علت اصلی آب مروارید، سن بالا است. تماس زیاد با اشعه های مضر، التهابات داخل چشمی، قند خون بالا، بعضی بیماریهای ژنتیکی وخانوادگی از علل آب مروارید در سنین جوانتر هستند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محمد تقی نائینی، جراح ومتخصص بیماریهای چشم وفلوشیپ استرابیسم در شهرستان فسا ضمن بیان این مطلب گفت: عدسی طبیعی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است.

دکتر محمد تقی نائینی اظهار داشت: پروتئین آن به شکل منظم و مرتب چیده شده به طوری که نور از آن عبور کرده و روی شبکیه برای دیدن توسط سلولهای حساس بینایی فوکوس می شود.

وی بیان کرد: وقتی این پروتئین به مرور زمان  سفت و سخت شود یا تغییر شکل بدهد کدورتهایی در عدسی ایجاد می شود که جلوی عبور نور را گرفته یا آن را پخش می کند.

به گفته وی در صورت زیاد شدن این کدورتها، آب مروارید تشکیل شده و کم کم دید افت می کند.

این جراح و متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: ضربه به چشم هم به صورت فوری وهم به مرورطی سالها بعد می تواند آب مروارید ایجاد کند.

 دکتر نائینی تصریح کرد:حساسیت زیاد و طولانی و استفاده از بعضی قطره های ضد حساسیت باعث آب مروارید زودرس می شود.

به گفته وی کورتن ها مثل پردنیزولون، دگزامتازون وبتا متازون، کم کاری تیروئید و پرکاری پاراتیروئید، کمبود ید و آنتی اکسیدانها (ویتانین E , A,C) از دیگر علل ایجاد آب مروارید در سنین جوانتر هستند.

این جراح چشم بیان کرد: بعضی افراد به صورت خانوادگی در سن پایین دچار آب مروارید می شوند معمولا این خانواده ها هیچ بیماری داخلی نداشته فقط آب مروارید در سنین پایین در بین برادر و خواهرانشان دیده می شود.

 وی مهمترین ایجاد آب مروارید را به ترتیب قند خون بالا، افزایش سن، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و تماس طولانی با نور خورشید (کار کردن زیاد در آفتاب) عنوان کرد.

 این متخصص بیماریهای چشم اظهار داشت: آب مروارید در مراحل اولیه با نزدیک بین شدن فرد خود را نشان می دهد.

به گفته وی به مرور زمان که کدورت عدسی وآب مروارید بیشتر شود اختلال در دیدن و تشخیص رنگها، محو و دودی دیدن اطراف، دوبینی، احساس گرفتگی دید و پخش نور و تاری دید ایجاد می کند.

دکتر نائینی تاکید کرد: تشخیص آب مروارید با معاینه چشم توسط چشم پزشک امکان پذیر می باشد.

به گفته  وی لازم است موقع تشخیص آب مروارید وجود یا عدم وجود آب سیاه همراه آن به دقت بررسی شود که در صورت وجود آب سیاه همراه آب مروارید، درمان ورسیدگی زود هنگام اهمیت زیادی دارد.

 این جراح چشم بیان کرد: آب مروارید وقتی که باعث اختلال در دید فرد و تداخل با کار روزمره فرد داشته باشد باید عمل شود.

وی با بیان اینکه جمله ی قدیمی ها که می گفتند آب مروارید باید پرشود جمله درستی نیست، اظهار داشت: چون در روشهای جدید بدون بخیه و بدون بیهوشی درمان آب مروارید پرشده بسیار مشکلتر و پرعارضه تر می باشد.

دکتر نائینی بیان کرد: پرشدن آب مروارید در زمان های قبل بدلیل عدم وجود دستگاه های پیشرفته کنونی بوده و در حال حاضر با استفاده از لنزهای تا شونده بهتر است آب مروارید در مرحله ای که اختلال دید ایجاد کرده ولی پرنکرده (سفید یا سیاه نشده است) انجام شود، تا از عمل جراحی بدون بخیه، بدون بیهوشی بتوان بهره برده و بهبودی دید زودتر حاصل شود.

این متخصص بیماریهای چشم گفت: در افرادی که نیاز به دید بهتر دارند (مثل رانندگی)، پخش شدید نور، دوبینی تک چشمی، چندبینی، اختلاف شماره زیاد بین دوچشم ، عمل جراحی باید زودتر انجام شود.

 به گفته وی در مواردی که آب مروارید باعث افزایش فشار داخل چشم شده است و افرادی که اطاق قدامی چشمشان باریک است نیز باید عمل جراحی آب مروارید زود انجام شود.

وی تاکید کرد: بهبودی دید بعد از عمل جراحی آب مروارید بسته به توانایی چشم قبل از ایجاد آب مروارید، وجود یا عدم وجود بیماریهای دیگر چشمی، لک قرنیه، مشکل شبکیه دارد.

دکتر نائینی بیان کرد: لنز داخل چشمی که کار گذاشته می شود برای دید دور بوده و برای دید نزدیک باید عینک استفاده شود./ح
برچسب ها: آب مروارید ، سن ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار