اعلام معافیت 9 کشور دیگر از تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی دولت امریکا در روز جمعه سوال مهمی پدید می آورد و آن هم این است که آیا اساسا امریکا در موقعیتی هست که این معافیت ها را تمدید نکند؟

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران،‌ اعلام معافیت 9 کشور دیگر از تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی دولت امریکا در روز جمعه سوال مهمی پدید می آورد و آن هم این است که آیا اساسا امریکا در موقعیتی هست که این معافیت ها را تمدید نکند؟
 
دولت امریکا تا کنون 20 کشور را از تحریم های ایران معاف کرده به این معنا که این کشورها هم می توانند از ایران نفت بخرند و هم می توانند پول این نفت را صرف نظر از محدودیت های بانکی اعمال شده به ایران منتقل کنند؛ به عبارت دیگر این کشورها می توانند هم زمان هم در بازار ایران حضور داشته باشند و هم در بازار امریکا.
 
دولت امریکا ادعا می‌کند این معافیت به این دلیل اعمال شده است که این کشورها واردات نفت خود از ایران را «به نحو محسوسی» کاهش داده اند.
 
در ایران، این موضوع کاملا روشن است – و کارشناسان عقیده دارند برای امریکایی ها هم کاملا واضح است- که چنین ادعایی فقط یک ژست تبلیغاتی است والا ایران از تیر ماه به این سو که با تحریم های نفتی اروپا مواجه شده تقریبا توانسته این تحریم ها را جبران کرده و صادرات نفت خود را به حدود دو میلیون بشکه در روز برساند.
 
برخی کارشناسان در تهران می گویند اشتباه بزرگ رسانه های–و نه سرویس‌های اطلاعاتی- غربی این است که میزان صادرات نفت ایران را از طریق رصد میزان پول وارد شده به حساب های بانک مرکزی برآورد می کنند.
 
یک کارشناس به «ایران هسته ای» گفت: «فرض کنیم نفت فروخته شود و پول آن به جای حساب های بانک مرکزی که برای غربی ها قابل رصد است جای دیگری ذخیره شود. آن وقت غربی ها از کجا خواهند فهمید چقدر نفت فروخته شده است»؟
 
علاوه بر این، سوال مهم تر این است که اگر فرضا یک یا چند تن از این کشورها واردات نفت واقعی خود از ایران را آن قدر که امریکا می خواهد (حدود 20 درصد) کم نکرده باشد، آیا امریکا واقعا جرئت عملی کردن تحریم های خود و اخراج آن از بازارهای امریکا را دارد؟
 
به عنوان نمونه، چین اکنون بزرگترین وارد کننده نفت ایران است. آیا قابل تصور است که روزی امریکا چین را بزرگترین طلبکار امریکا در نظام اقتصاد جهانی است، تحریم یا تهدید به اخراج از نظام مالی خود کند؟
 
یا هند که تا روز آخر به کاهش واردات خود از ایران تن نداد؛ آیا ممکن است که امریکا بتواند روی قید مبادله اقتصادی با هند را بزند؟
 
برخی تحلیلگران در تهران عقیده دارند در واقع امریکا چاره ای جز معاف کردن این کشورها از تحریم ایران ندارد حتی اگر این کشورها واقعا از حجم تجارت خود با ایران نکاسته باشند که نکاسته اند.
 
در واقع هزینه سیاسی درگیری با این کشورها بسیار بالاتر از آن است که به لحاظ تبلغاتی گفته می‌شود.
 
یک تحلیلگر راهبردی در امور اقتصادی در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «به نظر می رسد امریکایی ها پذیرفته اند که ابزاری به نام تحریم نفتی ایران محدودیت های خاص خودش را دارد و فروش نفت ایران را از حدی نمی توان پایین تر آورد چون آن وقت امریکا باید با برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان درگیر شود. بنابراین امریکایی ها سعی کرده اند قیمت نفت را ثابت نگهدارند تا کاهش درآمد ناشی از کاهش صادرات ایران از آن طریق جبران نشود که می بینیم موفق نبوده اند و حداقل 15-20 دلار از قیمت فعلی نفت در هر بشکه مربوط به تحریم ایران است».
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: بنابراین به نظر می‌رسد معافیت‌های پی در پی از این به بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار