وزش تندباد ؛ در اصطلاح محلی موسوم به گرمیج از دیروز سبب بروز مشكلاتی برای ساكنان اردبیل و قسمت مركزی این استان شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل،  وزش این باد از دوشنبه شب در اردبیل آغاز ولی رفته رفته و به خصوص از ظهر دیروز بر شدت آن افزوده شده است.

بادتند كه سرعت معمول آن در ایستگاه مركزی هواشناسی اردبیل 75 كیلومتر در ساعت ثبت شده است به خاطر خشكی زمین در گستره دشت اردبیل سبب برخاستن دانه های خاك و شنهای ریز را به هوا شده و تردد رهگذران پیاده را دچار مشكل كرده است.

این پدیده جوی كه از نوع بادهای گاستی است در گذرگاههای باز و خالی از ساختمان های بلند حاشیه شهر اردبیل از شدت بیشتری برخوردار است به گونه ای كه سرعت آن به شكل لحظه ای گاهی از 90 كیلومتر در ساعت فراتر می رود.

باد گاستی در اصطلاح هواشناسی به بادی گفته می شود كه سرعت وزش آن به شكل بسیار ناگهانی تغییر یابد و وضعیت ناهمواری ها و عوارض موجود روی زمین نیز در بروز این پدیده موثر است.

بادتند همچنین در بعضی از محله های حاشیه شهر سبب شكسته شدن شاخه های بعضی از درختان و تعدادی از آنتنهای تلویزیون شده و چند تابلو و بنر تبلیغاتی را از جا كنده و یا پاره كرده است.

رییس اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل گفت : به لحاظ حاكمیت جریان كم فشار سطح زمین در منطقه وزش بادتند تا فردا ادامه دارد و با نفوذ یك سامانه ناپایدار انتظار می رود كه ضمن كاسته شدن از شدت وزش باد و سرد شدن هوا ساكنان بعضی نقاط این استان شاهد ریزش برف و باران باشند.

علی دولتی مهر افزود : این وضعیت تا روز جمعه آینده در استان اردبیل ادامه می یابد و دوباره از آن روز بادتند به خصوص در قسمت مركزی این استان وزیدن می گیرد/ج

برچسب ها: اردبیل ، وزش ، تندباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.