"نوري مالكي" نخست وزير عراق در مصاحبه با روزنامه "حريت" اظهار داشته كه به شرط عدم دخالت در امور داخلي دو كشور حاضر به تقويت روابط با كشور تركيه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، مالكي در اين باره گفت "من بار ديگر پيام برادرانه خود را به رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه مي فرستم. من مايل به گسترش مجدد برادري ميان دو كشور هستيم. ما آماده امضاي هر نوع توافق نامه اي هستيم. اما شرط ما عدم مداخله متقابل تركيه و عراق در امور داخلي يكديگر است."
وي با گلايه از تركيه گفت "ما مي توانيم در امور داخلي تركيه مداخله كنيم اما اين كار را انجام نمي دهيم و همين انتظار را از تركيه نيز داريم. ما مي توانيم روابط تازه اي را آغاز كنيم."
وي گفت تركيه از "فرقه گرايي در عراق حمايت مي كند. با اين حال و با وجود تمام مشكلات من به تركيه شاخه زيتوني را ارائه مي كنم. ما آماده و مشتاق به همكاري با شما در زمينه هاي امنيتي، نفتي، تجاري و فرهنگي هستيم اما نبايستي در امور داخلي كشور عراق دخالتي صورت گيرد. گروههاي قومي مختلفي در عراق حضور دارند. اين وضعيت در تركيه نيز وجود دارد. مخالفاني هم در عراق و هم در تركيه حضور دارند. مخالفان در تركيه خواهان برقراري ارتباط با ما و امضاي توافق نامه هستند. اما ما به آنها توجهي نمي كنيم. درگيري هاي فرقه اي در تركيه وجود دارد. اما اين مشكل تركيه است. آنها بايستي براي حل اين مسئله همچون ما عمل نمايند."
مالكي در پايان اين مصاحبه افزود "وضعيت داخلي تركيه نگران كننده است و دولت آن كشور بايستي نسبت به اين مسئله هشيار باشد. اردوغان نخست وزير تركيه بايستي بر مسائل داخلي كشورش متمركز شود و بطور خاص بر شبح فرقه گرايي و منازعات قومي در آن كشور توجه داشته باشد و بايستي راه حلي براي اين منازعه بيابد."
برچسب ها: مالکی ، ترکیه ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار