آمریکا و غرب تسلیحات کشتار جمعی را بهانه کردند و به عراق حمله نمودند و این کشور را تبدیل به ویرانه کردند، اینبار نوبت به سوریه رسیده که با بهانه سلاحهای شیمیایی به این کشور حمله کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، بیش از یک هفته است که آمریکا و کشورهای غربی از جمله انگلیس و فرانسه بار دیگر شایعه تلاش دولت سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمایی علیه مخالفان مسلح را مطرح کرده و به آن پر و بال می‌دهند. موضوعی که دولت سوریه بارها آن را رد کرده و حتی امروز با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل آن را از اساس تکذیب کرد. حال این آمار و ارقام که نشان از جنگ طلب بودن و داشتن سلاحهای کشتار جمعی جهانی هستند، رو به سوی سناریوی قدیمی آورده اند که بله، سوریه سلاح شیمیایی کشتار جمعی دارد!!

هرچند غرب تقریبا از صدور مجوز حمله به سوریه در سازمان ملل متحد ناامید شده است اما به‌نظر می‌رسد نظام‌های سیاسی غربی در حال کنار هم چیدن زمینه‌های لازم برای دخالت نظامی در سوریه هستند.

بحران سوریه وارد بیستمین ماه خود شده است و از شکل یک بحران داخلی کاملا خارج شده و به یک جنگ تمام عیار در صحنه آنارشیسم بین‌المللی بدل گردیده است. «سیاست قدرتی» که رئالیست‌ها از آن سخن می‌گفتند، اکنون به وضوح در سرزمین سوریه قابل مشاهده است و تنازع منافع قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در آن به‌چشم می‌خورد.

دو کشور روسیه و چین به عنوان دو قدرت بین‌المللی و صاحبان حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اجازه نداده‌اند که حمله نظامی به سوریه از مشروعیت بین‌المللی برخوردار شود. با این حال، خاطره حمله ایالات متحده و بریتانیا به عراق دست‌کم ثابت‌کننده یک امر است و آن اینکه در هیاهوی سیاست – قدرت، آنچه تصمیمات کشورها را تعیین می‌کند، محاسبات هزینه – فایده است و نه نهادهای بین‌المللی. به عبارت دیگر، نهادهای بین‌المللی برای قدرت‌های بزرگ تعیین‌کننده قواعد آمرز بین‌المللی، تنها ابزارند، نه هدف.

بنابراین، در شرایط فعلی، با وجود آنکه دموکرات‌ها در آمریکا بر سر کارند و بر اساس دیدگاه‌های لیبرال‌ترشان اهمیت بیشتری برای نهادهای بین‌المللی قائلند اما احتمال دخالت یک‌جانبه نظامی در سوریه منتفی نیست و حتی شواهدی وجود دارند که آن را تقویت می‌کنند. در صورت لزوم، بی‌تردید غربی‌ها توجیه لازم را برای این جنگ‌طلبی خواهند یافت و از طریق سیستم‌های اقناع هژمونیک از جمله رسانه‌ها، آن را به جهانیان القا می‌کنند.

«جفری گلدبرگ» در مطلبی در نشریه «آتلانتیک» خبر داد؛ اسرائیل طی دو ماه گذشته برای حمله به مکان نگهداری تسلیحات شیمیایی سوریه، دو بار خواستار چراغ سبز اردن  در این زمینه شده است.

به نوشته گلدبرگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکنون دو بار نمایندگان خود از سازمان جاسوسی موساد را به امان پایتخت اردن اعزام کرده تا مسئله حمله به تاسیسات نگهداری تسلیحات شیمیایی سوریه را با اردنی‌ها هماهنگ و اجازه آنها برای عملیات را دریافت کند.

طبق این گزارش، اردنی‌ها به این درخواست پاسخ منفی داده و از پذیرش این موضوع سر باز زده‌اند. طبق گفته مقامات آمریکایی، اردنی‌ها به اسرائیل اعلام کرده‌اند، زمان برای انجام چنین اقدامی مناسب نیست.

گلدبرگ نوشت: اسرائیل می‌تواند این عملیات را بدون تایید اردن انجام دهد،‌ اما تل‌آویو نگران واکنشی‌ است که این اقدام به همراه خواهد داشت.

این روزنامه‌نگار آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود آورده: منابع جاسوسی به من گفتند پهپادهای اسرائیلی بر فراز مرز اردن و سوریه در حال گشت‌زنی هستند و در عین حال، پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی تاسیسات مظنون به نگهداری تسلیحات شیمیایی سوریه را تحت نظر دارند. در این باره از سفارت اسرائیل در واشنگتن سئوال کردم اما پاسخی دریافت نکردم.

طبق این گزارش، وزیر خارجه اردن نیز از اظهارنظر در این باره خودداری کرد و صرفا گفت کشورش اوضاع را به دقت تحت نظر دارد و امان با سایر کشورهای منطقه در حال گفت‌و‌گوست. ناصر جوده در کنفرانس خبری در این باره اظهار داشت: ما باید آماده هر گونه شرایطی باشیم. سوریه اکنون کنترل این تسلیحات را در اختیار دارد و می‌داند استفاده از آنها بازی را تغییر خواهد داد.

در همین زمینه روزنامه ایندیپندنت در یاداشتی نوشت که وجود تسلیحات شیمیایی در سوریه کذب است.

«رابرت فیسک» کارشناس مسائل خاورمیانه و ستون‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» با انتشار یادداشتی در این نشریه که در ذیل می‌آید، ادعای تلاش سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمایی را کذبی تکراری دانست.

فیسک در یادداشت امروز خود نوشته است: هرچقدر دروغ بزرگتر باشد، مردم بیشتری آن را باور می‌کنند. همه می‌دانیم که چه کسی اولین بار این را گفت، اما این جمله هنوز هم کار می‌کند. بشار اسد سلاح شیمیایی دارد. ممکن است او از آن علیه مردم خودش استفاده کند. اگر او این کار را بکند غرب به او پاسخ می‌دهد. همه ما پارسال هم این مهملات را شنیده بودیم و نظام اسد همان موقع بارها گفت اگر سلاح شیمیایی هم می‌داشت، از آن علیه سوری‌ها استفاده نمی‌کرد.

حالا واشنگتن دوباره همان بازی را شروع کرده. بشار اسد تسلیحات شیمیایی دارد. ممکن است از آن علیه مردم خود استفاده کند. اگر این کار را کند...

خوب، اگر او (بشار اسد) این کار را بکند، اوباما، خانم کلینتون و ناتو خیلی خیلی عصبانی می‌شوند. اما در طول هفته قبل کارشناس الکی‌های همیشگی که حتی جای سوریه روی نقشه را هم نمی‌دانند، به ما نسبت به گاز خردل، عامل شیمیایی و عوامل بیولوژیکی که ممکن است در اختیار سوریه باشد و ممکن است از آن‌ها استفاده کند، هشدار دادند. اما منبع این حرف‌های آن‌ها چه بود؟ همان متخصصین خیالی که در مورد یازده سپتامبر به ما هشدار ندادند، اما سال 2003 تاکید کردند که صدام حسین سلاح کشتار جمعی دارد: «منابع بی‌نام نظامی و اطلاعاتی».

روزنامه گاردین انگلیس هم امروز با انتشار مطلبی مشابه، نوشت شایعاتی که آمریکا و کشورهای غربی در مورد تسلیحات شیمیایی در سوریه مطرح می‌کنند، دروغی است نظیر دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی در زمان صدام. به نوشته این روزنامه این کشورها قصد دارند با بیان این شایعه زمینه را برای مداخله نظامی در سوریه آماده کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز هفته جاری گفته است: واشنگتن درباره سلاح‌های شیمیایی صحبت می‌کند که اصلا وجود ندارند. این حربه شبیه به ادعای آمریکا قبل از حمله به عراق در سال 2003 است.

خلاصه مطلب یه به نوشتار ژورنالیستی به جان مطلب بپردازیم که آمریکا و اروپا باز هم می خواهند از یک سناریوی تکراری در زمینه جنگ استفاده کنند.

اسرائیل خود داری کلاهک هسته ای است به طوری که فیزیکدان آلمانی شلیگل کارل  درباره تعداد و نوع کلاهک های هسته ای در اختیار رژیم صهیونیستی، می گوید ‌« این کلاهک ها از مرز 300 عدد گذشت و قدرت تخریبی آن ها نیز مشابه با بمبی است که هیروشیما را هدف قرار داده بود».

آمریکا که خود همیشه حامی جنگ بوده با «هشت هزار کلاهک هسته‌ای» که «دو هزار و 150» واحد آن وارد فاز عملیاتی شده‌اند، اماده دارد.

بریتانیا با «225 کلاهک هسته‌ای» که «160 عدد» آن در مرحله عملیاتی قرار دارند و فرانسه با «290 کلاهک» عملیاتی و در مجموع «300 کلاهک هسته‌ای» هستند.

 حال این آمار و ارقام که نشان از جنگ طلب بودن و داشتن سلاحهای کشتار جمعی جهانی هستند، رو به سوی سناریوی قدیمی آورده اند که بله، سوریه سلاح شیمیایی کشتار جمعی دارد!!

برچسب ها: آمریکا ، سوریه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار