يک کارشناس مسائل هسته‌اي گفت: الگوي ذهني مقامات آمريکايي تابع روندهايي است که در لابي رژيم صهيونيستي تعيين مي‌شود بنابراين احتمال اينکه در آينده‌اي نزديک آمريکا بخواهد با تعقل و منطق به پرونده هسته‌اي ايران بنگرد، بعيد به نظر مي‌رسد.

محسن محمودي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مطرح شدن بحث مذاکرات بين ايران و آمريکا پيرامون مسئله هسته‌اي ايران اظهار داشت: بحث مذاکرات بين ايران و آمريکا نشان مي‌دهد که اين کشور متمايل به حل پرونده هسته‌اي ايران تا حدودی خواهد بود اما اينکه در اين امر تا چه حد به اصول ديپلماتيک پاي‌بند بوده و اراده‌اي قوي داشته باشد، در آينده مشخص خواهد شد.

وي با بيان اينکه در مسئله هسته‌اي ايران چند امر براي آمريکا حائز اهميت است،‌ تصريح کرد: مهمترين بعد در اين مسئله براي آمريکا، تأمين خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي بوده و بيشتر کنش‌هاي آمريکا نسبت به اين پرونده زاييده‌ي اتحاد استراتژيک بين اين کشور و رژيم صهيونيستي است.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي ادامه داد: اوباما علي‌رغم شعارهاي خود مبني بر ايجاد تغيير در سياست‌هاي آمريکا، توانايي گذار از دوران يکجانبه‌گرايي امپراطوري نوين جهاني دوران بوش را که در 8 سال رياست جمهوري خود به دنبال تغيير رژيم‌هاي خاورميانه بر مبناي زور بوده و چهره‌اي خشن از آمريکا در خاروميانه به ويژه در جهان اسلام ترسيم کرده بود را ندارد.

 محمودي ادامه داد: اوباما اگر واقعاً در تلاش است تا پرونده هسته اي ايران را حل و فصل کند بايد همه گزينه‌هاي ديگر اعم از نظامي، تحريم‌هاي اقتصادي و فعاليت‌هاي جاسوسي را کنار گذاشته و بر راهکار ديپلماسي و مذاکره متمرکز شود.

 وي با اشاره به نقش آژانس در مسائل هسته‌اي اضافه کرد: طبق اساسنامه آژانس دو وظيفه عمده دارد؛ اول نظارت بر برنامه هسته‌اي ساير کشورها و مسئوليت دوم همکاري و همياري براي رسيدن کشورها به انرژي هسته‌اي عاري از تسليحات است. 

محمودي افزود: آژانس هيچگونه نظارتي به کشورهاي داراي تسليحات هسته‌اي مانند آمريکا، فرانسه، رژيم صهيونيستي، هند و پاکستان ندارد و سابقه 50 سال کاري اين سازمان نشان مي‌دهد که هيچ فعاليت مثبتي در اين زمينه نداشته است.

وي تصريح کرد: استدلال ايران درباره برنامه هسته‌اي کاملاً منطبق بر موازين حقوق بين‌الملل بوده و هيچ کشوري به اندازه ايران بعد از جنگ جهاني دوم تا کنون با آژانس همکاري نکرده است.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي در پايان تصريح کرد: الگوي ذهني مقامات آمريکايي تابع روندهايي است که در لابي رژيم صهيونيستي تعيين مي‌شود بنابراين احتمال اينکه در آينده‌اي نزديک آمريکا بخواهد با تعقل و منطق به پرونده هسته‌اي ايران بنگرد، بعيد به نظر مي‌رسد.

انتهای پیام/

پ2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار