گلوبال ريسرچ در مقاله اي در خصوص شکار پهپاد دوم آمريکا توسط ايران، آن را رسوايي ديگري براي واشنگتن توصيف کرد و گفت؛ دستيابي ايران به فناوري شکار پهپادهاي آمريکايي واشنگتن را بيمناک کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گلوبال ريسرچ در مقاله اي به قلم "کوروش ضيابري" تحت عنوان "پهپاد آمريکايي ديگر توسط ايران شکار شد: واشنگتن احساس هراس مي کند"، به موفقيت اخير نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شکار يک پهپاد آمريکايي ديگر پرداخت و در مورد ابعاد مختلف اين حادثه، کند و کاو کرد.

در اين مقاله آمده است؛ روز 4 دسامبر (4 آذر) نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موفق شد يک فروند پهپاد جاسوسي "اسکن ايگل" آمريکا را که براي انجام يک ماموريت جاسوسي بر فراز جزيره خارک، حريم هوايي ايران را نقض کرده بود، شکار کند.

مقامات نظامي آمريکا و دولت اوباما به سرعت اين خبر را که ايران يک فروند پهپاد آمريکايي را گرفته، تکذيب کردند. بلافاصله پس از آنکه شبکه انگليسي زبان پرس تي وي فيلمي 11 دقيقه اي را نشان داد که نشان مي داد برخي از فرماندهان ايران، پهپاد "اسکن ايگل" را در منطقه اي نامعلوم در تهران بازرسي مي کنند، مقامات نظامي آمريکا بيانيه اي صادر کرده و اين گزارش ها را تکذيب کردند.

اما چند ساعت بعد، رمضان شريف مسئول روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، گفت: "آمريکا دير يا زود تائيد خواهد کرد که يکي از پهپادهاي خود را از دست داده است".
والبته اين اتفاق افتاد و دو روز بعد آمريکا به اين کار اذعان کرد.

اين اولين بار نيست که سپاه پاسداران يک هواپيماي بدون سرنشين آمريکايي را به تور مي اندازد. در 11 دسامبر سال 2011 (21 آذر سال گذشته) واحد جنگ الکترونيک سپاه پاسداران يک فروند پهپاد شناسايي ارکيو 170 آمريکا ساخت شرکت لاکهيد مارتين را که بر فراز مناطق شرقي ايران پرواز مي کرد، شکار کردند.

بعدها تائيد شد که اين پهپاد پيچيده، معروف به "جانور قندهار" در حال جمع آوري اطلاعات و تصاويري از تاسيسات هسته اي بوده و قرار بود اين اطلاعات را به پايگاه نظامي آمريکا در افغانستان تحويل دهد، اما در انجام ماموريت خود، ناکام ماند.

در 10 سال گذشته، ايالات متحده براي ايجاد اختلال در برنامه هسته اي ايران، همه کار کرد. بي ثبات کردن دولت ايران از طريق حمايت مالي از به اصطلاح جنبش هاي طرفدار اصلاحات و دمکراسي خواه_ تحميل تحريم هاي اقتصادي سخت که هيچ ثمري نداشت، بجز اذيت و آزار مردم عادي ايران. ترور دانشمندان هسته اي ايران و حمايت از گروه هاي تروريستي مانند منافقين و ريگي براي انجام عمليات هاي تروريستي در داخل خاک ايران، تنها برخي از اقدامات آمريکا عليه ايران است.

بهانه ظاهري براي انجام اين اقدامات، جلوگيري از هسته اي شدن ايران است، اما واقعيت اين است که ايران به عنوان يک ابرقدرت منطقه اي در حال ظهور است و اين همان چيزي است که آمريکا نمي تواند با آن کنار بيايد.

اما نکته مهم در تازه ترين فصل بن بست ميان ايران و ايالات متحده، جنبه قانوني اعزام پهپاد جاسوسي از سوي واشنگتن به قلمرو ايران است.

ايران کشوري درهم شکسته مانند سومالي نيست که از نقض حريم هوايي خود توسط يک متجاوز خارجي چشم پوشي کند. از نظر ايران چنين اقدامات تحريک آميزي حاکي از احتمال اقدامات جدي بيشتر در آينده مانند حمله به تاسيسات هسته اي ايران است.

روز 9 دسامبر (19 آذر) سال گذشته، ايران رسما شکايتي را عليه آمريکا به شوراي امنيت سازمان ملل تسليم کرده و از آمريکا به دليل نقض حريم هوايي ايران، انتقاد کرد. البته، با توجه به اينکه شوراي امنيت در سلطه چند کشور صاحب حق وتو و برخي اعضاي غير دائمي که به شدت تحت نفوذ ايالات متحده هستند، قرار دارد. مي توان پيش بيني کرد که اين شورا هيچ گام عملي براي محکوميت اقدامات غيرقانوني ايالات متحده و نقض حريم هوايي يک کشور مستقل برنخواهد داشت.

اما براي ايران واجب است که موضوع را به دادگاه کيفري بين المللي و ديگر سازمان هاي بين المللي بکشاند، تا آمريکا را از تکرار چنين اشتباهات مهلکي بازدارد.

آنچه که مشخص است اين است که ارتش ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به قدر کافي قدرتمند است تا با تهديدات خارجي عليه ايران حتي در صورت جنگ احتمالي عليه ايران، مقابله کند.

آمريکا، اسرائيل و دوستان اروپايي اش مدت طولاني است که بر شيپور جنگ مي دمند. اين حقيقت که ايران به فناوري دست يافته که پهپادهاي آمريکايي که بر فراز آبها و زمين هاي آن پرواز مي کند، نشان مي دهد که ايران به رقيب جدي قدرت نظامي آمريکا تبديل شده و اين چيزي است که سياستمداران آمريکايي نمي توانند آن را باور کنند. اما ايران در برابر تحريم ها تسليم نمي شود.

شايد اين يکي از مزاياي ابرقدرت بي قانون بودن است که شما مي توانيد هواپيماهاي بدون سرنشين خود را به يک کشور خارجي در فاصله هزاران کيلومتري خود بفرستيد، بدون آنکه مورد سرزنش يا انتقاد قرار بگيريد، اما لحظه اي تصور کنيد که اگر ايران با اعزام پهپادها به خليج مکزيک جهت جاسوسي حريم هوايي آمريکا را نقض مي کرد، چه اتفاقي مي افتاد؟ آيا اين کار جرقه جنگ جهاني سوم را نمي زد؟
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار