کارشناسان هشدار داده اند که اقتصاد روسیه با توجه به وابستگی بی اندازه کشور به صادرات مواد خام (انرژی) اقتصاد متنوعی برای مقابله با تبعات منفی این اقدام از جمله شوکهای خارجی ندارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، صندوق جهانی پول طی سال جاری میلادی هشدار داده که اقتصاد شکوفای روسیه با خطر مهارناپذیر شدن مشکلاتش روبرو است. تورم ۱۳ درصدی به موازت هشت درصد رشد اقتصادی، نخستین نشانه های نزدیک شدن این خطر است.

روسیه بعد از 18 سال انتظار در پشت درهای سازمان تجارت جهانی، در 22 اوت سال جاری به طور رسمی به عنوان صد و پنجاه و ششمین عضو، به این نهاد بین المللی پیوست.

روسیه متعهد شده است تعرفه گمرگی خود را کاهش دهد. با این حال برخی از کارشناسان هشدار داده اند که اقتصاد روسیه با توجه به وابستگی بی اندازه کشور به صادرات مواد خام (انرژی) اقتصاد متنوعی برای مقابله با تبعات منفی این اقدام از جمله شوکهای خارجی ندارد و همچنان فاقد تولیدات رقابتی است.

یکی از راههای که طی هفته های اخیر در دستور کار نهادهای مختلف این غول اقتصادی جهان قرار گرفته این است که حمایت از تولید ملی مورد توجه همه دستگاههای این کشور قرار بگیرد و به عنوان مثال مقامات دولتي روسيه براي حمايت از توليدات ملي، فقط مجاز به استفاده از محصولات داخلي باشند

بر این اساس، مجلس دوماي روسيه طرحي را در دست بررسي دارد كه حمايت هاي دولتي از توليدات ملي را افزايش خواهد داد. در صورت تصويب اين طرح، مقامات دولتي بايد فقط از خودروهاي داخلي استفاده كنند و اجازه خريد و استفاده از خودروهاي وارداتي را نخواهند داشت.

همچنين در اين طرح پيش بيني شده است كه حضور شركتهاي خارجي در مناقصه ها و مزايده هاي دولتي، درصورتي مجاز خواهد بود كه مشابه محصول مورد نياز در روسيه ساخته نشود و شركتي در اين زمينه فعاليت نداشته باشد.

با توجه به روزهای پایانی سال 2012، رسانه های روسی پیش بینی می کنند این طرح در سال 2013 در مرحله پیاده سازی قرار بگیرد تا راه حلی برای جبران نقص های اقتصاد روسیه برای رشد و شکوفایی باشد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار