سازمانهاي مدافع حقوق بشر درباره استفاده فزاينده ارتشها از روباتهاي نظامي کشنده از جمله هواپيماهاي بدون سرنشين هشدار دادند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني اسکاي نيوز عربي، هر روز که مي گذرد اهميت روباتهاي نظامي در ارتش هاي کشورهاي بزرگ به ويژه هواپيماهاي بدون سرنشين آشکارتر مي شود تا حدي که سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر درباره گسترش استفاده از اين نوع سلاح ها هشدار داده اند.
هواپيماهاي بدون خلبان به يکي از ارکان نيروي هوايي در بسياري از ارتش هاي بزرگ جهان تبديل شده اند تا حدي که اين هواپيماها وارد مرحله مسابقه نظامي بين المللي شده اند. آمريکا در چند سال اخير صدها حمله با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين انجام داده است. دنيس کاسينيچ عضو کنگره آمريکا ماه گذشته فاش کرد شمار قربانيان حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا در پاکستان و يمن و سومالي به بيش از پنج هزار و پانصد نفر رسيده است. 
همچنين هواپيماهاي بدون سرنشين نقشي اساسي در حمله اخير اسرائيل به نوار غزه به ويژه هدف قرار دادن رهبران و فعالان گروه هاي مقاومت و همچنين سکوهاي شليک موشک ايفا کردند. 
بعد از ورود چين به اين ميدان با ساخت هواپيمايي پيشرفته با قيمتي رقابتي، اکنون اروپا پرده از ساخت هواپيمايي بدون خلبان به نام «نيورون» خبر داده است. اين هواپيما در آسمان فرانسه به پرواز درآمد. 
روشن است اين نوع هواپيماها از مسافتي دور به دست انسان کنترل مي شوند ولي نسلهايي از روبات هاي نظامي در حال ساخته شدن هستند که مي توانند خودشان تصميم به کشتن بگيرند و نيازي به تصميم گيري انسان ها ندارند. سازمان ديده بان حقوق بشر درباره ساخته شدن يک نوع هواپيماي بدون سرنشين جديد در آمريکا به نام «اکس بي-47 بي» هشدار داد که به گونه اي برنامه ريزي شده است که مي تواند خودش هدف را تشخيص دهد و به آن حمله کند. ديده بان حقوق بشر ماه گذشته خواستار کنار گذاشتن طرح ساخت روباتهاي آدمکش شد و هشدار داد اين روباتها در بسياري از موارد نخواهند توانست بين اهداف نظامي و اهداف غيرنظامي تفاوت قائل شوند و ممکن است پيامدهاي ساخت چنين جنگ افزارهايي به آنچه در فيلم هاي علمي- تخيلي ارائه مي شوند شبيه باشد.

برچسب ها: بین الملل ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار