پس از گمانه‌زني بسيار شرکت خودروسازي «اپل» بالاخره مدل MOKKA را روانه بازار کرد؛ خودرويي که بعضي آن را «شاسي بلند کوچک» مي‌دانند و بعضي «هاچ‌بک قد بلند!»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، برند آلماني «اپل» در کشورمان برند ناشناخته‌اي نيست اگر سري به تصاوير تهران قديم و خيابان‌هاي سال‌هاي دور شهرهاي کشورمان بزنيم در کنار انواع خودروهاي آمريکايي و آلمان محصولات اين شرکت نيز در خيابان‌هاي کشورمان حضوري پررنگ داشتند با ‌آنکه طي دهه 90 ميلادي نيز بسياري از محصولات اين خودروساز از جمله مدل‌هاي «آسترا»، «کورسا» و «امگا» به بازار ايران راه يافتند و حتي اين خودروساز پس از آزاد شدن واردات خودرو به کشور در اواسط دهه 80 شمسي نيز شانس خود را براي موفقيت در ايران آزمود اما در طي چند سال اخير هرگز نتوانست آنگونه که بايد و شايد در بازار داخلي براي خود اسم و رسمي دست و پا سازد اما در آن سوي آبها داستان براي اين برند کاملا متفاوت است پس از مدت کوتاهي که اپل با مشکلات مالي و مديريتي جدي دست و پنجه نرم کرد مديران اين شرکت توانستند با کمک دولت آلمان و البته جذب تعدادي از برجسته‌ترين طراحان و مهندسان مشهور صنعت خودروسازي آرام آرام آفتاب موفقيت را بر آسمان اين برند کهنه کار بتابانند معرفي بيش از 10 مدل کاملا جديد طي سه سال گذشته افزايش فروش 15 درصدي در سال گذشته ميلادي و کسب عنوان خودروي برقي سال 2011 توسط اين خودروساز گواهي است بر همين ادعا. حال مديران ارشد اين شرکت پس از چشيدن طعم موفقيت نسبي در سگمنت‌هاي شناخته شده (همچون سگمنت هاچ‌بک‌هاي کوچک شهري که اپل با مدل «کورسا» در اين بازار حضور دارد) مصمم‌اند تا شانس خود را براي موفقيت در ديگر سگمنت‌ها نيز بيازمايند اپل موکا (MOKKA) مدل 2013 تعبير خوابي است که مديران اپل براي آينده اين شرکت ديده‌اند.

* چهره ظاهري؛ غريب اما دوست داشتني

نگاهي گذرا بر اپل موکا کافي‌است تا با يک سوال جدي روبرو شويد؛ آيا به راستي موکا يک خودروي شاسي بلند است؟! پاسخ تيم طراحي موکا به اين سوال مثبت است اما تصويري که در بايگاني اذهان عمومي از يک خودرو شاسي بلند متوسط موجود است پذيرش پاسخ مثبت طراحان موکا را اندکي دشوار مي‌سازد حال داستان از چه قرار است؟

با تامل بيشتري در ابعاد و چهره ظاهري موکا اين طور بر‌مي‌آيد که تيم طراحي موکا سعي کرده تا راحتي کارايي و شخصيت يک خودروي کوچک شهري را در ارتفاع کمي بالاتر از حد معقول پياده ساخته و تلفيقي از کارايي يک خودروي خانگي با جثه يک خودرو شاسي بلند متوسط شهري را پديد آورد.



با آنکه پيش از اين نمونه‌هاي مشابهي همچون «داچيا داستر» و يا حتي مدل شناخته شده‌تري مانند «نيسان قشقايي» را در بين اين طيف از خودروها ديده بوديم اما موکا نخستين تجربه يک خودروساز آلماني در اين کلاس است کلاسي که شايد هنوز تعريف خاصي نداشته باشد اما بي‌شک با افزايش ترافيک‌هاي شهري و بالا گرفتن دغدغه‌هاي زيست محيطي آينده بهتري در انتظارش خواهد بود مديران اپل مدعي شده‌اند که موکا با داشتن طولي معادل با 4028 سانتي‌متر مي‌تواند حد متوسطي از راحتي يک خودروي شاسي بلند را براي پنج سرنشين به ارمغان آ‌ورد اما نبايدفراموش کنيم که حتي بسياري از رقبايي که ابعاد بزرگتري دارند نيز در مقوله ارگونوميک و راحتي سرنشينان حرفي براي گفتن ندارند با آنکه شکل وشمايل ظاهري اين خودرو که از زبان طراحي کاملا زنانه‌اي پيروي کرده حاکي از اين است که «موکا» در دل بيابان و تپه‌هاي صعب العبور جايي نخواهد داشت اما شرکت اپل براي فزوني بيشتر شخصيت SUV (شاسي بلند بودن اين خودرو)، موکا را علاوه بر نسخه تک ديفرانسيل در گونه دو ديفرانسيل نيز روانه بازار خواهد کرد نسخه‌اي که بي‌شک بيش از آنکه به درد جاده‌هاي خارج شهري بخورد مناسب کوچه پس کوچه‌هاي برفي و لغزنده شهر خواهد بود! البته با توجه به جثه ظاهري و محدوديت‌هايي که تيم مهندسي اپل طراحي يک سيستم انتقال قدرت قدرتمند در اين خودرو داشت مهندسا اپل براي موکا سيستم انتقال قدرت کاملا جديدي را تدارک ديده‌اند اين سامانه به لطف حس‌گري‌ هاي بسيار حساس مي‌تواند بسته به موقعيت جاده قدرت و گشتاوري توليدي پيشرانه را به صورت 50-50 بين چرخ‌هاي جلو و عقب توزيع کند موضوعي که سبب مي‌شود اگر روزي گذر موکا بر جاده‌هاي صعب العبور خارج شهري نيز افتاد اين خودرو حرف‌هايي براي گفتن داشته باشد گفتني اينکه اين سامانه انتقال قدرت جديد که به کمک آخرين متدهاي فلزکاري و چکش‌کاري ساخته و پرداخته شده فقط 65 کيلوگرم وزن دارد که رقمي خيره کننده به نظر مي‌رسد.

ضمن آنکه اين خودرو به لطف طراحي منحصر به فرد پلتفرم و محل قرارگيري محورها داراي حجم باري معادل با 1372 ليتر است که به خوبي مي‌تواند پاسخگوي لوازم مورد نياز يک خانواده پنج نفره جهت تعطيلات آخر هفته باشد.

* توانايي‌هاي ديناميکي

شرکت اپل هنوز اطلاعاتي از جزئيات طيف پيشرانه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين خودرو منتشر نساخته اما آنچه تا کنون از لابه لاي اظهارات مديران اپل بر مي‌آيد بهره گيري از دو پيشرانه بنزين سوز و يک پيشرانه ديزلي در اين خودرو است.

نخستين پيشرانه بنزين‌سوز به حجم 1.6 ليتر بوده که توانايي توليد 115 اسب بخار را خواهد داشت رقمي که بيش از آنکه متناسب با يک خودروي شاسي بلند باشد متناسب با خودروهاي هاچ‌بکي است که اين روزها روانه بازار مي‌شوند اما پيشرانه بنزين سوز ديگري که براي اين خودرو در نظر گرفته شده يک پيشرانه 1.4 ليتري مجهز به توربو شارژر است که داراي بيشينه قدرتي برابر با 140 اسب بخار خواهد بود همچنين 200 نيوتن متر بيشينه گشتاوري است که اين پيشرانه توليد و در اختيار راننده مي‌گذارد از پيشرانه‌هاي بنزين سوز که بگذاريم مشتريان موکا اين شانس را خواهند داشت که خودروي خود را با يک پيشرانه ديزلي 1.7 ليتري بسيار کم مصرف سفارش دهند اين پيشرانه ديزلي که از نوع CDTI بوده مي‌توانند با توليد 130 اسب بخار قدرت و بيشينه گشتاور 300 نيوتون متري حد مطلوبي از توانايي‌هاي ديناميکي يک شاسي بلند کوچک را به معرض نمايش بگذارد اپل اعلام کرده نسخه ديزلي اين خودرو علاوه بر جعبه دنده دستي يک جعبه دنده شش سرعته اتوماتيک نيز عرضه خواهد شد ضمن آنکه نسخه‌هاي بنزين سوز موکا همراه با جعبه دنده شش سرعتي دستي عرضه شده و تمامي اين مدل‌ها مجهز به سيستم Start/Stop (روشن و خاموش شدن خودکار پيشرانه) خواهند بود.

* تجهيزات رفاهي

برخلاف قواي محرکه اين خودرو که طيف وسيعي از پيشرانه‌ها را در بر نمي‌گيرد موکا در زمينه تجهيزات رفاهي واميني با دست پر پاي در ميدان نبرد گذاشته است قرار است اين خودرو با سه سطح تجهيزاتي Essentia ( پايه)، Enjoy ( نيمه فول) و Cosmo (فول آبشن لوکس) روانه بازار شود از جمله تجهيزات رفاهي استاندارد در اين خودرو به مواردي همچون چراغ‌هاي روشنايي منطبق شونده سامانه کنترل پايداري الکترونيک (ESC) سامانه مديريت چسبندگي به سطح مسير صندلي‌هاي برقي رديف جلو و سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک مي‌توان اشاره کرد اما در نسخه Enjoy تجهيزات بيشتري همچون رينگ‌هاي آلياژي 18 اينچي سيستم صوتي حرفه‌اي با قابليت اتصال به بلوتوث و درگاه iPodT، سانروف و دوربين ديد عقب در اختيار مشتريان قرار خواهد گرفت.علاوه بر اين در مدل فول آپشن نيز تجهيزات فريبنده‌اي مانند سيستم کمکي پارک خودکار، صندلي‌هاي تمام چرم و برقي جلو و عقب، سيستم ناوبري فعال با قابليت اتصال دائم به Google Earth  و کنترل کروز هوشمند به کار گرفته خواهد شد.

منبع: هفت صبح

انتهای پیام/


برچسب ها: خودروسازی ، اپل ، مهندسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار