موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي به مناسبت روز دانشجو (16 آذرماه)، گزيده‌اي از منشورات موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي مرتبط با جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی در ایران و خارج از کشور را به علاقمندان معرفي کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي  به مناسبت روز دانشجو (16 آذرماه)، گزيده‌اي از منشورات موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي مرتبط با جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی در ایران و خارج از کشور را به علاقمندان معرفي کرد.

تاریخ‌ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان(تدوین: محمدحسن روزی‌طلب - امیرحسین ثابتی منفرد)




معرفی کتاب:


جنبش دانشجویی در ایران قدمتی به اندازه عمر دانشگاه و نهاد آموزش عالی دارد و نتیجه‌ی واكنش دانشجویان به مشكلات جامعه و بازتاب دغدغه‌های آنان در قبال حل معضلات است.از آنجایی كه دانشجویان به‌عنوان قشر تحصیل‌كرده و فرهیخته جامعه به مناسبات اقتصادی، سیاسی ـ اجتماعی حاكم بر جامعه حساس‌اند و به علت قرارگرفتن در دوران جوانی و اقتضائات این دوره، آرمان‌خواهی و عدالت‌طلبی ازمشخصه‌های ویژه این جنبش شده است كه در طول تاریخچه نسبتاً طولانی این جنبشهمواره مطرح می‌باشد.

در دوران حكومت پهلوی به‌علت ممنوع بودن فعالیت نهادهای مدنی، احزاب وگروه‌های برخاسته از بطن جامعه، جنبش دانشجویی جای خالی این تشكل‌ها و نهادهارا پر می‌كرد و ضمن فعالیت در عرصه‌ی علم و دانشگاه عرصه اجتماع و سیاست رانیز زیر نظر داشت. پس از كودتای 28 مرداد و تعطیلی احزاب و دستگیری ومنزوی‌كردن رهبران نهضت ملی‌شدن نفت، جنبش دانشجویی از معدود جریان‌هایی بودكه در مقابل استبداد و دیكتاتوری حكومت پهلوی ایستاد و پرونده‌ای درخشان ازخود به‌جای گذاشت، همچنان‌كه تلفات سنگینی را نیز متحمل شد.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران كه گام بزرگی در تحقق مردم‌سالاری دینی در كشور و حاكم شدن اراده مردم بر سرنوشت خویش بود، با پیشگامی جنبش دانشجویی در اكثرحوادث سرنوشت‌ساز پس از انقلاب همراه بود. تسخیر لانه‌ی جاسوسی، انقلاب فرهنگیدر دانشگاه‌ها و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و... از اقدامات درخشان جنبشدانشجوییدر دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است كه آرمانخواهی و عدالت‌طلبی دوویژگی اصلی آن می‌باشد. به هر روی جنبش دانشجویی علی‌رغم تمامی فراز و نشیب‌هاو دگردیسی در برخی از تشكل‌های دانشجویی همچنان ایفای نقش می‌كند.این اثر روایت‌های دانشجویان قدیم وفعلی از روند جنبش دانشجویی در برهه‌هایمختلف و میزان تأثیرگذای آنان در سیر حوادث می‌باشد.

جنبش دانشجویی در ایران از تأسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی(تالیف:عليرضاکريميان)





معرفی کتاب:


بی شك یكی از روش‌های شناخت یك پدیده، مطالعه و دقت در اجزای به وجود آورندهآن است. البته لازم است كه اجزای منفك شده جهت مطالعه، به درستی انتخاب شده باشند. به عبارت دیگر، اجزای انتخاب شده می بایست به بهترین نحو ممكن ما را درشناسایی پدیده به مثابه كل، یاری نمایند. این روش شناسایی هر چند دقیق و یاریرسان محقق است لیكن در مورد پدیده های مربوط به اجتماعات انسانی (مسائلاجتماعی) پیچیده می‌شود. به عنوان مثال، در تحقیق پیرامون ماهیت پدیده انقلاب اسلامی ایران، مطابق این روش شناسی، اجزای پدیده من جمله عوامل و ریشه ها،رهبران، وقایع سیاسی، گروه‌های مختلف انقلابی و ... قابل شناسایی هستند. به
وضوح قابل مشاهده است كه تحقیق به این نحو مستلزم شناسایی و مطالعه ده ها جزءاز اجزای تشكیل دهنده كلیت پدیده اجتماعی است و همین كار تحقیق را مشكل و پیچیده می كند. به نظر می‌رسد كتاب "جنبش دانشجویی در ایران" به كوشش علیرضاكریمیان كه در سال 1381 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی در دسترس محققین وعلاقمندان به مطالعه انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته است، تلاش در راستای بررسی اجزای ساختار پدیده انقلاب اسلامی در ایران است. به زعم نویسنده، "درایران هر چند دانشجویان و دانشگاهیان در طی چندین دهه نتوانسته اند به لحاظعلمی و فنی به موفقیت چشمگیری در پیشرفت و توسعه این سرزمین دست یابند، لیكناز بعد اجتماعی و سیاسی، دانشگاه از بدو تأسیس همواره از جایگاه و ارزش ویژهای برخوردار بوده است.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور به روایت اسناد(تدوین : اکبر قاسملو)




معرفی کتاب:


اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویانِ خارج کشور از جمله تشکل‌های دانشگاهی بود که به‌عنوان پایگاهی برای متحدنمودن دانشجویان سالیانه و مناسبتی و یا به واسطه‌ی نشریات اتحادیه، ضمن آشنایی بیشتر با آموزه‌های مکتب اسلام، ذهنیت مناسبی از وضعیت سیاسی نامساعد داخل کشور و همچنین تلاش کشورهای غربی برای عقب‌نگه‌داشتن کشورهای اسلامی پیدا می‌کردند. همچنین این اتحادیه با پیام‌ها و بیانیه‌های خود به صورت مستمر پیوند خود را با حرکت اصیل امام، علمای مبارز و حوزه‌های علمیه اعلام می‌کرد. البته در این میان دور بودن آنها از دسترس ساواک باعث می‌شد تا دانشجویان با فراغت بیشتری به مبارزات خود ادامه داده و بعضاً برخی دشواری‌های مبارزاتی برای نیروهای انقلاب داخل کشور را جبران می‌کردند. نقطه‌ی عطف فعالیت‌های اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی اروپا و آمریکا به هنگام عزیمت امام از نجف به پاریس در ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامی و تلاش آنها در همراهی با نهضت امام محسوب می‌شود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: مرکز ، اسناد ، کتاب ، روز ، دانشجو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار