مدير عامل شركت امين سرمايه اميد گفت: اوراق سلف نفتي بعنوان ابزار مالي اسلامي تحول بزرگي در بحث سرمايه گذاري و مشاركت مردم و نيز توسعه بازار سرمايه به دنبال خواهد داشت.

سيد محسن فاضليان مديرعامل شركت تامين سرمايه اميد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: اين شركت به عنوان مشاور عرضه، متعهد پذيره نويسي و بازارگرداني انتشار اوراق سلف نفتي، اين اوراق را به عنوان يك راهكار نوين و شرعي از دوم تا دوازدهم دي ماه منتشر مي كند.

وي تصريح كرد: اين اوراق به مدت 10 روز با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در شعب منتخب بانك سپه فروخته مي شود.

فاضليان  تاكيد كرد: اين اوراق سه ساله است و در پايان دوره خريدار مي تواند نسبت به تسويه فيزيكي يا نقدي به قيمت روز يا قيمت اعمال در اختيار فروش ضمني اقدام كند.

وي اظهار داشت: اين ابزار مالي اسلامي تحول بزرگي در بحث سرمايه گذاري و مشاركت مردم و نيز توسعه بازار سرمايه در پي خواهد داشت.

بر اساس اين گزارش، اوراق سلف نفتي كه به استناد قراردادهاي سلف موازي استاندارد منتشر خواهد شد، در قالب طرحي براي فروش نفت خام به مردم براي نخستين بار انجام مي شود.

بر اين اساس حجم اوليه عرضه نفت در اين طرح ملي به ميزان يك ميليون بشكه و حداكثر تا سقف 5 ميليون بشكه نفت خام به ارزش 500 ميليون دلار در نظر گرفته شده است كه به صورت ريالي و ارزي (بر مبناي واحد پولي دلار) عرضه خواهد شد.

بر اين اساس نرخ تسعير دلار در نماد ريالي بر اساس نرخ آزاد مبادله اي (مركز مبادلات ارزي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران) محاسبه و پرداخت مي شود.

بر اساس دستورالعمل ابلاغي وزارت نفت در سال گذشته براي فروش اوراق سلف نفتي، چنانچه قيمت هر بشكه نفت در سال 90، 100 دلار در نظر گرفته شود، مردم و بخش خصوصي مي توانند با خريد اين اوراق، در سال 94 يا نسبت به تحويل نفت خام خود اقدام يا از اختيار فروش خود استفاده كنند و با قيمت مشخصي اوراق را به شركت ملي نفت بفروشند.

در اين حالت اگر قيمت نفت از قيمت تعيين شده در اميدنامه كمتر باشد به قيمت تعيين شده اوراق خريداري مي شود و در صورتي كه قيمت نفت بالاتر از قيمت تعيين شده در اميدنامه باشد به همان قيمت اوراق از سرمايه گذاران خريداري خواهد شد. به عنوان مثال سرمايه گذاري نفت را به قيمت يكصد دلار خريداري مي كند و اگر قيمت نفت در سررسيد زير 130 دلار باشد، سرمايه گذار اختيار دارد اوراق خود را به قيمت 130 دلار به شركت ملي نفت بفروشد.

اين گزارش مي افزايد اگر قيمت نفت بالاتر از 130 دلار باشد، سرمايه گذار به همان قيمت اوراق خود را به شركت ملي نفت يا خريداران بالقوه ديگر مي فروشد.

بر پايه اين گزارش، شركت ملي نفت ايران پرداخت اصل و سود اين اوراق را تضمين مي كند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار