یک فوق تخصص بیماریهای ریوی با بیان اینکه کشیدن قلیان به مراتب خطرناکتر از سیگار می باشد، اظهار داشت: زیان کشیدن یک بار قلیان برابر با کشیدن یک پاکت سیگار می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر علی معینی با بیان اینکه کشیدن قلیان به مراتب خطرناکتر و آسیب رسان تر از سیگار است، اظهار داشت: عبور ذرات دود قلیان از درون یک محیط مرطوب موجب سنگینی آنها شده و همین امر موجب می شود که نفوذ آنها به درون کیسه های هوایی بیشتر گشته و بیشتر موجب عارضه گردند.

به گفته این فوق تخصص ریه، زیانیک بار قلیان کشیدن برابر با کشیدن یک پاکت سیگار می باشد.

معینی با بیان اینکه هر دود قلیان به همراه خود 4800 تا 5000 ماده شیمیایی را وارد ریه اشخاص می کند، اظهار داشت: این هیدروکربنها می توانند پس از ورود به ریه عوارض مختلفی از جمله تورم راه های هوایی یا همان برونشیت را بر جای بگذارند و در طولانی مدت نیز موجب ایجاد نارسایی های تنفسی گردند.

وی افزود: با کشیدن قلیان سیتم دفاعی ریه دچار آسیب گشته و فرد مستعد عفونت های ریوی می گردد و اگر زمینه بیماریهای مادرزادی تنفسی را هم داشته باشد احتمال ایجاد آسم نیز وجود دارد.

معینی با بیان اینکه حفظ سلامت ریه هم مانند سلامت سایر دستگاه های بدن مهم است، ابراز داشت: کشیدن قلیان موجب آسیب رساندن به دستگاه تنفسی خواهد شد و افراد باید بدانند که با کشیدن قلیان دچار عوارض بسیاری در زمینه تنفس خود خواهند شد.

این فوق تخصص بیماریهایریوی در ادامهبا اشاره به اینکه به طور کلی سیستم بدنزنان در برابر عوامل شیمیایی آسیب پذیرتر است، بیان داشت: کشیدن قلیان در زنان باردار موجب آسیب به رشد جنین و رشد مغزی وی می شود که در بعضی موارد نیز موجب سقط جنین خواهد شد.

به گفته معینی با بالا رفتن سن به دلیل افت مقاومت بدن عوارض ناشی از قلیان شدت بیشتر پیدا خواهد کرد و شخص بیشتر مستعد عفونت های تنفسی می گردد.

به گفته این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وظیفه پزشکان وشرکت دخانیات است که در خصوص عوارض قلیان به افراد جامعه اطلاع رسانی کنند./س
برچسب ها: کرمانشاه ، قلیان ، خطرناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.