قائم مقام وزیر صنعت گفت: طی هشت ماهه نخست امسال ارزش صادرات غیرنفتی کشور با در نظر گرفتن میعانات ، 28 میلیارد دلار بوده که این رقم کاهش 9. 1 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، مسعود موحدی  اظهار داشت : ارزش کل صادرات در فروردین ماه امسال به دلیل اعمال سیاست های تحریمی در حوزه میعانات و مواد پتروشیمی، کاهش 17 درصدی داشت اما این رقم در دوره هشت ماهه بعدی تغییر معنا داری داشته است .

وی افزود: ارزش صادرات کالاهای صنعتی در 8 ماه ابتدای امسال با رشد 50 درصدی به رقم 9 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید .

موحدی تصریح کرد : چنانچه آمار میعانات گازی و مواد پتروشیمی را که با محدودیت صادرات مواجه هستیم ، کنار بگذاریم مجموع صادرات طی هشت ماهه نخست امسال رشد 31 درصدی داشته است.

وی درخصوص آمار صادرات سال گذشته گفت : صادرات غیرنفتی کشور سال 90 همراه با میعانات گازی و پتروشیمی به رقم به بیش از 86. 43 میلیارد دلار رسید و از سوی دیگر آمار واردات نیز حدود 60 میلیارد دلار بود .

قائم مقام وزیر صنعت ، معدن وتجارت افزود : ارزش صادرات خدمات فنی ومهندسی در سال گذشته به رقم 1. 4 میلیارد دلار رسید که در آمار بالا گنجانده نشده و به این ترتیب چنانچه ما 10 میلیارد دلار به بخش صادرات غیرنفتی کشور اضافه کنيم و 10 میلیارد دلار نیز از میزان واردات کم کنیم به تراز لازم دست می یابیم و از وابستگی به نفت رها می شویم .

وی تصریح کرد : بازرگانان هوشمند ایرانی ، با وجود محدودیت ها همچنان در جهت رشد صادرات غیرنفتی کشور تلاش می کنند.

موحدی درخصوص وضعیت تولید خودرو در سال جاری و عرضه آن در داخل گفت : مشکل تامین مالی و نیز فراهم کردن قطعات وارداتی که شرایط تحریم بر آن اثر گذار بود ، اما اکنون شاهد روند رو به رشد در این بخش شاهد هستیم و امید است با برطرف شدن مشکلات تولید کنندگان ، آنها بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند .

وی در خصوص ممنوعیت واردات برخی خودروها اظهار داشت:ثبت سفارش گروهی از خودروها که ارزبری پایینی دارند، با حجم موتور پایینتر از 2500 سی سی  با تعیین دیوار تعرفه ای مناسب آزاد و ثبت سفارش سایر خودروها ممنوع است./عب

برچسب ها: صادرات ، میعانات ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار