مرکزتحقیقات هوبره خاتم یزد به عنوان تنها مرکز تحقیقات هوبره کشوردرشهر هرات مرکز شهرستان خاتم فعال می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد/

این مرکز که درراستای حمایت ازاین گونه حمایت شده و در معرض انقراض ، با همکاری مرکز ملی تحقیقات حیات وحش طائف عربستان سعودی از سال 81دراین منطقه راه اندازی شد، به عنوان نخستین محل هوبره کشور به صورت تخصصی برای اولین بارموفق به تکثیر هوبره در شرایط آزمایشگاهی شد و کار مطالعه ، تحقیق و پرورش را انجام می دهد .

این مرکز به دستاوردهای ارزشمندی در خصوص بیولو‍‍‍ژی رفتار ، فرمول غذایی و سایر عناصر زیستی هوبره دست یافته است .

منطقه هوبره خیز قره تپه در شهرستان خاتم با وسعت بیش از 80 هکتار بر اساس نظر کارشناسان داخلی و خارجی بازدید کننده و صاحبنظر ، به عنوان مهمترین محل زیست و زادآوری پرنده زیبا و حمایت شده هوبره کشور معرفی شده است .

مزیت های نسبی ، جغرافیایی و طبیعی ، پوشش گیاهی و جنگلی مناسب از ویژگیهای این منطقه است .

هوبره یا همان بوقلمون وحشی با برخورداری از پاهای بلند و جثه ای زیبا از لحاظ زیست محیطی دارای اهمیت زیادی است .

این پرنده کمیاب ایرانی همواره مورد نظر شکارچیان است به طوری که طی سالیان گذشته ، قاچاقچیان اقدام به شکار آن و حمل این گونه نادر به اطراف مرزهای جنوبی کشور می کردند و با فروختن آن درآمدگزافی به دست می آوردند .

هوبره یکی از گونه‌ های ارزشمند حیات وحش کشورمان است که در سطح بین ‌المللی به عنوان گونه آسیب‌ پذیر در فهرست سرخ اتحادیه بین‌ المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته و در ایران به عنوان گونه ‌ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می‌ گیرد.

در حال حاضر از 20 کشور هوبره‌‌ خیز دنیا 15 کشور این گونه را از دست داده‌ اند و در این میان منطقه قره تپه خاتم به عنوان شاخص ترین زیستگاه هوبره ایران و آسیا از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

خاتم با بیش از7 هزار کیلومتر وسعت و 40 هزار نفرجمعییت درجنوب شهر یزد قرار دارد .

ابن منطقه درمحل تلاقی استانهای یزد ، کرمان و فارس واقع شده است./س
برچسب ها: هوبره ، تحقیقات ، خاتم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.