هشدار سازمان شفافيت بين المللي به منطقه يورو درباره فساد

در گزارش جديد "سازمان شفافيت بين المللي" تمامي كشورهاي دنيا به گام برداشتن در جهت رفع مسئله رشوه و معاملات پنهاني و قاچاق فراخوانده شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان شفافيت بين المللي، شفافیت بین المللی که مقر آن در برلین قرار دارد در این گزارش یکصد و هفتاد و شش کشور را در یک فهرست به تدریج از صفر تا صد امتیاز طبقه بندی کرده است،‌ فهرستی که در آن امتیاز صفر به کشور دارای بیشترین فساد مالی و امتیاز صد به کشورهای دارای کمترین میزان فساد تعلق می گیرد.
در اين گزارش از ميان 176 كشور مورد بررسي جهان بيش از دو سوم آنها امتياز كمتر از 50 را كسب كرده اند كه نشان از فساد نسبتا بالا در اين كشورها بوده است. 
در اين گزارش به دولتهاي عضو منطقه پولي يورو هشدار داده شده است كه در اثر بحران مالي اقصتادي كنوني اروپا، بخش دولتي در اين كشورها با فسادهاي مالي و اداري مواجه شده است كه كشورهاي اروپائي به مقابله با فساد در نهادهاي دولتي فراخوانده شده اند.  
این فهرست همچنین حکایت از آن دارد که در بین کشورهای آسیب دیده از بحران بدهی ، ایرلند ،‌اسپانیا و پرتغال که در فهرست قبلی به ترتیب در رده های 25، 30 و 33 قرار داشتند امتیازهایی بدست آورده اند و از نظر سلامت مبارزه با فساد مالی ارتقاء پیدا کرده اند.
دو کشور آلمان و فرانسه که بحران اقتصادی تاثیر فاحشی بر آنها نگذاشته است در این فهرست در جایگاه سیزدهم و بیست و دوم قرار دارند و بیش از هفتاد امتیاز بدست آورده اند.
شفافیت بین المللی یک بار دیگر به اتحادیه اروپا توصیه کرد تلاشهایش را برای پیشگیری از فساد در نهادهای دولتی افزایش بدهد.
دانمارک ،‌ فنلاند و نیوزیلند با نود امتیاز در رده نخست کشورهای سالم فهرست سازمان شفافیت بین المللی قرار دارند.
ژاپن و انگلیس نیز هردو ردیف هفدهم این فهرست را به خود اختصاص داده اند و قبل از کشور آمریکا جای گرفته اند ،‌ کشوری که رتبه نوزدهم این جدول را کسب کرده است.
در اين گزارش همچنين دانمارك، فنلاند و زلاندنو از نظر ميزان شفافيت اداري و مالي در رتبه اول و افغانستان ،‌کره شمالی و سومالی هرسه با هشت امتیاز در ردیف یکصد و هفتاد و چهارم و آخرین جایگاه این فهرست قرار گرفته اند.
همچنين در ميان كشورهاي عربي نيز مصر در طول يك سال گذشته با تنزل رتبه از 118 به 176 كشور از نظر فساد مالي روبرو شده است.
"كريستف ويلكه" مدير سازمان شفافيت بين المللي در حوزه خاورميانه و شمال آفريقا اظهار داشته كه "ما از وجود فساد در جهان عرب نااميد هستيم و مي دانيم كه مردم آن كشورها براي اين مسئله به خيابان ها آمده اند. با وجود تغييرات سياسي به وجود آمده در اين كشورها مبارزه عليه فساد همچنان ادامه دارد و هنوز اميد چنداني تحقق نيافته است." 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار