لباس متعلق به تاج الملوک پهلوی که در موزه هنر و مردم مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد نگهداری می شود برای اولین بار مورد حفاظت و مرمت قرار میگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی مجموعه سعدآباد این لباس سلطنتی از مخمل سورمه ای بوده و روی آن تزئیناتی از سرمه دوزی نقره، سنگهای نیمه قیمتی و مروارید دوخته شده است و حاشیه دامن لباس از دهها تکه پوست قاقم ( از خانواده راسویان) تزئین شده است.
مسئول واحد حفاظت و مرمت آثار تاریخی سعدآباد در این باره گفت: این لباس علاوه بر ارزش مادی بسیار زیاد، دارای ارزش تاریخی نیز میباشد. چرا که در دوره ای از حکومت پهلوی این لباس با هزینه بسیار گزاف  به سفارش دربار پهلوی دوخته شده و در مراسم تشریفاتی خاص مورد استفاده ملکه مادر قرار میگرفته است.
معصومه نعمتی اظهار داشت: لباس مذکور بعد از گذشت ده ها سال دچار آسیب های فیزیکی و بیولوژیکی گردیده  و همچنین قسمتهای تزئین شده بوسیله سِرمه دوزی های نقره دچار اکسید شدگی و در نتیجه تیرگی رنگ گردیده است.
وی با بیان اینکه استراتژی حفاظت و مرمت در نظر گرفته شده مطابق استاندارد های جهانی بوده و سه اصل حفظ اصالت، حفظ انسجام و قابل برگشت بودن مرمت مورد نظر قرار گرفته است،افزود: این لباس شاخص، پس از انجام مطالعات تاریخی و هنری توسط کارشناس واحد مرمت مجموعه سعدآباد ابتدا غبار روبی گردید و پس از تمیز کردن آلودگی های روی لباس ، مرمت قسمت های پاره شده و همچنین  شکافتگی درزها با دقت بسیار آغاز شد.
نعمتی ادامه داد: مرمت این لباس با روشهای خشک و بدون استفاده از مواد و محلولهای شیمیایی در حال انجام است.
این مسئول در پایان تأکید کرد:بزودی مانکنی متناسب با نوع ، سایز و استحکام لباس طراحی خواهد شد و در ویترینی مناسب و شرایط رطوبت و نوری استاندارد در موزه هنر و مردم به نمایش در خواهد آمد.
خاطر نشان می شود تاج¬الملوک آیرملو متولد 1278 ه.ش دختر میرپنج تیمورخان آیرملو از صاحب منصبان ارشد ارتش قزاق و همسر دوم رضاخان پهلوی بود که در سال 1304 لقب ملکه مادر به وی داده شد.  وی مادر محمد رضا  ، اشرف ، شمس و علیرضا پهلوی بوده و پس از به قدرت رسیدن محمد رضا پهلوی  ملکه مادر لقب  گرفت./ي2
برچسب ها: سعدآباد ، لباس ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار