یک کارشناس انرژی قیمت خرید برق تجدیدپذیر را در مقایسه با تولید برق حرارتی با استفاده از گازوییل بسیار پایین ارزیابی کرد و قیمت 240 تومان را به ازای هر کیلووات ساعت برق، قیمتی مناسب دانست.

امیر صداقت كارشناس انرژي در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر چه مدتهاست از سیاست خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در ردیف سیاست های حمایتی دولت نام برده می شود اما به علت قیمت پایین خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، سرمایه گذاران رغبت چندانی برای حضور در این عرصه ندارند. قیمت خرید تضمینی در حالی حدود 150 تومان است که هزینه واقعی تولید برق از گازوییل در نیروگاه های کشور بیش از دو برابر این رقم است. 

وی افزود: حدود 16 درصد برق کشور با استفاده از گازوییل تولید می شود در این حالت با فرض قیمت دلار به نرخ مرجع با احتساب قیمت سوخت در فوب خلیج فارس هزینه واقعی تولید برق با گازوییل به 310 تومان می رسد و این دو برابر قیمت خرید تضمینی برق است.حال با فرض قیمت دلار 2500 تومان، هزینه تولید برق از گازوییل به بیش از 600 تومان می رسد که بیش از 4 برابر خرید برق از نیروگاه های تجدیدپذیر است.

این کارشناس انرژی در پایان با اشاره به ضرورت استفاده موثر از سیاست خرید تضمینی گفت: به همین علت قیمت خرید تضمینی برق نه تنها بالاتر از برق حرارتی نیست بلکه بسیار کمتر از آن است و لازم است قیمت خرید تضمینی به نحو موثری مورد بازبینی قرار گیرد. در این راستا لازم نیست برق تجدیدپذیر را به همان قیمت 310 تومان خریداری کرد زیرا اگر سرمایه گذاران بتوانند از ارز با نرخ مرجع استفاده کنند، قیمت 240 تومان برای هر کیلووات ساعت جهت تسریع در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر قیمت مناسبی به نظر می رسد./س
برچسب ها: برق ، گازوییل ، حرارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار