وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برخی صحبت‌ها در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و ممنوع التحصیل شدن آنها تاکید کرد که وزارت علوم هیچ دانشجویی را به علت نقد ممنوع التحصیل نکرده است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛  کامران دانشجو شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه اتفاقا بیشترین نقد را کسانی می‌کنند که می‌گویند جلوی نقد در دانشگاه‌ها گرفته شده است، اظهار کرد: ما استعلام خود را برای دانشجویان از مراکز قضایی و ذیصلاح می‌گیریم چرا که وزارت علوم مرجع مناسبی برای رسیدگی به مسایل قضایی دانشجویان نیست.

اعلام رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیر انتفاعی تا ماه آینده

وی همچنین با اشاره به رتبه بندی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های بومی تصریح کرد: تا یک ماه آینده رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی را نیز اعلام می‌کنیم که بین آنها نیز رقابت شکل بگیرد.

دانشجو با اشاره به پیشرفت چشمگیر علمی ایران در سالهای اخیر و ارتقا به رتبه 16 تولید علم جهانی تصریح کرد: این کار با تلاش اساتید و کمک صنعت به دانشگاه‌ها میسر شده است اما برای حفظ این رتبه باید سیاست‌ها و برنامه‌هایمان را با نقشه جامع علمی کشور تطبیق دهیم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در رابطه با حاکمیت جهان‌بینی توحیدی اسلام که یکی از فصل‌های نقشه جامع علمی کشور است گفت: از اقدامات وزارت علوم توجه به ارزش‌های اسلامی و دینی در بهبود فضای دانشگاه‌هاست که یکی از آنها تحول در علوم انسانی بود.

بازنگری 400 سرفصل علوم انسانی

دانشجو افزود: در حال حاضر این تحول با تشکیل 15 کمیته ویژه شروع شده و 400 سرفصل را ارائه کرده‌ایم که تایید شده است.

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور تاکید شده که 30 درصد کل دانشجویان باید در دوره‌های تحصیلات تکمیلی باشند، اظهار کرد: این امر به این معنی است که ما باید بیش از یک میلیون و 100 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داشته باشیم.

وی افزود: ما این تعداد را از 3 سال پیش از 92 هزار به 500 هزار دانشجو رساندیم. همچنین در دکتری نیز باید 3.5 درصد از جمعیت کل دانشجویان را شامل شود که معادل 140 هزار نفر است که در حال حاضر 57 هزار دانشجوی دکتری داریم بنابراین باید سیاست گذاریهایمان را همگام با نقشه جامع علمی کشور کنیم.

برنامه‌ریزی برای جذب 10 هزار عضو هیات علمی

وزیر علوم با بیان اینکه باید به ازای هر یک میلیون جمعیت 2000 عضو هیات علمی داشته باشیم گفت: در سالهای اخیر 12 هزار عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌ها جذب کردیم و تحصیلات تکمیلی را توسعه دادیم.

وی افزود: امیدواریم تا 5 -6 ماه آینده بتوانیم 10 هزار عضو هیات علمی جدید به دانشگاه‌ها اضافه کنیم.

دانشجو همچنین با اشاره به اولویت‌های مشخص شده در نقشه جامع علمی کشور، تصریح کرد: در همین راستا دوره‌های دکتری پژوهش محور را برای تربیت محقق ایجاد کرده‌ایم همچنین میان رشته‌ای‌ها را باید افزایش می‌دادیم که در حال حاضر گروهی را برای این کار تشکیل داده‌ایم. از طرف دیگر مراکز آموزش عالی را نیز افزایش داده‌ایم.


وی با بیان اینکه تعداد مراکز آموزش عالی در سالهای گذشته از 1300 به 2471 مرکز رشد داشته است، گفت: همچنین رشته‌ محلهای دکتری از 680 به 2244 رشته محل افزایش پیدا کرده است. از طرفی فضای پژوهشی دانشگاه‌ها 70 درصد رشد داشته است.

دانشجو همچنین با اشاره به افزایش انجمن‌های علمی دانشجویی از 800 به 5494 انجمن علمی گفت: افزایش تعداد انجمن‌های علمی دانشجویی نشانه نشاط دانشگاهی است و کسانی که می‌گویند در دانشگاه نشاط وجود ندارد باید به این آمار مراجعه کنند.

وزیر علوم با اشاره به برگزاری آزمون نیمه متمرکز دکتری تصریح کرد: در این باره در سالهای گذشته گاها دیده می‌شد که در دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری اعمال سلیقه می‌شد، بنابراین نحوه پذیرش دانشجو در این دوره نیاز به اصلاح داشت. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار