پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي به تحليل درباره نحوه شکل دهي افکار عمومي جهان توسط ناتو براي جلب حمايت آنان پرداخته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي درباره نحوه شکل دهي افکار عمومي جهان توسط ناتو براي جلب حمايت آنان نوشت:
هنگامي که نظاميان ناتو سال گذشته و به منظور کمک به سرنگوني معمر قذافي ديکتاتور ليبي در اين کشور دخالت کردند‌، طراحان نظامي آگاه بودند که يکي از بزرگترين جنگ ها از طريق استفاده از قواي نظامي به پيروزي نخواهد رسيد بلکه نيل به اين هدف از طريق جنگ  ايدئولوژيکي ممکن است: توجيه قانوني کردن اقدام آنان هم براي مردم ليبي و هم در بخش گسترده تر در سطح بين الملل. چارچوب  ارتباطات راهبردي  ناتو براي عمليات اين موضوع را مشخص ساخت که  مديريت دامنه اطلاعات براي پيشبرد تلاش هاي ناتو بايد به درستي درک شود و در نهايت مورد حمايت افکار عمومي قرار گيرد.
به منظور ابراز اطمينان از کسب اين حمايت ناتو بايد  از طيف وسيعي از اطلاعات  و قابليت هاي ارتباطاتي براي کمک به يکي کردن پيام و مديريت و شکل دهي مفاهيم براي مقابله با اطلاعات گمراه کننده احتمالي و کسب حمايت مردم استفاده کند.
براي افکار عمومي بين المللي اين به معناي تعهد ناتو ،‌ مشروعيت و  آمادگي براي مقابله با انتقادات مربوط به سياستهاي نظامي اش است.
اگر در باره تلفات غير نظامي سوالي مطرح شود  چارچوب دستورالعمل ناتو ارائه کننده  پيامي واضح درباره اين موضوع است که ناتو همه تلاش خود را مي کند تا اهداف نظامي را هدف قرار دهد و از تلفات غير نظاميان جلوگيري کند.
اگر درباره اعتبار ناتو در جهان عرب بپرسيد اين سازمان بر انجام عملياتي  بر اساس قانون و به رسميت شناخته شدن توسط جامعه بين الملل از جمله اتحاديه عرب و شوراي همکاري خليج فارس تأکيد مي کند. اين سازمان همچنين بر اين موضوع تأکيد دارد که سال گذشته « ناتو بر اساس قانون و در حمايت از مردم ليبي  عمل کرده است.
درباره عمليات رواني مي توان به انتشار اعلاميه ها در سراسر ليبي توسط نظاميان ناتو طي عمليات در اين کشور اشاره کرد. براي مردم داخل ليبي ارتباطات راهبردي شامل توليدات رسانه اي براي تحت تأثير قرار دادن وفاداران به قذافي براي به زمين گذاشتن سلاح هاي خود و متوقف کردن کشتار غير نظاميان بود.
در اعلاميه هايي که در ماه اوت 2011 در طرابلس يافت شد خطاب به نيروهاي ليبي آمده بود بسياري از افسران و سربازان در مقابل دستورات قذافي مقاومت و جنگ با غير نظاميان خودداري مي کنند. 
در يک سوي اين اعلاميه ها علامت ناتو وجو داشت  و سربازان را تشويق مي کرد  براي ايجاد آينده اي صلح آميز و شکوفا براي ليبي به اين مردان بپيوندند. در سوي ديگر اين اعلاميه تصويري از يک هواپيماي بدون سرنشين در کنار يک تانک به چشم مي خورد.
ناتو از طريق پيام هاي راديويي نيز نيروهاي ليبي را تشويق مي کرد از درگيريها خودداري کنند.
در اين پيام ها آمده بود: ناتو قصد کشتن شما را ندارد اما اگر شما به عمليات و نگهداري تجهيزات نظامي ادامه دهيد هدف قرار خواهيد گرفت.
شماري از اسنادي که اخيرا منتشر شد ارائه کننده راهنمايي کامل از روند آموزش ناتو براي «ارتباطات راهبردي،‌امور عمومي، عمليات اطلاعاتي و عمليات رواني است. اين اسناد که براي شرکت کنندگان در نشست آموزشي ناتو گردآوري شده است توصيف کننده دکترين ارتباطات راهبردي و ارائه کننده نمونه هاي عملي استفاده از آنها در شماري از درگيريهاي اخير از ليبي گرفته تا افغانستان است.
اين فعاليت ها براي همکاري  مثبت و  مستقيم در دستيابي به اجراي موفقيت آميز عمليات، مأموريت ها و فعاليت هاي ناتو و همچنين تأثير اين مفاهيم ، ديدگاه ها و رفتار افکار عمومي با هدف دستيابي به اهداف نظامي يا سياسي  طراحي شده اند .
سياست ارتباطات راهبردي ناتو هدف از اين عمليات را توضيح مي دهد:
محيط اطلاعاتي امروزي ،‌افزايش شبکه هاي اجتماعي و ارتباطات دروني افراد در و خارج از قلمرو ناتو به صورت مستقيم بر اقدامات ناتو تأثير مي گذارد. قوه ادراک مي تواند تأثيري مستقيم بر موفقيت عمليات و سياست هاي ناتو داشته باشد. ناتو بايد از کانال هاي مختلفي از جمله رسانه هاي سنتي ،‌ رسانه هاي مبتني بر اينترنت و تعاملات اجتماعي براي آگاهي ،‌درک و کسب حمايت براي تصميمات و عمليات خود استفاده کند.
مفهوم نظامي ناتو براي ارتباطات راهبردي خاطرنشان مي کند که  مفهوم ارتباطات راهبردي در کانون همه سطوح از سياست نظامي،‌برنامه ريزي و اجراي اقدامات وجود دارد. ارتباطات راهبردي در سطح سياسي شامل هم ديپلماسي و هم روابط عمومي مي شود که براي انتقال حقايق و اطلاعات به مردم طراحي شده است .
بر اساس دستورالعمل فرماندهي عمليات ناتو در امور عمومي،  حمايت افکار عمومي از مأموريت ها و اقدامات ناتو از درک عمومي در اين باره که چگونه ناتو به شيوه اي متفاوت در تأمين صلح و امنيت براي جهان است، نشأت مي گيرد.
در سطح نظامي ارتباطات راهبردي در بر گيرنده هر چيزي است از عمليات رواني گرفته تا جنگ افزارهاي الکترونيکي.
عمليات تاکتيکي ،‌عمليات شبکه هاي رايانه اي و حتي تعامل با رهبران محلي همگي در زمره طبقه بندي عمليات اطلاعاتي قرار مي گيرند.
ناتو عمليات اطلاعاتي را به سبب  چالش هاي پيچيده در محيط امنيتي بين المللي  در عمليات مدرن داراي اهميت فزاينده اي مي داند.
به سبب اهميت کلي محيط اطلاعاتي در تعيين نتيجه جنگ لازم است که  همه تصميم گيرندگان در همه زمان ها درک درستي از تأثيرات احتمالي اقدامتشان در محيط اطلاعاتي داشته باشند.
اسناد ناتو در زمينه ارتباطات راهبردي بر اهميت نقشي که اطلاعات و مفاهيم در تعيين تأثيرات اقدام نظامي بازي مي کنند، تأکيد دارند.
براساس سياست عمليات رواني ناتو در سال2003  بکارگيري هر نوع عنصر از قدرت به ويژه عنصر نظامي همواره اهميت رواني داشته است.
اين تأثير رواني چيز تازه اي نيست اما به سبب رواج فن آوري هاي مدرن و رسانه اي اجتماعي بيش از پيش پيچيده شده اند. براي رسيدن به نتيجه دلخواه، ارتباطات راهبردي به صورت مستقيم با روند برنامه ريزي جامع ناتو در تعامل است.
چارچوب ارتباطات راهبردي براي انجام عمليات توسط کارگروهي در مقر ناتو توسعه داده مي شود تا اطمينان حاصل شود که همه ابعاد ارتباطات ، از سطح ديپلماتيک گرفته تا عمليات اطلاعاتي نظامي بر روي زمين در چارچوب داستاني متحد الشکل هماهنگ مي شود.
پس از بازنگري در اهداف راهبردي و و تأثيرات نظامي برنامه ريزان دستورالعمل ناتو به بررسي تأثير اقدامات نظامي در محيط اطلاعاتي مي پردازند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار