صحیفه سجادیه گوهر تابناک آسمان اسلام ناب است و امام سجاد(ع) در این کتاب گرانسنگ، تصویری که دشمنان از خداوند و ائمه(ع) در ذهن مردم تیره و تار کرده بودند را شفاف در مقابل دیدگان مردم نهادند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام مهدوی راد از فضلای حوزه در نشست تخصصی "بررسی نقش امام سجاد(ع) در تداوم حادثه عاشورا" با تحلیل تاریخی دوران امام سجاد(ع)، بازشناسی این دوران را منوط به تحلیل دقیق واقعه عاشورا دانست و افزود: ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) به مردم برای تمکین از حضرت، پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، سالها به طول انجامید و رسول الله(ص)، در این مدت 25 بار ولایت امیرالمومنین(ع) را به مردم گوشزد کرده بودند، اما این ابلاغ به شکل رسمی در حادثه غدیر خم صورت گرفت.

وی افزود :حضرت امام سجاد(ع) در موقعیتی زعامت شیعیان را به عهده گرفتند که امکان هیچ حرکت صریحی وجود نداشت؛ زیرا هم حاکمیت و هم جامعه، رشته ارتباط خود را با خدا، قرآن، پیامبر(ص) و امام(ع) قطع کرده بود و تحریف زدایی و القای حقیقت و احیای معارف، همچنین القای شاخص زندگی الهی به مردم مهم ترین وظیفه امام سجاد(ع) در این دوره بود.

وی ادامه داد: در راستای این وظایف امام سجاد(ع) پنج ویژگی خاص در سیره خود داشتند که شامل زندگی مملو از دعا با سبک خاص، انفاق حداکثری، مبارزه با فرهنگ جاهلانه برده داری در زمان جاهلیت از طریق خریداری آموزش و پس از آن رهاسازی بردگان، تدوین و تالیف اختصاصی کتب فقه، حج، زهد، حقوق و دعا و همچنین گریه فراوان در طول زندگی مبارکشان در مصیب شهدای کربلا است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در سخت ترین شرایط به بازسازی اسلام پرداخت و در این راستا در حوزه روایی و تفسیری، تلاش بسیاری برای زدودن تحریف صورت گرفته داشتند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی بر لزوم تدبر و کار تحقیقی در زمینه تبیین زوایای مختلف صحیفه سجادیه تاکید و عنوان کرد: حضرت بر اساس سیره نبوی، منزل خویش را به خانه علم وتربیت و مدرسه روشنایی مبدل کرده بودند و بسیاری از بردگانی که خریداری کرده بودند را به نور دانش مسلح می کردند و پس از تعلیم به اجتماع باز می گرداندند./س

برچسب ها: قم ، امام سجاد ، صحیفه ، سجادیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.