قند های مصنوعی به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی نسبت به قندهای ساده جذب کمتری دارند، اما استفاده بیش از حد، موجب عادت ذائقه به طعم شیرین می شود که به مرور زمان مصرف شیرینی ها افزایش می یابد و موجب اضافه وزن می شود.

دکتر تیرنگ نیستانی ، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت:  قندهای مصنوعی دارای ترکیبات شیمیایی هستند که به آن ها شیرین کننده نیز گفته می شود و افرادی که دارای مشکل قند خون، اضافه وزن و از این نوع بیماری ها هستند می توانند از طعم شیرینی این قند ها به عنوان شیرین کننده استفاده نمایند.

وی افزود: البته میزان قند خون و وزن به مصرف قند و شکر ارتباطی ندارد و در کنترل وزن میزان کالری مصرفی به قند و شکر وابسته نیستند.

نیستانی با بیان این که درجه شیرینی این مواد از قندهای طبیعی بیشتر است، اظهار کرد: به مرور ذائقه افرادی که از شیرین کننده ها استفاده می کنند به طعم شیرین عادت می کند و در هنگام استفاده از قند طبیعی، شیرینی چندانی را احساس نمی کنند و در این افراد مصرف شیرینی زیاد می شود.

وی افزود: مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در خصوص افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند نشان داده به علت مصرف زیاد شیرینی ها، به مرور زمان دچار اضافه وزن می شوند.

نیستانی با بیان این که برخی از مواد موجود در این قندها برای بدن ضرر دارند که در صنایع دارویی استفاده می شود و به علت آلودگی هایی که در فرآیند تولید دارد ، سرطانزا بوده و در صنایع غذایی کم استفاده می شود.

وی در خصوص قندهای الکلی توضیح داد: این قندها حاوی الکل نیستند و چون عاملOH دارند به آن ها قند های الکلی می گویند.

نیستانی ادامه داد: شیرین کنندگی قندهای الکلی در حد قندهای ساده است و نسبت به این قندها جذب کمتری دارند.

وی آدامس های بدون قند را یکی از فرآورده هایی دانست که از قندهای مصنوعی استفاده شده است و بیان کرد: قند موجود در این آدامس ها، زیلیتول است که روی قند خون اثری ندارد و استفاده از این قند در آدامس باعث پوسیدگی دندان نمی شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار