معاون وزير نفت گفت: تا پايان سال 90، هجده ميليارد دلار سرمايه گذاري نفتي انجام مي شود.

احمد قلعه باني ، معاون وزير نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به بودجه مورد نياز در اهداف برنامه 5 ساله گفت: تا پايان سال بيش از 18 ميليارد دلار مورد نياز در سال 90 محقق خواهد شد و اميدواريم براساس ساختار بودجه سال 91 اعتبار مورد نياز پروژه ها براي اهداف برنامه پنجم تحقق يابد.
قلعه باني از دريافت پول فروش نفت به هند خبر داد و گفت:‌ هند بدهي گذشته خود را پرداخت كرده است و بدهي هاي جاري هم در حال وصول است.
معاون وزير نفت با اشاره به پروژه هاي دريافت پيمانكاران چيني خاطرنشان كرد: در آخرين بازديدهاي به عمل آمده از اين پروژه ها در ميدان آزادگان شمالي اين پيمانكاران كاملا فعال هستند ولي در فاز 11 پارس جنوبي و آزادگان جنوبي با تاخير همراه هستند كه تذكرات لازم داده شده و در صورت ادامه اين روند برخورد قطعي تري خواهد شد.
وي ايران را بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز دانست و تاكيد كرد: دنيا نمي تواند طولاني مدت از مزاياي انرژي ايران بي بهره باشد و تاكنون در تمامي قراردادها سعي شده برخورد مناسبي با مشتريان صورت گيرد.
قلعه باني افزود:‌ كشورهاي دنيا بايد خود را از استكبار جهاني مستحضا كنند و توجه بيشتري به منابع نفت و گاز در حال توسعه ايران داشته باشند.
وي با تاكيد بر افزايش ميزان توليد و اجراي برنامه هاي توسعه اي بخش هاي بالا دست نفت خاطرنشان كرد:‌ در آينده اكتشاف، استخراج و فرآورش نفت و گاز با استفاده از تكنولوژي هاي جديد صورت خواهد گرفت و تاكنون مجموعه وزارت نفت صنعت نفت را بدون هيچ وابستگي اداره كرده است.
به گفته اين مقام مسئول توسعه بخش خصوصي، خصوصي سازي و ساختارسازي از اولويت هاي وزارت نفت است.
معاون وزير نفت با اشاره به توسعه ميدان هاي ايران و عراق ادامه داد:‌ تمام ميادين مشترك با كشور عراق جز اولويت هاي برنامه است و در آينده اي نزديك براي توسعه اين ميدان ها قراردادهاي لازم منعقد خواهد شد.
وي پايدار شدن نرخ ارز كشور را خواستار شد و گفت:‌ اين نوسانات نرخ ارز به سود صادركنندگان است اما در خريد كالاي ضروري نفت موجب بالا رفتن هزينه هاي توليد مي شود.
مديرعامل شركت ملي نفت گفت :استفاده از روش هاي ذخاير بانك مركزي بيع متقابل، فاينانس، انرژي فان، اوراق مشاركت ارزي و ريالي ضروري است.
معاون وزير نفت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد موازي بودن شركت ملي نفت و شركت ملي گاز در صنعت گاز تصريح كرد:‌ اين 2 ساختار موازي هم و با تفكيك از هم به فعاليت خود ادامه مي دهند و هيچ گونه مشكلي در زمينه توليد گاز كه بر عهده شركت ملي نفت و انتقال گاز كه برعهده شركت ملي گاز است ندارد.
وي در پايان از فضاي رسانه اي كشور خواستار شد به دنبال انعكاس نكات مثبت و توانمندي هاي كاركنان وزارت نفت بوده و از اقدامات اين وزارتخانه براي توسعه صنعت نفت كشور حمايت كنند./ک

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار