17 واحد تولیدی شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشاریاسوج سرانجام پس از سال ها انتظار و مطالبه گری افكارعمومی نتیجه داد و قرار است این واحدها به شهرك صنعتی جدید واقع در منطقه 'دلی بجك' بویراحمد انتقال یابند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، چند سالی بودكه فعالیت واحدهای تولیدی شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار یاسوج سوژه داغ رسانه های ارتباط جمعی كهگیلویه و بویراحمد بود و هر مسوول و مقام اجرایی نیز به فراخور شرایط و مقتضیات قانونی خود دستور پیگیری و رفع این معضل اساسی را صادر می كرد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد كه از سایر مسوولان اجرایی این استان اهتمام و اصرار جدی تری نسبت به این موضوع داشت از همان روزهای نخست ورودش به استان این مساله حساس زیست محیطی را جزو اولویت های كاری خود قرار داد.
دكتر سید 'حسین صابری' با برگزاری نشست های متعدد و هماهنگی تمام دستگاه های متولی به ویژه در یكی دو ماه گذشته به طور جدی خواهان پیگیری و رفع این مشكل شد تا جایی كه به گفته خود وی شبانه و به صورت سرزده از برخی از این واحدها در حاشیه رودخانه بشار یاسوج نیز بازدیدهایی داشته است.
تلاش و مساعی نماینده عالی دولت برای اجرای طرحی كه سالهای قبل باید انجام می شد اما برای آن مسامحه كاری شد، نتیجه بخش شد و اینك وارد فرایند اجرایی شده است.
با دستور اكید و پیگیری دكتر صابری و براساس هماهنگی و استعلام های انجام شده در مورد مكان یابی و ایجاد یك شهرك صنعتی مناسب برای تجمیع تمام واحدهای تولیدی شن و ماسه، شهرك صنعتی 'دلی بجك' در منطقه سپیدار بویراحمد مناسب ترین مكان برای استقرار كارخانه های تولیدی شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار یاسوج تعیین شد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی كهگیلویه و بویراحمد مساحت این شهرك صنعتی را افزون بر 22 هكتار اعلام كرد و افزود: برای هر واحد تولیدی حدود یك هكتار زمین در نظر گرفته شده است.
'فضل الله جمالیان زاده' گفت: هم اكنون زیرساخت های لازم و امكانات اولیه برای آغاز عملیات اجرایی و ساخت این واحدها آماده است و برخی حمایت ها برای جابجایی واحدهای شن و ماسه انجام خواهد شد.
وی زمین موجود برای ایجاد این شهرك صنعتی را مربوط به منابع ملی دانست و بیان كرد: اقدامات و استعلام های لازم برای خرید و تملك این میزان زمین انجام شده و سند مالكیت هر واحد تولیدی نیز در اختیار سرمایه گذاران این واحدها قرار می گیرد.
براساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد بیش از 51 میلیون تن معدن در بالادست شهرك دلی بجك محل استقرار واحدهای تولید شن و ماسه وجود دارد كه به ازای هر واحد امكان تولید 200 هزار تن شن و ماسه در سال تا 20 سال آینده امكانپذر است.
فرماندار بویراحمد نیز برلزوم تلاش صاحبان واحدهای تولید شن و ماسه برای استقرار در محل جدید تاكید كرد.
'محمدالفونه' معتقد است ، جابه جایی واحدهای تولید شن و ماسه ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تخریب بیشتر رودخانه بشار، ایجاد فضای كسب كار جدیدی را برای اهالی منطقه دلی بجك فراهم و از معادن غنی این منطقه بهره برداری مطلوبی خواهد شد.
طرح جابه جایی واحدهای تولید شن و ماسه به لحاظ فرسایش و ایجاد خسارات جبران ناپذیر این واحدها برسیمای رودخانه بشار یكی از مطالبات جدی مردم شهر یاسوج بود كه اینك در حال تحقق یافتن است./س
برچسب ها: شن ، ماسه ، حاشیه ، رودخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.