آنتي وار در تحليلي از جنگ 8 روزه حماس و اسرائيل، با اشاره به اينکه تل آويو در اين جنگ به اهداف خود نرسيد، بنيامين نتانياهو را فرد مجنوني توصيف کرد که فقط به دنبال جنگ است و جنگ اخير را نيز جنايت جنگي ديگري از سوي وي دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتي وار؛ آنتي وار در تحليلي به قلم "فيليپ جيرالدي" نوشت؛ در مورد اينکه چه کسي "پيروز" جنگ اخير غزه بوده، بحث هاي فراواني وجود داشته است.
در واقع، حماس نشان داد که توانايي مقاومت در برابر اسرائيل را دارد و از کشورهاي عرب همسايه براي خود احترامي کسب کرده است، در حاليکه رقيب سياسي اش بار ديگر ضعيف به نظر رسيد.
 اينکه موشکهاي غالبا دست ساز غزه اي قادر بودند از لايه هاي دفاعي اسرائيل بگذرند و حتي به نزديکي تل آويو اصابت کنند نيز از سوي برخي ها به عنوان يک عامل تغيير دهنده (جنگ) تعبير شده است.
اسرائيل خود را به تجاهل مي زند، زيرا کاملا مشخص بود که هيچ هدف نظامي واقعي در غزه باقي نمانده و فقط غير نظامي ها که بسياري از آنها کودک بودند، در اين تجاوز کشته شدند. ادامه حملات هوايي يا آغاز تهاجم زميني فقط منجر به پيروزي فلسطينيان در دادگاه افکار عمومي جهان مي شد.
تحليلگران و کساني که سرنخ هاي تحليل هاي خود را مستقيما از وزارت خارجه اسرائيل گرفته اند، با پيروزي حماس موافق نيستند. آنها مدعي هستند که اسرائيل پيروز جنگ بوده، زيرا فقط 6 کشته داشته و خسارات جزئي را متحمل شده، اما خسارات جدي را به زيرساختهاي غزه وارد کرده و 163 فلسطيني را کشته است.
ملاحظات سياسي قطعا باعث شد، نتانیاهو وارد جنگ با غزه شود، هرچند که اکنون بسياري از اسرائيلي ها از اينکه نتانياهو به حد کافي در جنگ پيش نرفت، از وي ناراضي هستند.
اگر انگيزه واقعي اسرائيل از حمله به غزه همين بوده باشد، به اين معني است که فقط براي آزمودن سامانه دفاع موشکي خود، تحت شرايط واقعي جنگي را به راه انداخته است.
در اين صورت، "عمليات ستون ابر" قابل مقايسه با کار ايتاليايي ها و آلمان ها در استفاده از "اهداف زنده اسپانيايي" براي ارزيابي عملکرد تسليحات جديد خود در سال 1937 است.
اسرائيل اصرار دارد که 84 تا 90 درصد موشکهاي شليک شده از غزه را رديابي کرده، اما گزارش وزارت دفاع اسرائيل در روز 21 نوامبر مي گويد؛ 1382 راکت شليک شده از غزه به اسرائيل اصابت کرده و تنها 389 فروند از آنها توسط سيستم دفاع موشکي "گنبد آهنين" رديابي شد.
برآوردهاي ديگر حاکي از آن است که 70 درصد موشکهاي شليک شده بدون اينکه رديابي شوند، در اسرائيل فرود آمده اند.
اسرائيل در پاسخ به اين مسئله، مدعي است که بيشتر اين موشکها به قسمتهايي اصابت کرده که تحت پوشش گنبد آهنين نبودند. اسرائيل قول داده است که به سرعت طرح هاي مربوط به پوشش قسمت هاي بيشتري شامل مناطق مرزي با لبنان و اطراف شهرهاي قدس و تل آويو را نيز به اجرا درآورد.
بخش عمده هزينه گنبد آهنين از سوي ايالات متحده تامين شده است. باراک اوباما به تازگي پيشنهاد کرده که ماليات دهندگان آمريکايي، هزينه هاي توسعه گنبد آهنين را بپردازند و به اين ترتيب آتش بس با حماس را براي اسرائيل، شيرين تر کرد.
در واقع، با در نظر گرفتن مسائل اقتصادي و هزينه هاي مربوط به گنبد آهنين، ممکن است ارزش سامانه دفاع موشکي اسرائيل، مورد ترديد باشد.
در حال حاضر، پنج واحد فعال در شهرهاي مختلف مستقر شده اند و هزينه هريک از آنها 50 ميليون دلار است.
اسرائيل مي خواهد 13 واحد مستقر کند که هزينه تمام آنها توسط ماليات دهندگان آمريکايي، پرداخت خواهد شد.
در جنگ اخير، هريک از اين واحدها موشک هاي ضد موشکي به ارزش 25 تا 30 ميليون دلار شليک کردند که هزينه هر واحد 50 هزار دلار تخمين زده شده است.
ايران موشک هاي پيشرفته بالستيک و موشک هاي کروزي دارد که بعضي از آنها براي رسيدن به اسرائيل برد کافي دارند، ضمن آنکه حزب الله لبنان هم توانمندي هاي چشمگيري دارد، از جمله پهپادهايي براي هدف قرار دادن داخل اسرائيل و زرادخانه اي که گفته مي شود بيش از 40 هزار انواع موشک را در خود جاي داده است.
اسرائيل در جنگ فرسايشي با همسايگاهش، هدف امواج موشک ها و راکت ها قرار خواهد گرفت که دفاع آن را در هم خواهد شکست و اين رژيم به سرعت به سراغ موشک هاي دفاعي خود که 50 هزار دلار هزينه داشته، خواهد رفت تا از آنها براي دفع موشک ها استفاده کند.

*** جنايت جنگي اسرائيل

همچنين مسئله بزرگتر ديگري نيز وجود دارد که فراتر از آسيب پذيري گنبد آهنين است و اين مسئله يک جنايت جنگي ديگري است که دولت اسرائيل مرتکب آن شده است.
طبق راي دادگاه نورنبرگ؛ آغاز يک تهاجم جنايت جنگي محسوب مي شود، زيرا تمام شرارت هاي ديگر از آن منشاء مي گيرد.
اسرائيل مدعي است که در واکنش به موشک پراني هاي انجام شده از طرف غزه، در طول يکسال گذشته فلسطينيان را تنبيه کرده است، اما موشک هاي فلسطینی خسارات اندکي را برجاي گذاشته است. بسياري از ناظران معتقدند؛ بيشتر راکت هاي شليک شده عمليات رواني بوده و در واکنش به اقدامات تل آويو در فلج کردن اقتصاد غزه و سياست هاي تعمدي اش، در گرسنگي ددن به مردم اين منطقه صورت گرفته است.
همه بايد بدانند که اسرائيل مي دانست به طور جدي تهديد نشده و براي انتقام گيري بخاطر ملاحظات ديگر، بيشتر ملاحظات سياسي اين زمان و مکان را انتخاب کرده است.
اسرائيل، الجعبري را که گفته مي شد طرح آتش بس دائمي بين فلسطين و اسرائيل را دريافت کرده بود، ترور کرد.
مرگ الجعبري هزينه اي بود که براي تلاش در راه صلح پرداخت شد، به عنوان اقدام تحريک‌ آميز عمدي که منجر به تلافي جويي فلسطينيان گرديد، مورد استفاده قرار گرفت.
اين موضوع نشان مي دهد که اين اتفاق از قبل طراحي شده بود. اگر جنگ براي آزمايش سيستم دفاع موشکي و آماده ساختن اسرائيلي ها براي درگيري هاي آينده به راه انداخته شد، بايد گفت؛ فراتر از يک ستمگري و بي عدالتي بود.
نتانياهو نه تنها حاضر بود بسياري از فلسطينيان بي دفاع را از بين ببرد، بلکه مردم خود را نيز به مخاطره مي انداخت.
حقيقت اين است که فقط يک فرد مجنون در خاورميانه وجود دارد که با پشتکار تمام به دنبال جنگ و جنگ هاي بيشتر است و او کسي نيست جز، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل.
برچسب ها: نتانیاهو ، دیوانه ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار