رییس دانشكده فنی دانشگاه یاسوج گفت: مهندسان این دانشكده دستگاهی به نام 'دیگ مارست' ساختند كه از آن در آزمایشگاه های ترمودینامیك استفاده می شود.

'كورش گودرزی' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: این دستگاه از نیازهای بسیار اساسی آزمایشگاه های ترمودینامیك است كه با ساخت آن نیازی به خریداری نمونه های خارجی نیست.
وی بیان كرد: آزمایشگاه ترمودینامیك در حوزه انرژی كاربردهای فراوانی دارد و پس از اختراع 'دیگ مارست' جدید نیازهای دانشگاه به این دستگاه بسیار مهم برطرف شد.
گودرزی اظهار كرد: هر چند نمونه های داخلی و خارجی آن وجود دارد ولی 'دیگ مارست' ساخته شده در دانشگاه یاسوج مزیت هایی از جمله قیمت ارزانتر دارد.
وی با بیان اینكه قیمت نمونه های خارجی این دستگاه 170 میلیون ریال و داخلی آن نیز 50 میلیون ریال است، عنوان كرد: كارشناسان و مهندسان این دانشكده با صرف كمتر از 20 میلیون ریال توانستند این نیاز مهم آزمایشگاه ترمودینامیك دانشگاه یاسوج را برطرف كنند.
وی هدف از ساخت این دستگاه را علاوه بر تكمیل نیازهای دانشگاه و صرفه جویی ارزی عمل كردن به شعار 'حمایت از تولید ملی، كار و سرمایه ایرانی' اعلام كرد.
سازنده این دستگاه نیز درباره عملكرد آن گفت: تغییر فاز از حالت جامد به مایع و یا از مایع به بخار از فرآیندهای مورد توجه در علوم مهندسی بویژه مكانیك است كه این دستگاه به این منظور ساخته شده است.
'صمصام احسانی' افزود: 'دیگ مارست' شامل یك فضای حجم ثابت است كه با قرار دادن آب در این فضا و افزودن حرارت در یك تحول حجم ثابت تغییر فاز آب مایع را به بخار آب خواهیم داشت.
وی بیان كرد: در طول تحول همواره دو فاز مایع و بخار در مجاورت یكدیگر خواهند بود و با استفاده از تجهیزات اندازه گیری نصب شده در هر لحظه مقدار فشار و دما قابل اندازه گیری است./س
برچسب ها: دیگ ، مارست ، مهندسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.