بناي آرامگاهي بش قارداش با همکاري متولي اثر امان ا... شادلو وميراث فرهنگي بااعتباري بالغ بر840ميليون ريال مرمت شد

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد؛ معاون ميراث فرهنگي گفت: مرمت تزيينات و کاشيکاري بناي مقبره با استناد به متون تاريخي و مدارک تصويري که عمدتا از دوره قاجار يا اوايل پهلوي به جاي مانده شروع شد و طي آن تزئينات کاشيکاري به سبک اوليه باسازي مي شود.

علي اکبر وحدتي در رابطه با نحوه بازسازي افزود: کاشيهاي جديد نصب شده از نوع سيليسي هستند که بخشهاي فروريخته از تزيينات کاشيکاري در زير تاقها بازسازي و در محل خود نصب شده اند.

وي ادامه داد: کاشي هاي پس توليد به ابعاد اوليه برش خورده و پس از پياده نمودن طرح با لعاب پوشانده و در کوره حرارت داده شده و پس از آماده سازي برروي بنا با طرح و شکل اوليه نصب مي شوند.

معاون ميراث فرهنگي همچنين به درب منبت کاري شده بناي تاريخي بش قارداش نيز اشاره کرد وافزود: اين درب در

مرمت تزيينات بش قارداش وسط ايوان مياني و محل ورودي مقبره سردار مفخم نصب بوده که به دليل نفيس بودن و ارزش برجسته هنري اصل آن به موزه مردم شناسي و باستان شناسي عمارت مفخم منتقل شده و روگرفتي از آن با تمام جزييات ساخته و در محل نصب خواهد شد.

بنای آرامگاهی بش¬قارداش از آثار برجستۀ دورۀ قاجاری در 4 کيلومتري جنوب غرب بجنورد است که طرح كلي پلان آن از يك گنبدخانه در وسط و دو اتاق كوچك¬تر در طرفین تشكيل شده که ورودی آنها در ضلع غربی است. در جلوي هر ورودی ايواني با قوس جناقي وجود دارد که در طرفین آن مناره¬ای ساخته¬اند. سراسر نماي غربي بنا، روي ستون¬ها و نيز گنبد با كاشی¬های فیروزه¬ای و هفت رنگ تزئین شده است. این بنا آرامگاه سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان در دوره قاجار است.

علاوه بر مناره ها و نيم ستونهاي نماي غربي، تزئينات کاشيکاري ديوارهاي داخلي ايوانها هم از نوع کاشي هفت رنگ بوده و در سقف ايوان مياني، کاشيکاري به شيوه رسمي بندي وجود داشته که در گذر زمان، به ويژه دهه 1350 بخش اعظمي از اين تزئينات تخريب شده است.

مقبره بش قارداش با توجه به ارزشهاي برجسته هنري و معماري در سال 1380 با شماره 4575 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است/س

برچسب ها: مرمت ، بش قارداش ، بجنورد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.