تحلیل غربی ها بر این گذاره استوار است که در نهایت امر ترکیه و قطر در زمینی به سود ایران بازی خواهند کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، فرانس 24، ترکیه و قطر اعلام کردند که هزینه های جنگ با ایران و حمله هوایی به سایت های هسته ای این کشور برای منطقه بسیار سنگین است.
ترکیه و قطر دو کشوری هستند که پس از آتش بس غزه بیش از هرکشور دیگری تحت تاثیر قرار گرفته و اصرار دارند تنها گزینه مهار برنامه هسته ای ایران "مذاکره با تهران" باشد.
مقامات عرب و ترک به شدت طرح حمله نظامی برعلیه ایران را محکوم کردند و رسما از سوی این دو کشور اعلام شد جنگ با ایران، منطقه را به آشوب خواهد کشید. قطر در میان اعراب بیش از همه اصرار دارد تا مذاکرات با ایران هرچه سریعتر آغاز شود.
روز یکشنبه، خالد عطیه نماینده قطر به نمایندگی از طرف اعراب اعلام کرد: منطقه خاورمیانه کاملا شناخته شده است. خاورمیانه بیش از هرچیز دیگر نیاز به امنیت دارد.
وی همچنین تحریم های فلج کننده برعلیه ایران را محکوم کرده و می گوید: "تحریم، دو راهی بر سر حل و فصل نهایی برنامه هسته ای ایران می گذارد."
احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه، به عنوان همسایه شمالی ایران گفت: جامعه بین المللی در حال بررسی سه رویکرد نسبت به تهران می باشد "مذاکره، تحریم اقتصادی، اقدام نظامی." از نظر غرب گزینه برتر "حمله نظامی" است، بهترین گزینه از نظر ما "مذاکره" است اما "تحریم منحرف کننده مذاکره" است و اقدام نظامی نیز منطقه را رو به نابودی می برد.
همچنین موضوع سوریه در این کنفرانس مطرح شد. آنچه که از گفتگوها برمی آید اینست که ناآرامی های سوریه که انتظار می رفت سرنوشتی همچون مبارک در مصر را برای بشار اسد رقم بزند، اکنون تبدیل به چالشی برای سیاست های منطقه شده است. روابط ترکیه و روسیه تحت تاثیر مساله سوریه قرار گرفته است. روسیه از ترکیه خواسته تا از اتخاذ اقدامات یک جانبه در قبال سوریه خودداری کند. همچنین تاکید شد که روسیه خواهان آن است که بحران سوریه از طریق خود مردم این کشور و براساس قطعنامه های 2042 و 2043 شورای امنیت و توافقنامه ژنو حل و فصل شود.
این مذاکره که با محوریت موضوع برنامه هسته ای ایران و بحران سوریه شکل گرفت، چهل و هشتمین کنفرانس امنیت در مونیخ با عنوان "خاورمیانه جدید" بود.
برچسب ها: ترکیه ، قطر ، مذاکره ، وبگردی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار