پايگاه اينترنتي نشريه اشپيگل در مقاله اي جامع به بررسي سياست فروش تسليحات نظامي آلمان و تحليل دكترين نظامي اين كشور در قبال مناطق حساس و خريداران خود،مي پردازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، در اين مقاله آمده است، برلين هميشه در مورد فروش سلاح های خود،وسواس و احتياط زيادي به خرج مي داد.در سال های اخیر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روند ارسال تسلیحات مدرن را به جای اعزام سربازان آلمانی به مناطق حساس براي حفظ منافع آلمان،پيش گرفت- حتی در اين عرصه با رژيم هاي مشكوك در عرصه امنيت جهاني نيز وارد معامله شده است.  
مطمئنا کارشناسان تسلیحاتی در عربستان سعودی و قطر تانك جنگي جديد ساخت آلمان با نام "لپارد 2" كه مجهز به سيستم تهويه پيشرفته مي باشد را سلاح مناسب از لحاظ جغرافيايي براي اين منطقه مي دانند.  
استدلال آنها شرايط بد آب و هوايي بيابان هاي اين منطقه مي باشد، جایی که درجه حرارت در تابستان به 50 درجه سانتیگراد (122 درجه فارنهایت) نيز مي رسد.در هفته اول ماه جولاي،شركت "کراس مافي وگمان" یکی از سلاح های جدید خود(تانك لپارد 2) را در بیابان های عربستان سعودی و تحت شرایط گرمای شدید مورد آزمايش قرار داد.وزارت دفاع آلمان یک افسر كارشناس را همراه با نیروهای مسلح آلمان، برای اطمینان از ایمنی و تست تانك مذكور به اين منطقه اعزام كرد.  
دولت قطر پيشتر علاقه خود براي خرید 200 تانک پيشرفته را اعلام كرده بود كه ارزش انعقاد اين قرار داد تا 2 ميليارد يورو(2.6 ميليارد دلار) برآورد مي گردد.  
عربستان سعودی نيز به سهم خود، از مشتریان وفادار و خواهان تسليحات پيشرفته آلمان بوده است.  
تابستان گذشته، دولت آلمان به درخواست خرید 270،تانک لپارد 2 پاسخ مثبت داد. اما در حال حاضر ریاض خواهان خريد تعداد بيشتري از اين نوع تسليحات مي باشد.  
در درخواست جدید، شیوخ عربي به دولت آلمان برای تصویب امكان خرید چند صد دستگاه "باکسر"- يك نوع وسيله نقلیه مسلح – اعلام علاقه مندي كردند. 
شورای امنیت فدرال آلمان، در دیدار مخفيانه، به درخواست آنها هفته گذشته پاسخ دادند. دولت آلمان هنوز تصمیم گیری درمورد این قرارداد را،که ميلياردها دلار ارزش مالي دارد،به تعويق انداخته اند.
سلاح های پيشرفتۀ ساخت آلمان، در میان پادشاهان عرب و دیگر خودکامگان منطقه از محبوبيت خوبي برخوردار است. دولت ائتلافی صدراعظم آنگلا مرکل، از اتحادیه دموکرات مسیحی راست گرا وحزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) به نوعي سیاست صادرات تسلیحات محتاطانه آلمان را كم رنگ كرده اند.
 
سابقه و رکورد   
  گزارشات رسمي صادرات تجهیزات نظامی برای سال 2011 نشان می دهد که کسب و کار در اين حوزه از روندي صعودي برخوردار بوده است.بر اين اساس ميزان صادرات نظامي با مجوز دولت آلمان به 10 میلیارد دلار افزايش يافته است.  
حدود 42 درصد از سلاح های صادر شده در اختيار طرف هاي سوم  قرار گرفت.در سال 2010، تنها 29 درصد از  صادرات تسليحات آلمان به كشورهاي عضو ناتو و اتحاديه اروپا صورت پذيرفته است.
اعداد و ارقام نشان می دهد که دكترين مرکل در حوزه نظامي در سال هاي اخير بدين روال به اجرا درآمده است. بنا بر دكترين صدراعظم آلمان، در حال حاضر اعزام سربازان به مناطق جنگی فقط در مواقع اضطراری صورت خواهد گرفت.
در عوض، "امنيت کشورهای متحد آلمان" در مناطق آسیب دیده ،از طریق صادرات تسلیحات مورد نياز براي حفظ صلح و امنیت داخلي آن كشورها،تضمين مي گردد.
این یک استراتژی مخاطره آمیز،و نیز نشانگر یک تغيير قابل توجه در سیاست خارجی آلمان تلقي مي گردد.
هانس دیتریش وزیر خارجه سابق آلمان پيشتر اعلام كرده بود:"محدودیت آلمان در مورد سياست صادرات سلاح های جنگي، رویکرد مناسبي بوده است، و ما باید بر اين اصل هميشه استمرار مي داشتيم" .
واقعيت امر اين است كه اسلحه هاي نظامي مخصوصا ساخت كشورهاي پيشرفته تا چندين دهه قابل استفاده خواهند بود.  
تانك جنگي لپارد 2، در دهه 1970 مورد استفاده قرار گرفت و مدل های قدیمی آن هنوز هم در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار مي گيرد.  
به همین دلیل، خطر معاملات تسليحات نظامي بالا مي باشد چرا که تسلیحات ممكن است در اختيار گروه هاي مخالف قرار گيرد.بهار عربی بی ثبات بودن بسیاری از رژیم هاي ظاهرا پایدار در این منطقه را به اثبات رسانده است.  
هر چند صدراعظم سیاست خارجی خود را "تعهد به ارزش هاي" دموکراسی و حقوق بشر اعلام كرده است،  
اما وي اجازه ارسال محموله های نظامي آنهم به بهانه برقراري ثبات و امنيت را- به مقصد رژیم هايي كه پرونده حقوق بشر اغلب آنها وحشتناك مي باشد-صادر كرده است.  
 
در مسير گسترش تروریسم   

در جلسه اي در صدارت آلمان،در ابتدا،دو وزير از حزب دموكرات آزاد آلمان، گوئیدو وستروله وزير خارجه و درک نيبلوزیر وزير توسعه ، در مورد وضعیت مشکل در كشور غربي آفريقا، مالی،و شرايط اين كشور پس از کودتاي ارتش،اظهار نظر كردند.
پس از آنها گرهارد شیندلر،رئیس BND ، سرویس اطلاعات آلمان ،با یک پوشه پر از اسلاید و نمودار به اظهار نظر در اين مورد پرداخت.
وي معتقد بود كه:"وضعیت كشور مالی هم اكنون دشوار است،بسیاری از نیروهای نظامی وفادار به دولت ارتش را ترک کرده اند و ارتش تضعیف روحیه شده و ناتوانی فعلی برای اعمال فشار بر اسلام گرایان که کنترل بخش شمالی کشور را در دست گرفته اند،براي مالي مشكل شده است.شمال مالی روند تبدیل شدن به یک منطقه مناسب براي گسترش فعاليت هاي تروریسم را دارا مي باشد."  
شيندلر، رئیس BND و هماهنگ کننده اطلاعات در دولت،پس از بيان دستور كار ابتدايي،جلسه را ترك كرد.  
براساس روند كاري آلماني ها،هنگامی که نوبت به كارشناسان نظامي مي رسد،تنها صدراعظم و هشت تن دیگر از اعضای دائمی کابینه - وزرای امور خارجه، امور مالی، دفاع، اقتصاد، داخلی، توسعه و عدالت، به همراه رئیس کارکنان – در جلسه مي مانند و دیگر مقامات دولتی اجازه حضور در بحث را ندارند.
در اين بين،تنها سخنگوی دولت و دفتر رئیس جمهور آلمان مجاز به حضور در اتاق جلسه مي باشند. زمان جلسه فقط صرف بيان اطلاعات ابتدایی در مورد تصويب يا رد معاملات صادرات تسليحات مي گردد.  
دو پروژه که در جلسه بعد از ظهر دوشنبه گذشته مورد بحث قرار گرفت،از اهميت ويژه اي برخوردار بودند. موضوع خاورميانه و معاملات مربوط به اين منطقه در دستور كار جلسه قرار داشت.
مرکل در مارس 2008 در يك سخنرانی اظهار داشته بود: "حفظ امنيت اسرائيل بخشي از سياست خارجي كشور من است. برای من به عنوان صدراعظم آلمان،امنیت اسرائیل هرگز از اهميت ساقط نخواهد شد و از اولين اولويت هاي آلمان تلقي مي گردد."
در نتیجه، اسرائیل بنا بر اين خط مشي، زیردریایی هايي با قابليت حمل كلاهك هسته اي از آلمانی ها دريافت كرده است.  
این بار اسرائیلی ها تسليحات جديدي همچون سلاح های ضد زره، را مي خواهند.  
درخواست اسرائیل پيشتر در ماه ژوئن نيز در دستور کار شورای امنیت فدرال قرار داشت اما به نظر مي رسد اين بار اسرائيل طمع بيشتري دارد. اما وزارت امور خارجه و وزارت توسعه و همکاری های اقتصادی نگران صادرات سلاح برای جنگ شهری به منطقه جنگی حساس خاورميانه مي باشند كه شورا در نهايت تصمیم گيري در اين مورد را به تعویق انداخت.  
چهارشنبه گذشته، با شروع جنگ اخیر غزه و تاثير آن بر اذهان عمومي، مرکل و وزرای وي مجوز معامله سلاح با تل آويو را صادر كردند.
یکي از وزرا با اين استدلال که تهدید فعلي حماس جدی مي باشد اظهار داشت: آلمان به حمایت از اسرائیل مجبور است، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری احساس نياز مي شود. ارسال محموله اسلحه به نوبه خود حاوي یک پیام مهم مي باشد.
در این زمینه، تناقض آلمان نمود پيدا مي كند. تنها یک هفته قبل،آلمان ها تلاش داشتند تا به عنوان میانجی صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها ايفاي نقش كنند و در حال حاضر تحویل سلاح که می تواند در مناقشه فلسطین مورد استفاده قرار گیرد،گزينه مورد تائيد آنها اعلام شده است.
درخواست دوم حتی حساس تر از درخواست اول اسرائيل مي باشد. عربستان سعودی در حال حاضر به خريد باکسر زرهی (ماشن حمل)آلماني ها اعلام آمادگي كرده است.
تابستان گذشته، خبر فروش 270 تانگ ليپرد 2 به عربستان سعودی منتشر گرديد،اما شیوخ عربي با آغاز جنبش هاي مردمي، خواهان خرید باكسرهاي آلماني ساخت شركت كراس مافي واگمن مي باشند.  
باکسر یکی از خودروهای مدرن جنگي در جهان مي باشد. باكسر را می توان با سلاح هاي کنترل از راه دور مجهز و یا به یک واحد سیار جراحی تبديل كرد. آلمان از باکسر در افغانستان به عنوان یک حامل زرهي پرسنل نظامي استفاده مي كرد. عربستان سعودی برای گارد سلطنتی، و محافظت از خانواده سلطنتی،خواهان خريد اين نوع از تجهيزات مي باشد.
برچسب ها: اشپیگل ، دکترین ، مرکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار