امان قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نگاه جامعه به حجاب گفت: جامعه به خصوص طبقه سنتی با اهمیت بسیار به حجاب و ناموس برای افراد بد حجاب و کم حجاب بها و ارزشی قائل نیست.
وی افزود: همسران، برادران، پدران با مخالفت شدید بی حجابی دختران و زنان، توجه به شئونات اسلامی در اعتقادهای مذهبی و سنت چند هزار ساله ما در حفظ پوشش و حجاب هم مردان و هم زنان کوشا هستند.
ابهری با اشاره به نقش و جایگاه خانواده در حجاب گفت: خانواده با عملکرد مثبت پدر و مادر به عنوان الگوی رفتاری مناسب برای فرزندانشان در جایگاه بسیار مهمی قرار دارد.
وی در ادامه با تاکید بر عوامل موثر و پشتیبان خانواده در حجاب افزود: آموزگاران، مربیان، آموزش و پرورش، هنرپیشه ها، ورزشکاران، خوانندگان، چهره های مورد علاقه جوانان، به طور کلی جامعه عوامل موثر در حجاب هستند.
ابهری با تاکید بر این موضوع گفت: وجود 22 سازمان در جامعه با عملکرد نامناسب، بازتاب منفی نقش صدا و سیما، حضور افراد با ظاهری نامناسب در تلوزیون از عوامل بسیار مهم بر گسترش بدحجابی در جامعه است.
قرایی مقدم نیز گفت: حضور بازیگران در فیلم، سریال ها و برنامه های تولیدی با ظاهر و رفتاری نامناسب و نامطلوب، وجود رسانه های غربی، ماهواره، تضعیف باورهای مذهبی، کم کاری پدر و مادر عوامل موثر در افزایش بدحجابی است.
** فرهنگ عامل موثر بر کاهش بدحجابی
ابهری در ارتباط با راههای مقابله با بدحجابی گفت: توجه پدر و مادر به آموزه ها و باورهای مذهبی در تربیت فرزندان، معرفی همه جانبه ی حجاب و الگوی مناسب به جوانان از بهترین راههای مقابله با بدحجابی است.
وی ادامه داد: معرفی نخبگان حجاب در خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه، رسانه به ویژه تلوزیون، تعیین امتیاز حجاب برای دختران و زنان محجب، استفاده رایگان از امکانات موجود از جمله اتوبوس و مترو، تقدیر از آنها در مدارس یا اداره ها، مجله، تلوزیون به عنوان شهروندان نمونه زمینه ای در تقویت حجاب در جامعه است.
قرایی مقدم در پایان با تاكید بر این موضوع در خصوص راههای پیشگیری از گسترش بدحجابی افزود: ترویج و تقویت باورهای مذهبی، برخورد مناسب با جوانان، پرهیز از جبر، اجبار و فشارهای اجتماعی در جلوگیری از لجبازی آنها، حذف رسانه های مبتذل داخلی، غربی و ماهواره، ایجاد امکانات رفاهی، تفریحی و ارضای شادی جوانان از عوامل بسیار مهم بر کاهش بدحجابی در جامعه است./ز