کارشناس بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: پوکی استخوان با تشخيص زودرس قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان، مهرداد جزایری با اشاره به اينكه اين بيماري معمولاً تا زمان شکستگی، علامت هشدار دهنده ای ندارد، افزود: پوكي استخوان در تعداد کمی از افراد در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان می شود از این رو پیشگیری، تشخیص زود هنگام و درمان موثر اين ”بیماری خاموش" و یا ”بیماری بی‏سر و صدا" از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به گفته وي، در مراحل اولیه‏ی بروز پوکی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود، که این ظاهر نشدن علائم تشخیص بیماری را دشوار می‏کند.

وي تصريح كرد: دریافت کلسیم و ویتامین D کافی بطور مثال مصرف 2 الي 3 ليوان شير يا ماست كم چرب روزانه، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل مثلاً حداقل 30 دقیقه پیاده‏روی در روز و مصرف نکردن دخانیات از جمله راههاي پيشگيري اين بيماري است.

وي بهترین منبع کلسیم و پروتئین را شیر، پنیر، ماست و غذاهای دریایی به ویژه ماهی عنوان كرد.

وي با اشاره به اينكه کاهش وزن مانع از تخریب و تحلیل مداوم غضروف و مفاصل می شود، يادآور شد: استراحت و عدم تحرک باعث تحلیل بافت استخوانی می شود.

این کارشناس اظهار داشت: ورزش های تحمل وزن مثل پیاده روی نقش مهمی در رسوب کلسیم در استخوان ها و استحکام آن ها دارند.

به گفته وي، سن بالا، مونث بودن، داشتن سابقه فامیلی و مصرف برخی داروها مانند "كورتن و داروهاي ادرار آور" از عوامل خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان است.

وي به مادران باردار توصيه كرد: با تغذیه صحیح و استفاده از سبزی، میوه، لبنیات و نان سبوس دار از ابتلای فرزندشان به پوکی استخوان پیشگیری كنند.

گفتنی است پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، پوکی ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.