به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران عبدالامیر عرفی، رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش در نامه ای خطاب به علی اصغر یزدانی، رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور، نکاتی را درخصوص نحوه طراحی سوالات امتحانات نهایی و هماهنگ مدارس ایرانی خارج از کشور جهت آگاهی و قرار دادن در اختیار دانش آموزان، اولیا و دبیران این مدارس عنوان کرد.
در متن این نامه آمده است:
1- ملاک برای طراحی سوالات نهایی و هماهنگ، کتابهای درسی همان سال است نه جزوات و نمونه سوالات و ...
2- از تمام بخش های کتب درسی اعم از فعالیت ها، نقشه ها، نمودارها، متن و ... که طراح مجاز به طرح سوال است، سوال طرح خواهد شد.
3- با توجه به ماهیت بعضی از دروس، ممکن است سوالات طرح شده لزوماً عین متن کتاب نباشد، اما مفهوم آن مطابق محتوای کتب تدریس شده خواهد بود.
4- از انواع سوالات صحیح – غلط، جای خالی، چندگزینه ای، وصل کردنی، کوتاه پاسخ، تشریحی و ... ممکن است استفاده شود. لذا دانش آموزان باید کتابهای درسی را به گونه ای مطالعه نمایند که بتوانند به انواع سوالات پاسخ دهند.
5- در طراحی سوالات امتحانات نهایی و هماهنگ از دبیرانی استفاده می شود که در سال تحصیلی جاری درس مورد نظر را تدریس می نمایند.
6- جداول ارزشیابی و بارم بندی دروس ارسالی از دفتر تالیف، مبنای تخصیص نمره به هر بخش یا فصل یا درس است.
7- انجام ارزشیابی های مستمر با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه و درنظر گرفتن نحوه بودجه بندی و بارم بندی مصوب دروس توسط معلمان در ایجاد آمادگی و کاهش تنش روانی دانش آموزان جهت شرکت در امتحانات پایانی (نهایی و هماهنگ) مورد تاکید است.
8- طراحی سوالات امتحان هماهنگ درس املای فارسی بر مبنای جدید دوره راهنمایی تحصیلی از سال تحصیلی 92-91 براساس آخرین بخشنامه دفتر تالیف کتب درسی انجام خواهد پذیرفت ./ل