هر بشکه نفت خام سبک ايران در بازارهاي بين المللي به قيمت 107 دلار به فروش مي رسد و اين در حالي است که قيمت نفت خام سبک امريکا با روند کاهشي به نرخ 85 دلار و 95 سنت در بازار دادوست قرار مي گيرد.

رضا پديدار عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: اکثر صبحت هايي  که در حال حاضر بين کشورهاي دارنده نفت  ردوبدل مي شود بيشتر در خصوص تثبيت قيمت نفت در بازارهاي جهاني و عرضه بيش از حد در بازار است که کشورهاي  غير اوپکي براين موضوع تاکيد دارند.

وي تصريح کرد:  در بازار امروز هر بشکه نفت خام ايران به قيمت 107دلار به فروش مي رسد و اين در حالي است که قيمت نفت خام سبک امريکا در بورس نيويورک با روند کاهشي  به نرخ 85 دلار و 95 سنت در بازار دادوست قرار مي گيرد.

پديدار اظهار داشت: نفت سبک برنت درياي شمال در بورس لندن به قيمت 107دلار و 22 سنت و ميانگين وزني سبد نفتي اوپک 105دلار و 66 سنت در بازارهاي بين المللي به فروش مي رسد.

وي به نشست اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) چهارشنبه هفته جاری برای برگزاری نشست عادی 162 این سازمان و تصمیم گیری در باره سیاست های تولید خود بار دیگر در وین اتریش گردهم می آیند اشاره کرد و گفت: طبق گزارشات بعمل آمده که برآوردها درباه افت تقاضای جهانی نفت خام با وجود تنش های سیاسی در منطقه خاورمیانه، بر قیمت های جهانی نفت خام سایه انداخته است.

عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت اضافه کرد: انتخاب دبیرکل جدید اوپک که پس از پایان دوره دوم سه ساله عبدالله سالم البدری، دبیرکل کنونی اوپک، باید از اول سال آینده میلادی سکان هدایت دبیرخانه این سازمان را بر عهده بگیرد، یکی از محورهای اصلی نشست عادی 162 اوپک خواهد بود.
 
وي ادامه داد: در آستانه نشست 162 اوپک، دولت اکوادور کناره گیری کاندیدای این کشور برای ادامه رقابت بر سر احراز پست دبیرکلی اوپک با سه رقیب دیگر خود از جمهوری اسلامی ایران، عراق و عربستان را تایید کرد.

پديدار اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین نوذری، وزیر نفت پیشین را به عنوان نامزد سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده است.

عربستان سعودی ماجد منیف، نماینده هیئت عامل این کشور در اوپک و عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی را به عنوان نامزدهای خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده اند.

وي تصريح کرد: هر یک از این نامزدها برای انتخاب به عنوان دبیرکل جدید اوپک به اجماع کامل اعضا نیاز دارند و همین موضوع تا حدودی تصمیم گیری در این باره را دشوار کرده است.

پديدار اضافه کرد: اعضای اوپک در نشست 161 این سازمان تصمیم گرفتند سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه توافق شده در نشست دسامبر سال 2011 را ثابت نگه دارند و از مازاد عرضه در بازار نفت جلوگیری کنند.

عضو انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت، گفت: آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده اعضای اوپک در جلوگیری از مازاد عرضه در بازار نفت بسیار موفق نبودند، بر پایه برآوردها کشورهای عضو این سازمان در ماه اکتبر روزانه 31 میلیون و 600 هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی عرضه کردند که این مقدار روزانه یک میلیون و 600 هزار بشکه بیشتر از سقف تولید تعیین شده است.

وي تاکيد کرد: قیمت نفت خام برنت ظرف 6 هفته گذشته در سطح  110 دلار برای هر بشکه بوده است که بالاتر از قیمت مطلوب وزیر نفت عربستان یعنی 100 دلار برای هر بشکه است.

پديدار تصريح کرد: مرکز مطالعات جهانی انرژی (سی جی یی اس) در گزارشی هشدار داد اعضای اوپک باید در ماه های آینده هوشیار باشند و در برابر ضعف بازارهای جهانی نفت خام و جلوگیری از افت قیمت به سطوح زیر 100 دلار برای هر بشکه به موقع واکنش نشان دهند.

وي گفت: تحلیلگران بر این باورند که با وجود تنش های ژئوپولیتیک در منطقه نفتخیز خاورمیانه، قیمت های جهانی نفت خام در سال آینده میلادی با افت رو به رو خواهد بود./عب
برچسب ها: نفت ایران ، بازار ، اوپک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار