وزير بهداشت گفت: مرگ و مير مادران باردار در سه سال گذشته از24به21نفر در صد هزار تولد زنده يعني پايين ترين حد رسيده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر مرضيه وحيد دستجردي در مراسم افتتاح بخشIVF بيمارستان شهيد اکبرآبادي گفت: با اجراي برنامه هاي راهبردي سلامت زنان که زيربناي سلامت خانواده و جامعه است توانسته ايم جلوتر از برنامه هاي سازمان بهداشت جهاني آمار مرگ و مير مادران باردار را کاهش دهيم.

وي اضافه کرد: طبق برنامه هاي سازمان بهداشت جهاني ايران بايد تا سال2015آمار مرگ و ميرهاي زايمان را به21نفر در100هزار تولد زنده مي رساند که ما سه سال زودتر به اين رقم دست يافته ايم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با بيان اين که بيمارستان هاي جامع زنان در کشور توسعه يافته است گفت: تلاش مي کنيم که هر دانشگاه علوم پزشکي داراي بيمارستان جامع زنان شود.

وي گفت: هم اکنون در تهران داراي بيمارستان هاي جامع ميرزاکوچک خان، مهديه، آرش و شهيد اکبرآبادي هستيم و همچنين شهرهاي اصفهان، مشهد، شيراز و يزد و برخي شهرهاي ديگر نيز داراي اين گونه بيمارستان هاست.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي همچنين به ظرفيت ها و توان تخصصي بيمارستان شهيد اکبرآبادي اشاره و اضافه کرد:‌ مقاله تخصصي اين بيمارستان در کنار مقالات معتبر جهاني در کتاب مرجع مامايي به چاپ رسيده است.

دکتر دستجردي افزود: مرگ و مير مادران باردار نيز در اين بيمارستان در مقايسه با سال قبل به نصف رسيده است و فقط يک مورد مرگ و مير در اين بيمارستان شاهد بوده ايم.

وي کار مهم ديگر اين بيمارستان را ارجاعي بودن آن دانست و گفت: در سه سال و نيم گذشته بر شمار زايمان هاي طبيعي در اين بيمارستان افزوده شده و از مجموع زايمان هاي با روش سزارين25درصد الزامي و بقيه اختياري است.

دکتر دستجردي گفت: اين بيمارستان سالانه12هزار زايمان و ماهانه600 عمل جراحي را پوشش مي دهد.

وي گفت: براي گسترش فرهنگ زايمان طبيعي هم اکنون در بيمارستان زنان و زايمان شهيد اکبرآبادي زايمان در آب يا به روش بدون درد انجام مي شود.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي همچنين به توان تخصصي درمان نازايي بخش آي وي اف اين بيمارستان اشاره و خاطر نشان کرد: در ايران حدود14درصد مردان و زنان مشکل نازايي دارند.

دکتر دستجردي در ادامه گفت: براي کاهش هزينه هاي درمان نازايي داروهاي اين بيماري جز202 قلم دارويي که در مصوبه اخير دولت جزو پوشش بيمه قرار گرفت درآمده است که اميدواريم سازمان هاي بيمه گر هرچه زودتر داروهاي درمان نازايي را تحت پوشش بيمه اي قرار دهند.

IVF مخفف In Vitro Fertilization به معناي لقاح آزمايشگاهي يکي از روش هاي درمان ناباروري است./ع
برچسب ها: وزیر ، ماما ، زایمان ، تولد ، ارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار