مربیان ورزش باید به ورزش با دیدگاه درمانی برخورد کنند و بسته به ظرفیت جسمی ، سنی و شرایط زمینه ای فرد نوع ورزش را تجویز کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛‌ دکتر بهروز توانا، مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در نشست خبری کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی که امروز نوزدهم آذر برگزار شد گفت: مربیان ورزشی باید به ورزش با دیدگاه درمانی برخورد کنند و بسته به ظرفیت جسمی فرد و سن و نوع بیماری زمینه ای ورزش را توصیه کنند ولی متاسفانه ورزش توسط افراد غیر متخصص تجویز و این منجر به آسیب بیشتر به فرد می شود.

وی افزود: شانزدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترو دیاگنوز با هدف ارتقا و جلوگیری از رواج برخی کارهایی که به اشتباه رایج و متداول شده است برگزار می شود.

توانا تصریح کرد: توانبخشی سیستم اسکلتی عضلانی قلبی و ریوی، کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت (Prp) در بیماری های اسکلتی عضلانی، توانبخشی در سوانح و حوادث و طب نظامی، تازه های الکترودیاگنوز، کنترل درد، مهندسی توانبخشی و فناوری های نوین، توانبخشی در سالمندان، پرستاری توانبخشی و طب توانبخشی از محورهای مورد بحث در این کنگره است.

مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: یکی از مسایل مبتلا به جامعه طب سوزنی است، در کنگره امسال کارگاه عملی ارایه تا همکاران با روش های صحیح طب سوزنی آشنا شوند هر ساله بسته به نیازهای پزشکان و جامعه محورهای این کنگره طراحی و ارایه می شود.

دکتر سید احمد رئیس السادات دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه عنوان کرد: ورزش نیز مانند دارو درمانی تجویزهای خاص خود را داشته و همانطور که تجویز دارو و نحوه مصرف آن با ارزیابی های مختلف انجام می گیرد و در مورد ورزش نیز باید نوع ورزش، شدت ورزش و تعداد جلسات آن و غیره مورد ارزیابی قرار گیرد.

** تبلیغات ورزش ماهواره ای جایگاهی در طب فیزیکی ندارند

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه افزود: توصیه به ورزش بدون در نظر گرفتن شرایط زمینه ای فرد می تواند آسیب رسان باشد یک سری از تجهیزات که در ماهواره تبلیغ می شود ماند توتال کر، ابروکت و کفش های کاهش وزن جایگاهی در طب فیزیکی و توانبخشی ندارند و ممکن است آسیب رسان باشند.

** عدم رشد اقدامات توانبخشی  به دلیل تحت پوشش بیمه نبودن خدمات آن است

رئیس السادات گفت: در زمینه شناسایی طب فیزیکی با چند مشکل عمده مواجه هستیم، جایگاه توانبخشی جایگاه تعریف شده ای نیست و تعداد متخصصان و پراکندگی آنها مشکل مزید بر علت است.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث می شود اقدامات توانبخشی رشد نکند، قرار نگرفتن خدمات اساسی آن تحت پوشش بیمه است.

لازم به ذکر است، شانزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز 22 تا 24 آذر برگزار می شود./ح
برچسب ها: ورزش ، ارتوپدی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار