با حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از واردات و با داشتن يک برنامه ريزي مدون، ظرف 10 سال آينده در توليد برنج به مرز خودکفايي خواهيم رسيد.

فرشيد سيم بر کارشناس مسائل اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: خودکفايي در توليد محصولات کشاورزي علاوه بر حمايت جدي از توليدات داخلي نياز به برنامه ريزي مدون و بلندمدت دارد و بدون اين فرايند خودکفايي فقط در حد شعار و وعده هاي بي  اساس خواهد بود.

وي يکي از راهکارهاي خودکفايي در توليدات برنج را جلوگيري از واردات دانست و خاطرنشان کرد: افزايش زمين هاي محصولات کشاورزي از نظر بازدهي محصول، پائين آوردن قيمت کود، سم و ارتقاء نيروي کار، مراکز خريد دولتي و حمايت از کشاورزان و تغيير سبک و ذائقه مردم در بلندمدت همراه با برنامه ريزي هاي راهبردي در اين زمينه تاثيرگذار است.

سيم بر با اشاره به ايجاد محدوديت هاي قانوني براي جلوگيري از واردات برنج افزود: حمايت از توليد داخلي با بالا بودن نرخ واردات و محدود کردن حجم واردات مي تواند منجر به افزايش توليدات برنج داخلي شود البته وضعيت اقتصادي و نوسانات نرخ ارز در آينده تاثيرگذار خواهد بود که بايد اقدامات لازم براي حميات از توليد داخل به صورت مديريت شده انجام شود.

اين کارشناس مسائل اقتصادي مهمترين مسئله براي افزايش توليد را ميزان تقاضا دانست و تاکيد کرد: اگر تقاضا وجود نداشته باشد توليدات نيز افزايش ندارد.

وي افزود: تقاضا به دو عامل داخلي و خارجي ارتباط دارد که تقاضاي داخلي با تعداد جمعيت سبک تغذيه و سبک زندگي و رفاه عمومي افراد  جامعه مرتبط است و تقاضاي خارجي و بحث صادرات است که با افزايش کيفيت و کاهش قيمت برنج نسبت به ساير عرصه هاي ديگر ميزان تقاضا و صادرات افزايش خواهد يافت.

سيم بر خاطرنشان کرد: بهره وري توليد را مي توان با استفاده از ماشين آلات و تکنولوژي جديد و ارتقاء نيروي کار و جلوگيري از ضايعات در توليد محصولات کشاورزي افزايش داد و با افزايش و حمايت از توليدات داخلي و جلوگيري از واردات به مرز خودکفايي نزديک شد./س
برچسب ها: خودکفایی ، تولید ، برنج ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار