روزنامه واشنگتن پست از افزایش نرخ فقر در عربستان سعودی خبر داد

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العالم، ناظران ، خاندان حاکم بر این کشور را متهم  به فاش نشدن آمار و ارقام رسمی میانگین فقر در این کشور کرده اند. این در حالی است که برآوردها حاکیست بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت عربستان سعودی زیر خط فقر قرار دارند.

فادی السید گزارشگر العالم در گزارشی در این زمینه گفت فقر در عربستان براثر افزایش نرخ بیکاری در کشور به رغم ثروتمند بودن آن، زنگ خطر را به صدا در آورده است. پدیده ای که ممکن است آشکار نشود زیرا خاندان حاکم با اعمال سانسور شدید بر رسانه ها اجازه انتشار گزارشها و خبرهایی را که به این بعد از زندگی در عربستان می پردازد، نمی دهد.

بارزترین نمونه آن بازداشت و زندانی کردن سه وبلاگ نویس عربستانی است که تصویری ویدیویی را درباره فقر در این کشور روی اینترنت منتشر کرده بودند. این اقدامات موجب شد روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به افشای وجود فقر در این کشور بپردازد. این روزنامه نوشت سه میلیون تن از مردم عربستان زیر خط فقر زندگی می کنند و در حاشیه یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

این روزنامه می افزاید خاندان حاکم بر این کشور، به این آمار و ارقام وحشتناک که به شکلی بسیار خطرناک در حال افزایش یافتن است اهمیتی نمی دهد و همه تلاش خود را روی بهره برداری از ثروت های کشور به نفع خود متمرکز کرده است.

محله های مسکونی و خانه های سست و آسیب پذیر که به گفته ساکنان این منازل، فاقد کمترین امکانات زندگی شرافتمندانه هستند و در کنار خیابانهای آنها زباله و امراض در حال انتشار و گسترش است در مرکز ریاض پایتخت عربستان و دیگر مناطق وجود دارند.

ناظران انگشت اتهام را به سوی خاندان حاکم نشانه رفته اند زیرا آنها تلاش می کنند ارقام و آمار رسمی نرخ فقر منتشر نشود اما برآوردها حاکیست بیش از چهار میلیون نفر در عربستان سعودی با درآمد ماهانه کمتر از پانصد دلار آمریکا یعنی روزانه معادل 17 دلار زندگی می کنند کارشناسان اقتصادی این مبلغ را خط فقر در عربستان می دانند. بعلاوه نرخ بیکاری میان جوانان و نسل رو به رشد به شکلی نگران کننده افزایش یافته است.

واشنگتن پست از این میزان فقر و بیکاری در کشوری که سال گذشته بیش از سیصد میلیارد دلار درآمد فروش نفت داشته ابراز شگفتی کرده است. این روزنامه ثروت شخصی پادشاه عربستان را حدود 18 میلیارد دلار برآورد کرده است که وی را در ردیف سومین پاشاه ثروتمند دنیا قرار می دهد و بسیاری ها معتقدند بیانیه هایی که سال گذشته ملک عبد الله صادر کرد تلاشهایی برای راضی کردن طبقات پایین مردم عربستان و فرونشانیدن خشم آنها و جلوگیری از سرایت بهار عربی به این کشور بوده است که به مرزهای این کشور رسیده بود.

در این حال یکی از پژوهشگران سعودی تاکید کرده است برخی افراد خاندان حاکم بر عربستان هیچ هم و غمی جز ثروت اندوزی هرچه بیشتر از راههای فساد مالی و کسب پول و سود از طریق ویران کردن منازل فقراء و مصادره اراضی مالکان فقیر آنها و فروش مجدد این زمین ها به قیمت های بالا به دولت با هدف افزایش ثروت خود و هزینه کردن این پول ها برای منافع شخصی خود ندارند.

همچنین جمعیت حقوق بشر عربستان از دولت این کشور خواسته است دستمزد کارمندان را بالا ببرد.

این نهاد حقوق بشری اعلام کرد: پایین بودن دستمزد شاغلان در بخش های عمومی و دولتی موجب مشکلات امنیتی و اجتماعی در این کشور خواهد شد.

جمعیت حقوق بشر عربستان اعلام کرد حقوق ماهانه کارگران بخش خدمات شهری 250 ریال سعودی است و با توجه به افزایش قیتمها این مبلغ هزینه زندگی آنها را پوشش نمی دهد و آنها مجبور به تگدی گری می شوند.

این جمعیت در پایگاه اینترنتی خود آورده است: پاسخگو نبودن دولت عربستان در برابر مشکلات قشرهای کم درآمد موجب فرار آنها از محل کارشان شده است.

در همین حال هشت میلیون کارگر از کشورهای آسیایی در عربستان مشغول به کار هستند و حقوق و دستمزد بسیار پایینی دریافت می کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار