خدایا پناه می برم به تو از عيبي که دیروز دیگران را برای آن ملاقات می کردم و امروز آن را در خود می بینم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران شاید شنیده باشید داستان پیرمردی را که می پنداشت گوش همسرش سنگین شده پس برای کمک به او با پزشکی مشورت کرد، پزشک از او خواست با انجام آزمایشی ساده میزان دقیق شنوایی همسرش را بیابد او نیز طبق دستور  پزشک هنگامی که همسرش سرگرم تهیه شام بود با فاصله ای از او پرسید شام چه داریم؟ اما پاسخی نشینید کمی جلوتر رفت و سوالش را تکرار کرد باز هم پاسخی نشنید بالاخره رفت درست پشت سر همسرش و پرسید شام چه داریم؟ این بار پاسخ را شنید اما بسیار متعجب تنها به همسرش نگاه می کرد پاسخ همسرش این بود: خوراک مرغ داریم این بار چهارم است که می گویم مگر نمی شنوی؟ حقیقت به همین سادگی و صراحت است، مشکل گاهی آن طور که ما فکر می کنیم در دیگران نیست و گاه در خودمان باید به دنبال آن بگردیم.

ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: انسان سالم همه ویژگی های مثبت و منفی افراد را با هم می بیند اما برخی از افراد که از آنها به عنوان عیب جو یاد می شود نکات مثبت دیگران را نمی بینند و فقط نکات منفی را بزرگنمایی می کنند و حتی گاهی ایرادی وجود ندارد اصطلاحاً ایراد تراشی می کنند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های این افراد تصریح کرد: معمولاً ویژگی افسردگی در کنار حساسیت های بیش از اندازه در این افراد دیده می شود که این افراد برای درمان باید واقع بین باشند و با تلقین و نکته های منفی زندگی را برای خودشان و دیگران تلخ نکنند.

رحیمی کارشناس مذهبی گفت: از راهکارهایی که برای ترک این صفت ناپسند وارد شده اینکه انسان به خود و عیوب خود مشغول باشد و عیب را از خودش برطرف کند، امام علی (ع) نیز در این باره فرموده اند کسی که خودش را اصلاح نکرده چگونه می تواند دیگران را اصلاح کند.

گفتنی است، برخی از افراد کور خویش و بینای دیگران هستند و همیشه به دنبال این هستند که عیب دیگران را به شمارند اما اگر دقیق تر در آئینه ذهن و روحمان بنگریم در خواهیم یافت که مشکل در خود ماست و شاید اگر بدانیم که در خانه های شیشه ای زندگی می کنیم دیگر به سمت آن سنگ پرتاب نخواهیم کرد./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار