هفته گذشته ايران به سوي هواپيماي جاسوسی آمريكایي آتش گشود و اين هفته نيز بهپاد اسكن ايگل را شكار كرد؛ امري كه واشنگتن ابتدا آن را كاملا انكار کرده و سپس به آن اذعان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در گزارش انستيتو واشنگتن با اشاره به این موضوع آمده است: "اكنون واشنگتن تصميم گرفته تا اين اقدام را تلافي نكند. آمريكا بايستي از حق گشت زني در منطقه برخوردار باشد."

هشدار مقاله نويسان به آمريكا آن است كه در صورتيكه قدرت نظارت و سيطره هوايي بر خليج فارس را از دست دهد ايران از اين خلاء استفاده خواهد كرد.
 
به ادعاي نويسندگان مقاله علت موفقيت شكارگر ايران در شكار بهپاد سرعت پايين آن بوده است. گزارش هاي آمده نشان مي دهد كه شكار بهپاد در نزديكي مرز ايران با كويت در بوشهر روي داده است. ايران تاييد كه كرده كه محل واقعه در 12 مايلي مرز دريايي ايران رخ داده در حالي كه آمريكا مدعي است كه اين حادثه در آب هاي بين المللي و در 16 مايلي ساحل و چهار مايل خارج از فضاي هوايي ايران روي داده است. اين امر نشان دهنده پيچيده بودن مرز در خليج فارس است. آمريكا از اين مسئله احساس خطر مي كند.
 
** گزينه هاي آمريكا
در ادامه این گزارش انستیتو واشنگتن توصیه هایی برای سران آمریکا دارد:  
"واشنگتن بايستي با به مذاكره ديپلماتيك با ايران بپردازد و يا آنكه از طريق سازمان های بين المللي اختلافات خود با ايران را حل كند و از گسترش دامنه درگيري ها و اختلافات جلوگيري نمايد.

ايالات متحده بايستي مذاكره اي را به ايران پيشنهاد دهد و ان را پیگیری نماید.

گفتنی است، انستیتو سیاست خاورمیانه واشنگتن در سال ۱۹۸۵ توسط مارتین ایندک، یکی از مدیران آیپک (بزرگترین لابی صهیونیستی) بنیان گذارده شد. انستیتوی واشنگتن به عنوان فکرانبارهای عمل می‌کند که هدف آن تحقیق بر روی مسائل خاورمیانه در ارتباط با منافع آمریکا و اسرائیل است.

لازم بذکر است،  شکار یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس، توجه همه رسانه ها و مطبوعات معتبر بین المللیرا جلب کرد؛ به ویژه با توجه به اینکه این دومین پهپاد آمریکایی است که اخیراً توسط نیروهای ایرانی شکار می شود.

آمریکا ابتدا این خبر را تکذیب کرد اما امروز سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که به نظر می‌رسد پهپادی که ایران شکار کرده یک پهپاد اسکن‌ایگل ساخت آمریکا باشد.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون با بیان این که نمی‌توان تشخیص داد که آمریکا اپراتور این پهپاد بوده است افزود که احتمال این که اطلاعات مفیدی از این پهپاد نه چندان پیشرفته به دست آید بسیار کم است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار