سوء‌جذب به معناي نقص در جذب مواد غذايي است و يكي از مشكلات شايع سلامتي در همه جوامع است. اين بيماري به دليل آسيب ساختماني يا عملكرد جدار روده‌ها ايجاد شده و در اين حالت غذايي كه خورده مي‌شود، بخوبي جذب نشده و بيشتر آن دفع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،نتيجه اين جذب‌نشدن غذا و دفع مواد مغذي ايجاد مدفوع چرب و اسهال است. علامت واضح چرب بودن مدفوع چسبيدن آن به سنگ توالت و تميز نشدن آن است.

به گفته متخصصان ، برخلاف اسهال‌هاي ميكروبي كه معمولا پرحجم و آبكي است، سوء‌جذب ممكن است اسهال ملايمي ايجاد كند يا فقط با نقص جذب مواد غذايي و كمبود آنها بروز پيدا كند. به همين دليل گاهي بيماري‌هاي ايجادكننده سوءجذب دير تشخيص داده مي‌شود.بيماري سلياك يكي از شايع‌ترين علل ايجادكننده سوءجذب در كشور ماست.

اين بيماري به دليل آلرژي مخاط روده‌ها به پروتئين موجود در برخي غلات كه گلوتن نام دارد، ايجاد مي‌شود. علامت مشخص اين بيماري شروع مشكلات گوارشي مثل اسهال و نفخ در شيرخوار همزمان با شروع غذاست. همان‌گونه كه گفته شد گاهي اين علائم خيلي خفيف است و بيماري تشخيص داده نمي‌شود.

به اين ترتيب كودك هر روز لاغر و نحيف مي‌شود. كم‌خوني كه به دليل نقص جذب آهن و اسيدفوليك رخ مي‌دهد علامت بارز اين بيماري است. كمبود ديگر مواد مغذي مثل ويتامين D، كلسيم، ويتامين B12 و انواع پروتئين‌ها نيز ممكن است بيمار را دچار بيماري‌هاي مختلفي همچون راشيتيسم و كندي رشد كند.

قطع كامل پروتئين‌هاي حاوي گلوتن مي‌تواند باعث فروكش‌كردن بيماري شده و علائم بيماري را برطرف كند. از آنجا كه گلوتن در بسياري از موادغذايي بخصوص انواع نان‌ها وجود دارد، اين كار بسيار مشكل بوده و در بسياري موارد غير ممكن است.

قطع مصرف نان نه‌تنها براي درمان سلياك كاربرد دارد، بلكه در گذشته روش اصلي تشخيص نيز بوده است. در صورتي كه بيمار مبتلا به سلياك بود، بعد از گذشت چند ماه از قطع مصرف غلات علائم به طور مشخصي بهبودي مي‌يافت و در غير اين صورت تشخيص ديگري مطرح مي‌شد. همان‌گونه كه شرح داده شد، قطع مصرف غلات كاري بسيار مشكل است و به همين دليل در سال‌هاي اخير روش‌هاي بهتري براي تشخيص ابداع شده ‌است. اندازه‌گيري آنتي‌بادي‌هاي خاص در خون، بيماري را در مرحله اول تشخيص مي‌دهد و در مرحله بعد با نمونه‌برداري از مخاط روده مي‌توانيم به تشخيص قطعي برسيم.

بيماري سلياك نه‌تنها به عنوان يكي از عوامل اصلي سوء‌جذب اهميت داشته، بلكه اين بيماري با چند بيماري خودايمني ارتباط دارد و گاهي با تشخيص بيماري سلياك بيماري‌هاي مرتبط كشف مي‌شود.

«درماتيت هرپتيفرم» نوعي بيماري پوستي است كه باعث تاول‌هاي ريز مي‌شود؛ اين بيماري همراهي زيادي با سلياك دارد. بيماري ديابت نوع يك نيز كه معمولا در كودكي يا نوجواني بروز پيدا مي‌كند گاهي همزمان با سلياك در يك بيمار وجود دارد.

نكته مهم در مورد بيماري سلياك اين است كه گاهي بيماري در سنين جواني يا ميانسالي ظاهر مي‌شود. گاهي نيز بيماري در كودكي شروع مي‌شود و در سنين بالاتر بهبود مي‌يابد./س

برچسب ها: غذا ، اسهال ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.