ساعیدگی نخاعی در مبتلایان به کمر دردهای مزمن یکی از مهم ترین دلایل تشکیل استخوان های اضافی و خوارهای استخوانی در نواحی نخاع محسوب می شود.

پرفسور مجید رضا فرخی، استاد تمام جراحی مغز و اعصاب و عضو انجمن علمی جراحان مغز ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  تنگر کانال های نخاعی یکی از شایع تری درگیری های ستون فقرات و نخاع در افراد مسن محسوب می شود که در بیشتر مواقع می تواند منجر به انحراف ستون فقرات در این افراد شود.

وی گفت: زخیم شدن بافت های نرم کانال نخاعی و استخوان ها و یا ساعیدگی که منجر به تشکیل استخوان های اضافی و یا خوارهای استخوانی می شود ، مهم ترین علل بروز کمردرد های مزمن و تغییر شکل استخوان ها در نواحی نخاع و ستون فقرات در افراد مسن می شود.

پرفسور فرخی با اشاره به علایم تشکیل استخوان های اضافی در نواحی نخاع و ستون فقرات همچون دردهای مکرر این ناحیه تاکید کرد: این علایم سبب ایجاد فشار روی اعصاب و ریشه های نخاعی و در نتیجه منجر به بروز درد و بی حسی در اندام فوقانی می شود که در مواقع پیشرفت بیماری، فرد را دچار اختلالات دفع و کجی یا انحراف شدید ستون فقرات می کند.

وی در خصوص شیوه های نوین درمان ساعیدگی های استخوانی در کانال های نخاعی و ستون فقرات اظهار داشت: بهترین شیوه درمان کنترل وزن، ورزش کردن و رژیم غذایی مناسب است که در صورت پیشرفت بیماری و ایجاد دردهای بسیار شدید و عدم پاسخگویی به دارو درمانی با استفاده از شیوه های نوین درمان به صورت جراحی و برداشتن استخوان های اضافی فرد می تواند دوباره به زندگی طبیعی خود برگردد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار