"چاس فريمن" معاون سابق وزير دفاع آمريكا و سفير پيشين آن كشور در عربستان سعودي در دوره زمامداري بوش پدر، در گفتگو با راشا تودي به پرسش ها در خصوص عمليت اخير عليه فلسطينيان پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشا تودي، به اين پرسش ها پاسخ داد: "آيا عمليات ستون ابرهاي اسرائيل دفاع از خود بود يا نوعي تروريسم دولتي؟ لابي صهيونيستي در آمريكا چه مي كند و لابي اعراب براي مقابله با آن چه كاري را بايستي انجام دهد؟"
در طول تجاوز هشت روزه رژيم صهيونيستي بيش از 1500 مكان در نوار غزه تخريب شدند و در حدود 160 نفر از اهالي غزه به شهادت رسيدند. اكثر شهدا شهروندان غير نظامي بوده اند. حماس نيز در مقابل  اين اقدام رژيم صهيونيستي دست به عمليات تلافي جويانه زد كه در اثر آن شش صهيونيست به هلاكت رسيدند.  
"چاس فريمن" از ديپلمات هاي كاركشته آمريكائي در پاسخ به پرسش خبرنگار راشا تودي مبني آنكه چه كسي پيروز منازعه اخير بوده است، مي گويد: "فكر نمي كنم اسرائيل پيروز ميدان بوده باشد. در نظر افكار عمومي در سطح منطقه اي و جهاني اسرائيل تا حد زيادي اعتبار خود را از دست داده است. هيچكس نمي تواند چشمانش را بر روي بمباران جنگنده هاي اسرائيل عليه شهروندان غير نظامي ببندد."
وي افزود "گمان مي كنم كه در جريان رويدادهاي اخير حماس چه در اراضي فلسطيني و چه در جهان عرب از نظر سياسي قوي تر از گذشته شده است. من اين مسئله را پيروزي اي براي حماس و شكستي براي اسرائيل مي دانم."  
وي با اشاره به تجاوزات نظامي اسرائيل در دوره كارزارهاي انتخاباتي به آغاز تجاوز اسرائيل در سال 2008 در عمليات موسوم به "سرب گداخته" اشاره كرد كه همزمان با برگزاري انتخابات آمريكا انجام شده بود. وي در اين باره مي افزايد: "اسرائيل در آن عمليات شكست خورد زيرا استراتژي اش اشتباه بود. شما نمي توانيد بر سر مردم بمب بريزيد و در عين حال بخواهيد با آنان همزيستي مسالمت آميز داشته باشد."  
وي ميان انتخابات جاري داخلي اسرائيل و حمله اخير آن عليه غزه نيز ارتباطي نزديك مي بيند و مي گويد "كشتار فلسطينيان باعث افزايش محبوبيت کابينه اسرائيل در نزد مردمش مي شود و حماس بصورت يك هيولا نشان داده مي شود. " 
برچسب ها: اسرائیل ، ستون ، ابر ، فریمن ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار