دكتر قريب تلويزيون 66 ساله شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، 16 آذر 1325 فردي در لنگرود متولد شد كه در سال 63 در سريال "سلطان و شبان" داريوش فرهنگ غوغا به پا كرد شايد همه كساني كه سن شان به آن دوران قدمي مي دهد، هاشمي را در نقش شاه و هم چنين شبان به خوبي به ياد آورند.
مهدي هاشمي كه نام اصلي او مير مهدي هاشمي قرمزي است در اين اثر در نقش شاهي ظاهر مي شود كه نقش همسر اين شاه يعني "سلطان بانو" را در اين اثر "گلاب آدينه" همسر خود مهدي هاشمي بازي مي كند و اين سلطان هنگامي كه متوجه مي شود در شبي مهتابي قرار است عده اي او را به قتل برسانند يك شبان را كه از لحاظ چهره با او شباهت بي نظيري داشت را به جاي خود قرار مي دهد و آن گاه لباس شباني برتن مي كند تا از معركه پيش بيني شده جان سالم به در برد.

فضاي اين داستان با ماهيت انقلابي خود با سال هاي زمان جنگ ايران و عراق همخواني عجيبي پيدا كرد و اين اثر كه برگرفته از قصه "يوسف شاه" نوشته "ميرزا فتحعلي آخوندزاده" بوده در آن دوران سخت شادماني را به دل مردم ايران نشانده.
مهدي هاشمي در سال 1380 تبديل به غول "چراغ جادو" شد و او در اين سريال كه ساخته همايون اسعديان است در نقش يك غول با گريم و ظاهر برگرفته از افسانه و شخصيت هاي كارتوني ظاهر شد اين غول برخلاف غولان ديگر كارهاي خوب و ناممكن مي كند و هميشه براي مثبت بودن مي كوشد.
غول چراغ جادو حتي در فراگير نيكي از جان خود مايه مي گذارد اما براي خود هيچ نمي خواهد، غول چراغ جادوي داستان در اين اثر عاشق هم مي شود اما او فقط مأمور برآورده ساختن آرزوهاي ديگران است و حتي عشق را نيز نبايد تجربه كند.
در سال 81 در مجموعه تلويزيوني "هزار چشم" به كارگرداني كيانوش عياري اين بار مهدي هاشمي در نقش "آقاي راوندي" دبير تحريريه يك مجله ظاهر شد كه به واسطه شغلش و نامه هايي كه مردم براي او مي نويسند رابطه تنگاتنگي را با جامعه و مشكلات آن برقرار مي كند. آقاي راوندي در واقع نابيناست و در هرقسمت نيز در نقشي متفاوت ظاهر مي شود ظرافت هاي بازي او در اين سريال به همراه كارگرداني فوق العاده خوب عياري، اين اثر را جزء بهترين آثار تلويزيوتي قرار مي دهد.

محمد مسعود تهيه كنندگي سريان "هزار چشم" را برعهده داشته است و بازيگراني چون مرحوم حميده خيرآبادي، خسرو معصومي، محسن قاضي مرادي، بهنوش بختياري، مرحوم ناديا دلدارگلچين، اميرحسن صديق، سعيد پيردوست و ... به ايفاي نقش مي پرداختند.

مهدي هاشمي بار ديگر به كارگرداني داريوش فرهنگ در سال 83 جلوي دوربين رفت، هاشمي اين بار در نقش فريدون دلدار ظاهر شد كه چشم به مال و اموال همسرش نسرين صدر "بيتا فرهي" دارد در واقع در اين اثر مهدي هاشمي در نقش منفي متفاوت ظاهر مي شود وبه خوبي از پس آن بر مي آيد.



زيبا بروفه در اين داستان نقش دختر خانواده ودر واقع وارث اصلي اين اموال را ايفا مي كند و پدرش كس ديگري بوده واز اين ماجرا اطلاعي ندارد و فريدون دلدار در واقع مي خواهد از اين ناآگاهي نداشتن دختر سوء استفاده كند در اين بين ماجراهايي رخ مي دهد ودر آخر هم زيبا بروفه به حقيقت پي مي برد در اين سريال بازيگراني همانند امين زندگاني، حميرا رياضي، آناهيتا نعمتي و ... به ايفاي نقش مي پردازند.

مهدي هاشمي در سال 86 نقش دكتر محمد غريب را در سريال "روزگار قريب" كيانوش عاري ايفا مي كند اين سريال روايتگر زندگي اولين پزشك ايراني متخصص اطفال است كه در سال 53 براثر بيماري سرطان دارفاني را وداع مي گويد اين اثر به طور همزمان در حال و گذشهت دنبال مي شود و هاشمي در اين سريال دوران ميانسالي دكتر قريب را آنچنان باور پذير به تصوير مي كشد كه باعث شده هنوز هم اين كاراكتر در ذهن بسياري از افراد برجاي بماند.







نقش جواني هاي دكتر قريب را در اين اثر ناصر هاشمي برادر مهدي هاشمي كه از لحاظ چهره به او شباهت دارد ايفا مي كند و كاوه آهنگر نيز نقش كودكي و نوجواني دكتر قريب را در دو مقطع 13 و 17 سالگي به نمايش مي گذارد.

در همان سال هاشمي دوباره سريال "رقص پرواز" به كارگرداني مرادپور و به قلم تواناي عليرضا طالب زاده در نقش يك دكتر متخصص از خارج برگشته ظاهر مي شود كه در اين اثر گلاب آدينه همسر او بازيگرداني كار را برعهده دارد.
دكتر داستان برسر راهش با دختري "لاله اسكندري" آشنا مي شود كه نامزدش "شهاب حسيني" نيز دكتر است و براي كمك به مجروحان جنگ به جبهه رفته است اين دختر به واسطه كمك مهدي هاشمي راهي همان جايي مي شود كه نامزدش رفته و در آخر نيز با پيكر شهيد نامزد خود مواجه مي شود ودر راه انتقال آن به تهران، در هلي كوپتر باز شده و برخي از تابوت هاي شهدا به شكلي نمادين به نوعي پرواز شهدا به سوي آسمان را به تصوير مي كشد.
مهدي هاشمي در "رقص پرواز" در نقش يك دكتر سخت گير و جدي البته با قلبي مهربان آنقدر خوب بازي مي كند و احساس مسئوليتي را در قبال آن دختر به گونه اي در چهره ورفتارش به تصوير مي كشد كه نقشي ماندگار و باورپذير را از خود برجاي مي گذارد حتي لحن او نيز به خوبي با شخصيت داستان تطبيق دارد به همين دليل به راحتي حس و حال و هواي قصه به مخاطب منتقل مي شود.

"كارآگاهان" ساخته حميد لبخنده نيز در همين سال پخش شد واين بار هم مهدي هاشمي لبته با چهره اي متفاوت در آن به ايفاي نقش پرداخت فيلمنامه اين سريال را مسعود بهبهاني نيا به نگارش در آورده بود ودر آن داستان هاي متفاوت پليس متأثر از قصه هاي واقعي را به تصوير كشيده است.



تهيه كننندگي اين اثر را ايرج محمدي و مهران مهام با هم برعهده داشتند و بازيگراني چون اكبر زنجانپور، رضا خندان، كامران تفتي، زهره فكور صبود، شهروز ابراهيمي و ...در آن به ايفاي نقش پرداختند.

مجموعه "اشك ها و لبخندها" در سال 88 به كارگرداني حسن فتحي يكي ديگر از نقش آفريني هاي اين بازيگر را به تصوير مي كشد اين بار مهدي هاشمي در نقش حشمت به عنوان يك سينما دار قديمي ظاهر مي شود خواهر او شمسي "گوهر خيرانديش" شالفروشي است كه در زندان متوجه مي شود كه خسرو "هومن برق نورد" تنها پسرش در گير كارهاي خلاف شده است.

شمسي 15روز مرخصي مي گيرد تا با پيدا كردن دختر مناسب براي ازدواج پسرش را سروسامان دهد به همين منظور به سراغ حشمت براي خواستگاري دختر او مي رود مهدي هاشمي در اين اثر به خوبي از پس نقش بر آمده و اوج كمدي تلويزيوني را نمايش مي دهد با تمام ظرايف آن و اغراق هاي حساب شده اي كه از حد نمي گذرد.

با وفاداري به متن حفظ كرده ودر حاليكه بيشترين خنده سازي را ايجاد مي كند باور پذيرو شيرين در خدمت ساير عناصر مجموعه مي ماند. در اين اثر بازيگران ديگري چون شهره لرستاني، برزو ارجمند، ليلا اوتادي، مهشاد مخبري، كسانوش گرامي و ... به ايفاي نقش مي پرداختند و عليرضا نادري نويسندگي اين اثر را برعهده داشت.

مهدي هاشمي كه دختري به نام نورا دارد واو هم نيز در عرصه بازيگري دستي برآتش دارد و در فيلم سينمايي "حوالي اتوبان" ساخته سياوش اسعدي به ايفاي نقش پرداخته است فعاليت خود را در تئاتر به عنوان بازيگر در سال 48 به همراه داريوش فرهنگ آغاز كرد.

هاشمي اولين بازي سينمايي اش را در فيلم "زنده باد" زنده ياد خسرو سينايي" تجربه كرد و در سال 69 در "دو فيلم با يك بليط " فرهنگ موفق به كسب سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد شد.

مهدي هاشمي كه در سال 52 در رشته هنرهاي نمايشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران فارغ التحصيل شده است در كارنامه كاري خود "مرگ يزدگرد" (بهران بيضايي1361) ، "غريبه" (رحمان رضايي1366) "زرد قناري" (رخشان بني اعتماد 1367) "شكار خاموش" ( كيومرث پوراحمد 1368) "علي و غول جنگل" (بيژن بيرنگ و مسعود رسام 1369)، "آقاي بخشدار" (خسرو معصومي 1370) "بهترين باباي دنيا" (داريوش فرهنگ 1370)، "همسر" (مهدي فخيم زاده 1379) ، "الو الو من جوجوام" ( مرضيه برومند 1371) ، "ديپلمات" (داريوش فرهنگ 1374) "معجزه خنده" (يدالله صمدي1375) ، "روز كارنامه" (مسعود كرامتي 1381) ، "پري دريايي" (گلاب آدينه1387)، "هيچ" (عبدالرضا گاهاني 1388)، "آقا يوسف" (علي رفيعي1389) ، "آلزايمر" (احمد رضا معتمدي 1389)، "خانه پدري" (كيانوش عياري 1389) "تلفن همراه رئيس جمهور" (علي عطشاني 1390) و "ضد گلوله" (مصطفي كياني1391) را دارد.



مهدي هاشمي درست 20سال بعد از اولين سيمرغ خود دوباره در سال 89 سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را براي فيلم هاي "آلزايمر" و "آقا يوسف" از آن خود كرد.
مهدي هاشمي علاوه برفعاليت هاي سينما و تلويزيوني ، "آدم آدم است" ، "خانه برنارد آلبا" ، "باغ آلبالو"، "خاطرات و كابوس هاي يك جامعه دار" "ديوارچين" و "دايره گچي قفقازي" را نيز در كارنامه تئاتر خود داراست. او علاوه بر بازي، فيلمنامه نويسي و كارگرداني نيز كرده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار