محبیان معتقد است که مشایی قادر است حداقل بخشی از آرای احمدی‌نژاد را به سمت خود بکشاند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با مثلث  به تحلیل  تغییرات جدید در کابینه و نحوه ورود حامیان دولت به انتخابات پرداخته است.

گفت‌و‌گو محبیان با مثلث را در زیر بخوانید:


تحلیل شما از تغییرات جدید دولت آقای احمدی‌نژاد چیست؟
به گمانم آقای دکتر احمدی‌نژاد در حال آخرین چینش‌های سیاسی و اجرایی تیم خود است. البته بعید نیست این اقدام در گام‌های دیگر ادامه یابد.
جدا از اهداف اجرایی به نظر می‌رسد در انتصابات اخیر به ویژه انتصاب آقایان مشایی و ملک‌زاده، نوعی پیام وجود داشته باشد. انتصاب ملک‌زاده پیامی به قوه قضائیه دارد و ادبیات مورد استفاده در نامه انتصاب آقای مشایی پاسخی است به همه کسانی که او را منحرف یا به مدیریت او بر جریان انحرافی قائلند.

آیا با این تغییر حالا می‌توان به صورت صریح گفت مشایی کاندیدای قطعی انتخابات است؟

ما در فلسفه معتقدیم که گاه احتمال ضعیف است، ولی محتمل قوی است. فکر می‌کنم هیچ‌کس در طیف احمدی‌نژاد از دید وی در سطح مشایی برای ریاست جمهوری مطرح نیست. شاید احمدی‌نژاد بر این باور است که قادر است در لحظات آخر از مدل معین استفاده کرده و با یک حکم حکومتی مجوز حضور مشایی در انتخابات را دریافت کند.

شما شانس آقای مشایی برای تایید صلاحیت را به چه میزان می‌دانید؟
هیچ چیز در سیاست ناممکن نیست؛ هرچند ظاهراً امکان آن اکنون کم می‌نماید، ولی محکم هم نمی‌توان در این سخن گفت.
نکته مهمی در ماجرای آقای مشایی وجود دارد و آن اینکه همیشه صحبت بر سر تایید صلاحیت یا رد صلاحیت او بوده است و کمتر در مورد اینکه آیا او اساساً شانس رأی آوری دارد بحث شده است.

سوالم این است که شما چه میزان رای برای آقای مشایی در صورت حضور در انتخابات متصورید و دیگر اینکه سبد رای او شامل چه طبقه یا طیف‌هایی از جامعه است؟

در مقایسه با بسیاری از کاندیدا‌ها وضع مشایی بد نیست. چهره جنجالی و شناخته شده‌ای است. از رانت حمایت دولت و شخص احمدی‌نژاد هم برخوردار است.اینها او را در زمره چهره‌مطرح و جدی قرار می‌دهد. طیف‌های حامی هم بستگی به میزان انتقال رای احمدی‌نژاد به او دارد. من فکر می‌کنم تحلیل احمدی‌نژاد و مشایی از انتخابات این است که هیچ‌کس دارای بیست میلیون رای برای برد در دور اول نیست. بنابراین با 13 میلیون رایی که حداقل برای خود قائلند معتقدند که از مثلث اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و نماینده احمدی‌نژاد، این نماینده احمدی‌نژاد، مثلا مشایی است که در دور دوم با یکی از دو ضلع دیگر رقابت می‌کند. اگر مثلا مشایی با کاندیدای اصولگرا برود، اصلاح‌طلبان برای افزودن به شکاف درون حکومت به سمت رای دادن به مشایی می‌روند تا چالش حاکمیت دوگانه را تعمیق کنند و اگر مشایی با یک اصلاح‌طلب به دور دوم رود اصولگرایان مجبورند پشت‌سر مشایی جمع شوند یا به یک اصلاح‌طلب رای دهند.

در صورت پیروزی آقای مشایی یا هر گزینه دیگری که مورد نظر احمدی‌نژاد باشد، جایگاه احمدی‌نژاد در کابینه آینده چگونه خواهد بود؟

مدل مدودف - پوتین را نخستین بار من مطرح کردم و الان فکر می‌کنم این مدل مورد نظر احمدی‌نژاد باشد. البته به جای نخست‌وزیر معاون اول قرار دارد.
آیا احمدی‌نژاد بنا دارد مانند همتای روس‌اش بار دیگر پس از چهار سال به قدرت بازگردد؟
احمدی‌نژاد برای خود رسالت و اصالتی بیش از پوتین قائل است. بنابراین پاسخ احمد‌ی‌نژاد به سوال شما این است: چراکه نه؟

فردی که جایگزین آقای مشایی شده شخصی به نام میر‌حسین موسوی است، برخی می‌گویند ممکن است او کاندیدای انتخاباتی حامیان دولت باشد، آیا شما این احتمال را قبول دارید؟

این بازی‌ها از مشابهت اسمی ناشی می‌شود، زیاد جدی نگیرید. البته در مملکت ما شوخی‌ها را هم باید جدی گرفت.

بازگشت آقای الهام را به کابیه پس از ماه‌ها دوری چگونه تحلیل می‌کنید؟ آیا ممکن است او کاندیدای دولت باشد.
ممکن است الهام طرح جایگزین شرایط اضطرار باشد، یعنی زمانی که مشایی تایید نشود.

نحوه تعامل جبهه پایداری با حامیان دولت در انتخابات چه خواهد بود؟ آیا در نهایت از کاندیدای مورد نظر احمدی‌نژاد حمایت می‌کنند؟
جبهه پایداری شاخه تهران تحت کنترل احمدی‌نژاد عمل می‌کند، اگر الهام کاندیدا شود از او حمایت خواهند کرد، احتمال حمایت پایداری شاخه قم هم تا حدی وجود دارد. البته فعلاً شاخه قم و خط برخی اصولگرایان مثل ایثارگران و رهپویان به هم نزدیک شده‌اند و خط آنها در پی جا انداختن آقای حداد برای پایداری قم است که البته هنوز موفق نشده‌اند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار